Данаил Кирилов: Законът за извънредното положение урежда въпросите със сроковете

Законът за мерките за извънредното положение урежда въпросите със сроковете. Законодателите трябва да преценят кои следва да се ограничат. Това каза министърът на правосъдието Данаил Кирилов по време на дебата по Закона за мерките за извънредното положение.

„Говореше се много на недосегаемост на основните права по Конституцията. Макар досега по никакъв начин да не са засягани основните права, уредени в Конституцията, ние опитахме да отразим и тези по-интензивни права, които са ограничени и са посочени в чл. 2. Да, това са главно правата по отношение на свободното придвижване на хора. За да има спокойствие от страна на опозицията, възпроизведохме и част от заповедта на министъра на здравеопазването. Категорично не съм съгласен, че ал. 2 на чл. 2 бил противоконституционен. Всичките правомощия, които са установени по повод и във връзка с издаване на заповедта на министъра на здравеопазването са му делегирани в закон. И в досегашната заповед на министъра на здравеопазването по най-стриктен начин са спазени и законът и Конституцията", каза още министърът.

„По отношение на нормите в чл. 3 и чл. 4, аз пак ще се върна на смисъла на този закон. Тук ни критикувахте, че той бил изключително пунктуален, имало страшно много текстове, които били установени вече в законодателството. Напротив, колегите министри ме критикуваха, че не е достатъчно изчерпателен. Има сектори, както и евентуално и министъра на финансите би казал, които заради скоростта на подготовка на този закон, не можахме да ги отразим в текста, както го внесохме. Имаме възможност да направим допълнение и съобразно да покрием всички аспекти на регулираната материя", допълни Кирилов.

По думите му този закон е временен и темпорален закон, който ще действа един месец. „Пожелавам да сте прави и действително към дата 13 април да се отмени, да се прекрати извънредното положение по силата на изтеклия срок, да не е необходимо законодателният орган на Република България да преразглежда решението си във връзка със срока", допълни Кирилов.

Той посочи, че темпоралният закон е такъв закон, който действително урежда три или четири есенциални въпроса в такава ситуация. „Всички тези въпроси са срокове. Срокове, колеги. Исторически назад, законодателството, когато е имало извънредно положение. То не е имало през последните 70 години. В по-старо време е имало три такива закона за мораториум. Те са за ограничаване на срокове. Вие като законодатели би трябвало да прецените кои срокове следва да се ограничат. Ние сме предложили при всички положения това да бъдат процесуалните срокове. Вие виждате, че без значение изпълнителна или законодателна власт, съдебната власт реши този въпрос с решение на ВСС. Съдилищата са затворени. Страните по делата питат: Какво правим при това положение? Затова в този случай трябва да имаме отговор. Този отговор сме го предложили в чл. 3. Чл. 4-ти е изцяло за охрана на имуществените права и интереси на евентуално засегнатите лица. Те пак са подбрани във вашата електорална група. Това са длъжниците да не бъдат притеснявани", допълни още министърът на правосъдието.

Най-четени