Как животът имитира телевизията

Как животът имитира телевизията

Риалити форматите „Игри на воля“ и „Фермата“ дават тон за есента, която ще погълне зрителя данъкоплатец

Задава се много интересен сезон с първите дни на септември. Той ще започне спокойно и топло - когато има дъждовно лято, обикновено началото на есента е уютна и светла, по цигански (или е коректно да се казва ромска есен?). Но ще има съспенс, ще се натрупва напрежение и малко по малко, след местните избори, времето ще засъска със студ и кобалтови перспективи. Първите сметки за ток, парно, газ, вода ще дойдат - те ще са драматично високи, защото така бе гласувано през пролетта и лятото. Първи студени капки на нова световна икономическа криза ще изтрополят върху ламарините, за да ни подсетят за почти задължителните, в тази безнаказана престъпна реалност, застраховки за кражба, бедствия, граждански и каско отговорности. И тогава... Стоп! Обърках началото. Темата е за телевизията и риалити програмите, които започват през есента.

„Фермата“ (Би Ти Ви) срещу „Игри на волята: България“ (Нова телевизия). Риалити формати, вдъхновени от принципите за оцеляването по Дарвин, в които човекът не просто трябва да може да се храни, живее, размножава, а да се справя с всичко това във враждебна среда, под постоянна заплаха и в постоянен сблъсък на принципи и компромиси. Приписват на Дарвин думите, че „не най-силният от един вид оцелява, нито най-интелигентният, а този, който най-добре се приспособява“. Затова и тези игри по водещите телевизии са наситени с чисто човешки препятствия - интригата. И двете предавания ще разчитат на хитроумни предизвикателства, за да победят за зрителската аудитория.

Като начало би следвало резултатът от битката да е предизвестен. Към края на първата четвъртина на ХХI век вече се разработват 8К и повече К технологии. С изключение на безинтересните за рекламодатели прослойки на българите, семействата, колкото и сиромашки да са, имат поне HD телевизори, а Нова телевизия все още излъчва в архаичния формат „SD“. Но да видим как ще се приспособи медията на Домусчиев към диктата на „Фермата“.

И двата формата са дериватни на „Сървайвър“ - ненадминат по рейтниг и интерес. Може би мачът на Кобрата с Кличко има по-добър резултат, но само до петия рунд. След това - туп-туп, нокаут и рейтинг нула.

„Фермата“, идеолози на което е компанията на Андрей Арнаудов и Иван Христов и тяхната „Междинна станция“, е амбицирана „да мотивира зрителите да се завърнат към корените си и си припомнят какви са истински ценните неща в живота - семейството, родната памет, живот по-близък до природата“. Позитивният тон на риалитито размаза и изпрати в неплатен отпуск рекордьора по сезони и скандална слава „Биг-Вип-Брадър“. И затова Нова телевизия отвръща с аналогично предаване - „Игри на волята: България“.

Накрая ще оцелее само един - такъв е залогът на двете шоу програми, но между телевизиите състезанието ще продължава.

Интересна и поучителна е историята на „Сървайвър“ - Сърбия, защото там е намесена „Фермата“, а историите имат отвратителния навик да се повтарят. „Сървайвър“ (Първа сръбска телевизия) тъкмо беше набрал скорост - със своя позитивизъм, със своята екзотика и тогава „Пинк“ пусна „Фермата“. Сърбите земеделието го владеят. Владеят и животновъдството. Владеят и веселбите. На последното заложи „Фермата“. Сърбия u стана страшно. Интриги, секс на живо, песни и танци и яко пиене. „Сървайвър“ падна три пъти в нокдаун, докато продуцентите не хвърлиха кърпата на ринга в четвъртия сезон през 2012 г.

Ако всички, които се интересуват от риалити формати, са наясно какво да очакват от нашата, позитивна „Ферма“, то все още има мъгла от адаптацията на колумбийското „Desafio“. За разлика от предшественика си „Сървайвър“, в латиноамериканската формула има не две, а три племена. Те са някаква препратка към класовото общество. Най-висшето племе е на остров, където притежават всичко необходимо - баня, храна, готвач, удобства, включително и LCD телевизор. Обикновено в началото на предаването в това племе са вип участниците. В средното племе - средната класа - имат само основни неща. Хамаци да спят нависоко от пълзящите твари, основна храна, оръдия на труда, ловни и рибарски принадлежности. Най-низшето племе в различните сезони се нарича по различен начин, но най-общо казано е дъното на обществото и с това разполага - с нищо.

Ако само можеше животът да имитира телевизията. Представете си три племена - бедните живеят в нещо като „Модерно предградие“, средните в „Бели брези“, а третите - в нещо, което напомня стандартите на „Артекс“. Става битка между трите класи, ама честна борба - без помощта на съдии и прокурори (от нашата си система). И хоп, бедните побеждават. Отиват в покоите на висшите - кумът на нашия герой от българските низини, се оказва много заможен и му дава да живее безплатно в разкошен комплекс. Разрешават му да си направи законен байпас на електромера, получава ексклузивен модел на ауди с карта на верига бензиностанции - безотчетно. Дават му кредит с настояване на шефа на банката и без нужда да го връща и се спуква от пътешествия по екзотични места.

В същото време богатото племе трябва да слезе в нещо като „Модерно предградие“, без читави и редовни доходи и изведнъж на разните му там политици да им дойдат сметките - всичките накуп, а сетне и колекторска фирма и тогава... Стоп! Обърка края. Да, такова риалити би разбило рейтингите, но... в реалност­та е друго. Най-малкото КОНПИ и главният прокурор веднага ще получат „анонимен сигнал“ за продуцента и туп-туп - Кобрата на земята. Реално погледнато така се оцелява у нас. С туп-туп докато има труп.

„Сървайвър“ - риалити №1

Финалът „Survivor: Островите на перлите“, излъчен на 21 декември 2008-а, се счита за най-рейтинговото предаване досега. Третият сезон на най-гледаното риалити шоу у нас - Survivor - привлече средно 2 128 000 зрители. Като средният рейтинг е бил 28,9%, а средния дял - 63,2% за аудитория All4+. Пикът обаче стига над 2,4 млн. зрители, достигнатият рейтинг - 32,6%, а делът е 69,8%. Тогава печели инструкторът по екстремни спортове Николай Мартинов.

Най-четени