При започналия ремонт около "Руски паметник" и на "Цар Борис III" паветата няма да бъдат сменени с нов асфалт. Това каза в студиото на bTV главният архитект на София Петър Диков.
"Представяте ли си, ако сменим паветата на "Цар Борис III" с асфалт- каква писта за автоджигитите ще стане това?! И на "Руски паметник" е същото. Там обаче и хората са се разделили на две - едните искат да си останат паветата, други казват,че им било много шумно", каза Диков.
До момента почти няма махнати незаконни гаражни клетки. При тях нещата са доста сложни-намират се на общинска земя, но като клетка са частна собственост, обясни главният архитект на столицата.
"И като тръгнем да ги вдигаме, собствениците веднага казват, че вътре има неща, които можем да повредим. Има и случаи, в които хората обясняват, че вътре в гаражите си държат големи количества пари и можело да изчезнат", обясни Диков.
Като мисия желателна, но все още невъзможна той обяви идеята при ремонти на големите булеварди дърветата да не се изкореняват, а просто да се местят. Имало е такава машина, която е работела през 80-те години при построяване на НДК. Но това струва доста пари, каза главният архитект на София.
В София се получава шизофреничната ситуация жителите й като граждани да искат от общината да действа възможно най-бързо по дадени въпроси, а, когато това е свързано с отчуждаване, като собственици да дерат „по пет кожи” на общината, коментира още той в студиото на „Тази сутрин".
Именно с тежките процедури той оправда бавното движение по някои конкретни казуси в столицата, сред които разширението на бул. „Тодор Каблешков” и кръговото на булевардите „Андрей Ляпчев” и „Климент Охридски”.
Диков обвини медиите, че с тяхна помощ се създава впечатлението, че мнението на няколко души е споделяно от всички софиянци. Думите му бяха и във връзка с изказвания срещу предложенията за промени в облика на Борисовата градина.
Главният архитект особено се засегна от използваната дума „плячкосване”: „Плячкосването наистина беше проблем от 1990 г. до 2005 г. (...) Сделките са почти перфектни юридически. Почти единственият начин да се опубличи дадена собственост е чрез действащ подробен устройствен план”.
Диков обърна внимание и на защитниците на т.нар конна база в парка. По думите му оригиналните царски конюшни са на съвсем друго място и са били „плячкосани”, докато този обект е бил изграден от охранителната фирма „Егида” в края на 90-те и не е сигурно дали ще се мести.
„Центърът на София е център и на България и заслужава малко повече внимание, защото е бил занемарен в продължение на години”, заяви арх. Диков.
Той отхвърли твърденията, че като главен архитект работи за увеличаване на автомобилите в града, като посочи, че общината е дала много повече пари за развитието на градския транспорт (строителство на метрото, закупуване на нови трамваи, тролейбуси и автобуси на газ), отколкото за пътни артерии.
Той беше категоричен, че „Евлоги и Христо Георгиеви” е бил, е и ще бъде основен булевард, който отвежда движението от центъра, като и „България”, и той са трилентови с изключение на отсечката между „граф Игнатиев” и „Гурко”, където се планира еднометрово разширение. То ще засегне 20 дървета, които ще бъдат заменени с три пъти повече.
Главният архитект призна, че има планове да се купи скъпа машина за местене на дървета, за да се избегне сечта при изграждане на нови пътни артерии. По думите му през 80-те е имало две такива у нас и те са били използвани около изграждането на НДК.