Дани Бойл се завръща ударно с постапокалиптичния спектакъл „28 години по-късно“, който тръгва премиерно по кината в България днес. Очакванията са този филм да бъде едно от екранните събития на лятото и у нас. Британецът Бойл вече се доказа с първата част на хоръра „28 дни по-късно“ от началото на новия век, а още по-силен отпечатък в киното остави с топ заглавия като „Плитък гроб“, „Трейнспотинг“, „127 часа“ и „Беднякът милионер“, за който получава „Оскар“. Той трябваше да режисира и филм за Джеймс Бонд, но се отказа в процеса на работа. За сметка на това беше артистичен директор на откриването на Олимпийските летни игри в Лондон преди 13 години.
Ето за какво става въпрос и в премиерното зрелище „28 години по-късно“. След като през 2002 г. предефинираха и възродиха популярния поджанр на зомби филмите, Дани Бойл и сценариста Алекс Гарланд, отново обединяват сили, за да предложат ново, незабравимо и смразяващо преживяване в тъмния салон. Действието се развива почти три десетилетия, след като предизвикващ неконтролируема ярост смъртоносен патоген излиза от пределите на лаборатория за биологични оръжия и предизвиква катастрофа с невиждани пропорции. Сега, в ситуация на все още безмилостно налагана карантина, някои хора намират начини да съществуват сред заразените, подобно на група оцелели, които живеят на малък остров, свързан със сушата чрез силно защитен път. Когато един човек напуска острова, отправил се на мисия право в тъмното сърце на континента, той открива тайни, чудеса и ужаси, които са видоизменили не само заразените, но и други оцелели… В ролите са Аарън Тейлър-Джонсън, Рейф Файнс, Джак О’Конъл, Джоди Комър, Ерин Келиман и др.
Дани Бойл е особен вид творчески звяр. Едновременно джентълмен и хулиган. Провокатор и традиционалист. Класик и революционер. Човек, който държи на принципите си и дори отказа рицарско звание, защото имал твърди републикански ценности. Не са малко хората от артистичния свят, вечно изкушени от почести, движени от суетата, които биха казали „Не” на подобно признание. Но Дани Бойли беше напоколебим. Той успя да вкара Кралица II в извънредно забавен скеч с Даниел Крейг като Джеймс Бонд по време на режисираното от него откриване на Олимпийските игри в Лондон през 2012 година. Но после отказа да получи титла и раздели общественото мнение. „Искам да съм по-близо до хората”, каза тогава той.
Дани Бойл се ражда на 20 октомври 1956 г. в Манчестър, Англия, в семейство на ирландци от графство Голуей. Завършва английски език и драматургия в Университета “Бангор” в Уелс. Бойл започва кариерата си на сцената. Той става успешен млад театрален режисьор в Лондон. По-късно се прехвърля в киното и прави един от най-зашеметяващите пълнометражни дебюти за последните десетилетия. „Плитък гроб” (”Shallow Grave”) е евтин, но безкрайно ефектен и зрял трилър с елементи на хорър и много черен хумор.
Филмът става хит и за кратко време си връща инвестираните средства, а Дани Бойл става разпознаваемо име и е сочен като един от най-обещаващите млади режисьори на Острова. Той не разочарова хората, дали положителните прогнози за развитието на кариерата си и още през 1996-а режисира монументално успешния и влиятелен филм “Трейнспотинг” по едноименната култова книга на Ървин Уелш.
След този триумф, Холивуд приема Бол с отворени обятия и той отива в САЩ, където снима “Луд живот”, “Плажът”, “Съншайн”, “127 часа” и други престижни и високобюджетни проекти.
През 2009 година неговата екранизация на книгата “Q and A” на Викас Сваруп - “Беднякът милионер”, печели 8 награди “Оскар” и 4 награди “Златен глобус”, между които за най-добър филм и за най-добър режисьор. Бойл продължава да работи енергично и всеки негов филм, независимо дали е успешен или не, се отличава с уникална визия, превърнала се в запазена марка на режисьора.
Дани Бойл е направил някои от най-добрите филми за последните 30 години, но той разочарова по-взискателните си почитатели с продължението на култовата модерна наркоманска класика „Трейнспотинг”. Втората част излезе миналата година и беше като бледа сянка на смелия, пионерски, провокативен, художествено превъзходен оригинал от 1996-а година. За българските зрители „Трейнспотинг 2” беше интересен заради участието на актрисата Анжела Недялкова в главната женска роля и сцената, снимана на гара „Подуяне” в София. Самият Бойл, вместо да прати асистент и помощен екип, беше дошъл до България, за да режисира лично краткия епизод на гарата с участието на Недялкова. Уви, филмът наистина беше тежко творческо разочарование, особено в контекста на великолепния първи „Трейнспотинг”.
От него винаги научаваш нещо
Истината е, че Дани е изключително кадърен режисьор и човечен мъж с широка душа. Общуването с него те оставя с усещането, че научаваш нещо. Много неща могат да се научат от него. Това е нещо важно. Не всяка комуникация с човек стимулира подобна емоция. Сценарият на „Транс” беше изумително остроумен и атрактивен. Бях сигурна, че искам да участва в този филм.
Росарио Доусън, актриса
Един от най-добрите в своята работа
Още когато гледах “Трейнспотинг” за първи път в средата на 90-те години на миналия век, бях наясно, че е правен от майстор. Бойл е виртуоз на флуидната, вечно движеща се камера и наситения с адреналин монтаж. Той несъмнено е един от най-добрите режисьори в англоезичния свят. Затова бях изключително горд, когато получих предложение да участвам в „Плажът” под режисурата на Дани. Сработихме се и си прекарахме чудесно. Той е голяма работа.
Леонардо ди Каприо, актьор и продуцент
Дължа му много
Помня как преди години се развълнувах много, когато Дани беше избран да режисира откриването на летните Олимпийски игри в Лондон. Той беше възможно най-подходящият избор за тежката задача. И се справи блестящо. Дани е национално богатство. Кариерата ми тръгна нагоре с него. Участвах в „Плитък гроб”, „Трейнспотинг” и „Луд живот”. После имахме разногласия, но се разбрахме и все пак направихме заедно „Трейнспотинг 2”, което беше прекрасно преживяване.
Юън Макгрегър, актьор