Училищното образование в Русия все повече се фокусира върху патриотизма и семейството.
От една страна има силен акцент върху патриотизма: в поредицата от „патриотични“ уроци на Министерството на образованието, като учебната програма се фокусира върху „любовта към родината". В някои училища децата пишат писма до войници, учат се да маршируват и дори да управляват дронове.
От друга страна, училищата обръщат все по-голямо внимание на семейните ценности и „традиционното“ възпитание. С новите ограничения върху „пропагандата за бездетност“, големите семейства с много деца вече се представят като национален идеал.
През учебната 2024–2025 година някои региони започнаха пилотно да внедрят нов предмет, наречен „семейнознание“, а от следващата година той ще бъде въведен в цялата страна. Курсът има за цел да подготви момчетата да станат бъдещите воини и „защитници“ на Русия, докато посланията му за момичетата са фокусирани върху семейството и майчинството.
„Новая газета Европа“ разгледа как Русия вплита „традиционни ценности“ в училищната си програма.
От следващата учебна година всички училища в Русия ще предлагат нов извънкласен курс, наречен „семейни изследвания“. Според официалното му описание, курсът е предназначен да внуши на младите хора „ангажираност към традиционните руски духовни и морални ценности – включително ценността на силното семейство – които укрепват гражданското единство в руското общество и са насочени към справяне с демографските предизвикателства на страната“.
Предметът вече се пилотира в 42 региона.
Комисията по защита на семейството на Държавната дума разработи учебник за курса, но почти веднага възникнаха проблеми. Православният свещеник Павел Островски посочи, че един от съавторите е Ксения Мосунова, практикуваща „родология“ – псевдонаука, която твърди, че декодира влиянието на предците върху поведението.
В блога си Мосунова говори за „гените на бедността и алчността“ и таксува до милион рубли (около 12 000 долара) за консултации относно „наследствени поведенчески сценарии“. Тя твърди, че е младши изследовател в Държавния университет „Косигин“ и е основала Института по съвременна психология и генеалогия (ISPiR), който има само един служител (най-вероятно тя).
Сенатор Андрей Клишас нарече авторите на учебника „отричащи науката“, докато консервативната активистка Екатерина Мизулина, ръководител на Лигата за безопасен интернет, каза: „Когато училищните учебници се пишат от хора, които говорят за „отлагане на датата на смъртта“ или за „ген на бедността“, това не са просто глупости – това е провокация.“
Учебникът за 5-9 клас обхваща теми като приемствеността между поколенията и ползите от това да имаш голямо семейство, казвайки на учениците: „Колкото повече сме, толкова по-силни сме.“
Има и глава за почетното звание „Майка героиня“ – присъждано на майки с 10 или повече деца – и за това как семействата трябва да отглеждат „патриоти“.
Както се очаква, ролите на майката и бащата са дефинирани по традиционен начин. Според книгата майката предоставя емоционална подкрепа, помага на детето да расте и да поставя граници, и формира самочувствието му. Бащата, освен че подкрепя семейството, го защитава, служи като авторитетна фигура и помага на децата да изградят практически умения. Една глава изследва мъжествеността и женствеността, както са изобразени в изкуството и литературата:
„Мъжествеността в книгите и приказките често се показва като сила, смелост и желание да се защитават и помагат на другите. Женствеността, от друга страна, се показва като нежност, грижа, мъдрост и способност за отглеждане.“
Естествено, в учебника се посочва, че целта на брака е да се създават деца и че правителството подкрепя младите семейства. Курсът също така учи студентите да подкрепят своите роднини, да разрешават конфликти чрез диалог и да уважават личните граници. Други раздели обхващат финансова грамотност и управление на домакинството.
Темите за семейството и майчинството вече редовно се разглеждат в часовете „Важни разговори“. Миналата година тематичните уроци бяха насрочени така, че да съвпаднат с Деня на майката и Деня на бащата.
На учениците беше прочетен цитат от Владимир Путин: „Силно и любящо семейство с щастливи деца е бъдещето на Русия.“
Учителите бяха длъжни да напомнят на учениците, че в Русия семейството се определя като „съюз между мъж и жена, майка и баща“.
През март 2025 г. на ученици от гимназията беше показан откъс от телевизионно предаване на режисьора Никита Михалков, в което той се оплаква, че „унищожаването на семейството в Русия означава унищожаване на самата Русия“.
Преди да покажат видеото, учителите бяха инструктирани да кажат на учениците, че грижата за семейството и децата винаги е била – и остава – „една от основните отговорности на жената“. След прожекцията учениците бяха помолени да обсъдят как майчинството е свързано с предаването на традиции от едно поколение на следващото.
„Вечната фигура на матрьошката“
Няколко учители, които са напуснали работата си по различно време след началото на пълномащабната война, разкриха пред „Новая газета“, че в училищата им не са публикувани много послания, насочени специално към момичетата.
„Нещата функционираха в режим на война, така че демографията все още не беше станала приоритет“, казва една бивша учителка. Наскоро обаче някои региони са провели тематични събития, насочени към ученички.
През април например училища и колежи в Тюменска област е провело лекции на тема „морално поведение във връзките“, в които момичетата бяха предупредени срещу предбрачен секс, съжителство, аборт и контрацепция. В края на една сесия, Альона Столичная, член на Обществената камара на Сочи, посъветвала момичетата да „запазят чистотата си“, да намерят истинската любов и да се омъжат за някой, с когото биха били щастливи да имат деца.
„Всяка връзка, която не води до дълбок, радостен и траен съюз, е просто сурогатно преживяване, което носи само болка“, каза тя.
В Татарстан деца са посетили урок за вярност, целомъдрие и „ценността на живота преди раждането“. Показани са им видеоклипове за развитието на плода и им е изнесена лекция за разликата между любов и влюбеност.
„Истинската любов се ражда в семейството, а децата – особено в голям брой – помагат това да се случи. Голямото семейство не е просто подкрепа за родителите в напреднала възраст; то означава и повече близки в семейството и по-силна нация“, каза Елина Белянкина, президент на Центъра „Умиление“.
В Ханти-Мансийския регион на гимназистки са били изнесени лекции за важността на целомъдрието, ценността на създаването на семейство и необходимостта от избягване на ранна сексуална активност и аборт. В Пермски край бивш акушер-гинеколог — сега монахиня на име Елисавета — е изнесла беседа, озаглавена „Православната култура като пазител на целомъдрието и здравето“.
Според доклад на пермския клон на Съюза на православните жени, монахинята е обсъждала пубертета и ролите на мъжете и жените „от гледна точка на християнската антропология и традиционната руска култура“ и е засегнала „национални бичове като абортите и нецензурния език“.
За да подчертае идеята, лекторката използва пластмасови модели на фетуси и матрьошки.
„Седемте лица на женствеността бяха разкрити чрез познатата и вечна фигура на матрьошката, позволявайки на всеки присъстващ да изпробва всяка женска роля – от дъщеря до баба“, се казва в доклада на Съюза.
Понякога обаче тези сесии приемат изненадващо прогресивен обрат. В Саратовска област например лекарка е била поканена да говори пред ученици под заглавие „Желани деца – в желаното време“. Тя е обсъдила значението на контрацепцията, репродуктивното здраве и полово предаваните инфекции. Основното ѝ послание е било, че бременностите трябва да се планират и че жените не трябва да раждат преди 20-годишна възраст.