Китайската държавна телевизия CCTV показа производството на най-новия палубен стелт изтребител от 5-о поколение J-35 за военноморската авиация на НОАК (Народна освободителна армия на Китай - бел.ред.).
Публикуваните кадри показват един от J-35 с нанесен грунд и без радиоабсорбиращ слой. Самолетът се произвежда в предприятието SAC (Shenyang Aircraft Corporation) и е планирано да влезе в експлоатация през 2025 г.
Някои от първите машини от този модел вече са започнали летателни изпитания от палубата на новия китайски самолетоносач „Фуджиан“. Не е известно колко самолети са в производство на различни етапи на готовност.
Изтребителите, преминаващи изпитания от палубата на новия самолетоносач, получиха съответната маркировка на кила си - изображение на акула, която е стандартният символ на палубната авиация на Китай.
J-35 еволюира от предишния FC-31 (Проект 310), експортен стелт изтребител с традиционен дизайн с два двигателя и два големи, извити назад опашни стабилизатора, подобни на американския F-35. Първите съобщения за разработката му се появиха през 2018 г. - по същото време бяха публикувани и първите скици.
Първият летателен прототип, с бордов номер 350001/3501, излетя на 29 октомври 2021 г. и беше оборудван с китайски двигатели WS-21(H).
Официално не е известно колко самолета са планирани да бъдат произведени. Като се има предвид обаче, че J-35 ще влезе в експлоатация както на самолетоносача "Фудзиен", така и на новия самолетоносач, чието строителство беше обявено наскоро, общият брой машини може да достигне около 100 бройки или дори повече - ако се намерят клиенти за износ.
Наскоро стана ясно, че Китай е започнал строителството на четвъртия си самолетоносач, известен като Тип 004. Това ще бъде първият китайски самолетоносач с ядрен двигател, което ще му позволи да провежда продължителни глобални операции без необходимост от презареждане с гориво. Очаква се водоизместимостта на кораба да достигне 110 000–120 000 тона, което го прави най-големият военен кораб, строен някога в Азия.