Съпруга на моряк от „Царевна“: Нямаме връзка от два дни

Съпруга на моряк от „Царевна“: Нямаме връзка от два дни

Заредили храна за месец на 23 февруари

Бойните действия са преместени на порта, където е блокиран кораба със 17 българи

Използват провизиите икономично

От 2 дни близките на 17-те български моряци от блокирания в пристанище Мариупол кораб “Царевна” нямат връзка с тях. Това съобщи пред “Труд” жената на моториста Севдалина Стоянова. “Преди имахме уговорка с мъжа ми да се чуваме сутрин и вечер, но след като бойните действия се пренесоха в порта и корабът пострада от шрапнели, не е звънял. И другите не са го правили, притеснени сме”, каза Стоянова.

Кораб “Царевна”

Преди ден тя и други роднини на моряците призоваха правителството спешно да помогне за разрешаване на кризата и упрекнаха властите в бездействие. “Царевна” е заредил провизии за месец на 23 февруари. Екипажът ги използва максимално икономично, защото нова доставка под обстрел е невъзможна. В първата седмица от войната е можело корабът да бъде изведен, преди подходите към пристанището да бъдат минирани, смятат близките. Като крайно нелепи определи Стоянова твърденията на ръководителя на кризисния щаб за Украйна към МВнР Антон Марков, който заяви пред програма “Хоризонт” на БНР, че само един от моряците е заявил готовност да бъде евакуиран. “Преди десетина дни от центъра предложиха, който иска да слезе, но тогава вече в целия Мариупол се водеха бойни действия. Стреляха по хора в т. нар. зелени коридори, а предложението бе мъжете ни да слязат на брега, да намерят даден адрес, където вероятно ще има автобус. Затова само един пожела да се подложи на тази самоубийствена евакуация”, разказа Стоянова.

“Ситуацията в Мариупол в момента е много сложна, защото юридически за пристанището и града отговаря Украйна, но практически районът е контролиран от руските военни. Затова няма универсален начин за спасение на моряците ни”, обясни пред “Труд” президентът на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани Димитър Димитров. “Писали сме до Международната морска организация, до ЕП, но реално отблокирането на множеството кораби в украински пристанища може да се случи по дипломатически път чрез посредничеството на ООН. Не е по силите на правителството да реши казуса с “Царевна”, смята кап. Димитров.

Кап. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.

Според него за евакуация в момента и дума не може да става. Хуманитарните коридори, отворени от Русия, не са работещ вариант, защото не са съгласувани с Украйна. “Корабът едва ли е можел да напусне Мариупол в първите дни от войната, защото има договори, който трябва да спазва. Но провизии биха могли да се осигурят, ако корабособственикът успее да ги осигури по свои канали чрез посредничеството на руски компании. Това обаче ще струва скъпо”, допълни кап. Димитров.

Аналогия

Наш кораб престоял 8 г. блокиран в Суец

Кораб “Васил Левски”, който бил 8 г. заложник в Суецкия канал.

 

Случаят с “Царевна” има аналог от миналия век. При Суецката криза, предизвикана от войната между Египет и Израел, каналът бил затворен от 1967 до 1875 г. В него блокирани в т. нар. Голямо горчиво езеро се оказали 15 плавателни съда на 8 държави. Един от тях бил българският “Васил Левски”. Екипажът му няколко месеца преживял с минимални провизии. След като кризата се проточила, бил осигурен коридор за смени на моряците през няколко месеца. При освобождаването на корабите само два от тях били годни да плават на собствен ход. “Васил Левски” бил провлачен до Сплит и нарязан за скрап.

Най-четени