Всички безплатни учебници до 7 клас ще бъдат качени в „дигиталната раница“ до 15 септември и още от първия учебен ден децата ще могат да ги ползват чрез профилите си. Това съобщи във Варна министърът на образованието и науката Галин Цоков, който присъства на двудневно заседание с началниците на РУО, посветено на подготовката за новата учебна година.
Според Цоков седмокласниците ще учат по нови учебници по компютърно моделиране и информационни технологии и по физическо възпитание. Продължава обсъждането на промени за олекотяване на част от учебните програми. Целта е да се въведе интердисциплинарен подход на обучение, но процесът ще е труден и ще отнеме доста време, коментира Цоков.
Министърът добави, че до дни ще бъдат обявени моделите за националното външно оценяване след 7 клас. Времето за решаване на първия модул по български език и математика ще се увеличи с 15 минути до 75 минути, за да се намали стреса, а вторият остава 90 минути. В теста по математика ще се променят два въпроса. Досега те са били с две подусловия и отворен отговор, а след корекцията са със затворен и са практически насочени. „Целта е да свържем знанието с практиката. Това ще помогне и за подобряване на резултатите от представянето на учениците след 9 клас на тестовете PISA”, посочи министърът.
Той отчете, че летните ремонти в 342 училища ще приключат до 15 септември, а в други 38 ще продължат и в учебно време. В клас ще влязат малко над 57 000 първокласници, а още от 16 септември 2200 екипа за обхват ще започнат посещения по домовете на децата, които не са се явили. Цоков отбеляза, че за последните 7 г. в образователната система са върнати около 80 000 деца, от които 50 000 са се задържали трайно в клас.
За първи път тази учебна година броят на преподавателите до 35 г. - 15 400, ще е по-голям от тези над 60 г. - 12 381. Освен по математика, дефицит има на учители и по природни науки, но той ще бъде преодолян скоро, тъй като студентите вече не плащат такси и интересът към следването на физика, химия и биология расте, прогнозира Галин Цоков.
Според него акцент в работата на МОН ще е осигуряването на автономност на директорите и учителите за избор на методи на обучение. „Така ще постигнем реална промяна в българското образование, защото добрите неща тръгват отдолу нагоре“, посочи Цоков. Като втори приоритет той посочи разширяването на училищното самоуправление. Затова дебютно в утрешното заседание на експертите от РУО и МОН за подобряване на учебно-възпитателния процес ще се включи представител на националния училищен парламент. На заседанието ще се дискутира и разработваният стандарт за качество на управлението на образованието, чиято цел е училищата с по-слаби резултати да получават навременна подкрепа.