Европейската комисия предприема мерки срещу вноса на евтини стоки, поръчвани от онлайн платформи от страни извън ЕС, като например китайските Тему и Шейн. Една от промените е въвеждане на митнически контрол за пратки на стойност до 150 евро и на допълнителна такса за обработка на пратките. Всичко това се прави под претекст за защита на потребителите, но всъщност защитава прекупвачите, които внасят стоки от Китай и ги продават с надценка на потребителите. Китайските онлайн платформи дават възможност хората да поръчват директно от производителите.
Миналата година около 4,6 милиарда пратки с ниска стойност, т.е. стоки на стойност до 150 евро, са влезли на пазара на ЕС, което се равнява на 12 милиона колета на ден. Това е два пъти повече, отколкото през 2023 г. и три пъти повече, отколкото през 2022 г. За много от тези стоки е установено, че не отговарят на европейското законодателство, заявяват от Европейската комисия. Но явно потребителите са доволни от качеството на стоките, щом има такъв голям ръст на онлайн поръчките.
„Европейските продавачи, които спазват нашите високи продуктови стандарти, са изложени на риск да бъдат ощетени от нелоялни практики и продажба на фалшиви стоки чрез онлайн пазари. Големият брой пакети, които се изпращат и транспортират, има отрицателен отпечатък върху околната среда и климата“, гласи официалното съобщение на ЕК. Но потребителите чрез избора си да пазаруват през китайските онлайн платформи реално дават оценките си за продуктовите стандарти в ЕС.
В съобщението Комисията излага всички инструменти, с които ЕС вече разполага, и подчертава инициативите, които в момента се обсъждат:
- Митническа реформа, включително призив към законодателите да приемат бързо предложения пакет за реформа на митническия съюз. Той включва премахване на освобождаването от мита за колети на стойност под 150 евро и засилване на възможностите за контрол, като например по-добро споделяне на данни и оценка на риска. Комисията също така приканва съзаконодателите да обмислят допълнителни мерки, като например такса за обработка на артикули за електронна търговия, внасяни в ЕС директно за потребителите, за да се справят с нарастващите разходи за надзор на съответствието на милиарди такива пратки с правилата на ЕС.
- Целенасочени мерки за вносни стоки, включително стартиране на координиран контрол между митниците и органите за надзор на пазара, както и координирани действия относно безопасността на продуктите. Това следва да доведе до премахване на несъответстващите стоки от пазара и да допринесе за събиране на доказателства за анализ на риска и допълнителни действия. Бъдещият контрол ще бъде засилен за определени оператори, стоки или търговски потоци, на текуща основа, в светлината на анализа на риска. Колкото по-висок е процентът на неспазване, толкова по-високо трябва да бъде нивото на бдителност в следващите етапи, докато наказанията трябва да отразяват случаите на системно неспазване.
- Използване на дигитални инструменти, които могат да помогнат за улесняване на надзора на електронната търговия чрез паспорта на цифровия продукт и нови инструменти за изкуствен интелект за откриване на потенциално несъответстващи продукти.
- Опазване на околната среда, включително приемане на план за действие относно Регламента за екодизайн за устойчиви продукти и призоваване за бързо приемане на целенасоченото изменение на Рамковата директива за отпадъците.
- Овластяване на потребителите и търговците чрез кампании за повишаване на осведомеността относно правата на потребителите, рисковете и механизмите за правна защита.
- Международно сътрудничество и търговия, включително предоставяне на обучителни дейности относно правилата на ЕС за безопасност на продуктите и оценка на всякакви доказателства, които могат да се появят във връзка с дъмпинг и субсидиране.
Следващи стъпки
Комисията призовава за сътрудничество с държавите-членки, законодателите и всички заинтересовани страни, за да се въведат мерките, посочени в съобщението. До една година Комисията ще оцени ефекта от обявените действия и ще публикува доклад за констатациите от засиления контрол.
В светлината на резултатите и след консултации със съответните органи на държавите членки Комисията ще прецени дали съществуващите рамки и дейности по прилагане са достатъчни и адекватни. Ако не, ще бъдат разгледани по-нататъшни действия и предложения за укрепване на прилагането и прилагането на правилата на ЕС.