Част от флота петролни танкери на Русия е принудена да смени флага, под който плава, тъй като санкциите на САЩ и Обединеното кралство оказват натиск върху корабната мрежа на Москва.
Корабният регистър на Барбадос заяви, че до края на месеца ще е поискал общо 46 кораба да премахнат флага на страната в резултат на санкциите на Обединеното кралство. Четиринадесет от тях също са санкционирани от САЩ. Отделно, регистърът на корабите на Панама заяви по-рано този месец, че е започнал да изважда от списъка 68 кораба, които са били санкционирани от САЩ, пише Bloomberg.
Въпреки че всички кораби вероятно ще намерят нови флагове, много плавателни съдове, които обслужват интересите на Москва, многократно трябваше да преминат към необичайни доставчици на услуги след руското нахлуване в Украйна през 2022 г. Това е знак за разрушителното въздействие, което санкциите могат да имат върху обширната логистична операция което помага на руския петрол да тече и военната машина да работи. Последните действия следват най-широките санкции върху износа на Русия досега по-рано този месец.
Плаването под флага на Барбадос беше сериозен успех за руското корабоплаване, тъй като това е една от по-уважаваните нации за регистрация на кораби в света. Държавите на флага играят ключова роля в осигуряването на стандарти за морска безопасност и Русия често трябваше да се обръща към по-малко известни нации в индустрията, когато загуби достъп до услуги.
Въпреки това Джовани Чинилио, главен изпълнителен директор на базирания в Лондон Морски корабен регистър на Барбадос, каза, че страната няма санкции срещу Русия, но следва правилата на Обединеното кралство поради добрите отношения между двете нации. В резултат на това Барбадос няма да премахва кораби, плаващи под негов флаг, които са били санкционирани от САЩ, освен ако не са санкционирани и от Обединеното кралство.
Някои от корабите на Барбадос вече са били пререгистрирани в други нации, включително Танзания и Сао Томе и Принсипи, според морската база данни Equasis.
От своя страна Панама заяви, че е започнала да анулира 68-те кораба, след като прие правило в края на миналата година, което приведе страната в съответствие със санкциите на САЩ, Европейския съюз, Обединеното кралство и ООН.
Задръстване в Далечния изток
Танкери, които са превозвали петрол от западните пристанища на Русия, се пренасочват към източната част на страната, за да обслужват ключов маршрут за суров петрол до Китай, който беше осакатен от широкообхватните санкции на САЩ.
Част от причината вероятно са парите. Товарните тарифи за транспортиране на суров петрол ESPO от руското пристанище Козмино до Китай се увеличиха повече от пет пъти, след като САЩ наложиха санкции на танкери, които използват този маршрут. Повечето кораби, които обикновено се използват за търговия, са Aframax, които имат капацитет от около 750 000 барела.
Най-малко два танкера със собственици, регистрирани в Хонконг, са започнали да се движат по маршрута, според данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg. Не е ясно дали собствениците зад компаниите са руснаци.
Пренасочването е знак, че руските доставчици в търговията дават приоритет на маршрутите от Далечния изток, каза Ема Ли, старши анализатор във Vortexa.
Jinjiang Experience зареди близо 770 000 барела от Козмино на 18 януари и се очаква да достигне Тиендзин в северната част на Китай тази седмица, показват данните от проследяване на кораби. Преди това Aframax превозваше Urals от западните терминали на Русия и други сортове от Близкия изток.
За последно Maini се натовари в Козмино на 13 януари и след това разтовари товара си в източната китайска провинция Шандонг. Танкерът започна да превозва руски петрол - изключително от западните пристанища на страната - преди две години и направи първото си пътуване от Kozmino едва в края на декември.
Миналата седмица Bhilva, който досега не е превозвал руски товари, изглежда се е насочил към Козмино без товар, според корабни брокери и данни от проследяване на кораби. Танкерът направи обратен завой в Индийския океан и сега плава през Малакския пролив.
Натрупването на танкери се увеличава край Козмино. Сега има девет петролни танкера, които работят на празен ход близо до руското тихоокеанско пристанище, най-голямото индивидуално съоръжение за износ на суров петрол в страната. Въпреки че обикновено има няколко чакащи във всеки един момент, броят на тези, които го правят сега, е по-голям от нормалното, казаха търговци и спедитори, които наблюдават износа. Други 11 кораба или се приближават, или наскоро са напуснали.
Търговци и корабни служители, които наблюдават износа от пристанището, казаха, че натрупването на кораби в Козмино мофе да е сигнал, че Москва може да се затрудни да намери достатъчно капацитет за корабоплаване.
Търговците търсят всякакви признаци на прекъсване на руските потоци от суров петрол и горива, които на комбинирана база бяха еднакви с тези на Саудитска Арабия като най-голямата морска експортна програма в света миналата година. Има по-широки признаци на прекъсване - от обръщащи се кораби до купувачи, търсещи другаде доставки.
Още преди мерките от 10 януари китайското пристанище Шандонг предупреди компаниите там да бъдат предпазливи при работа със санкционирани барели. Няколко азиатски петролни търговци казаха, че вярват, че е възможно корабите в черния списък да бъдат отбягвани от купувачите в съоръжението, което е дом на милиони барели на ден за преработка на петрол.
По същия начин високопоставен служител в Индия, другият ключов купувач на Русия, предупреди почти веднага след обявяването на мерките, че санкционирани танкери ще бъдат забранени. Забраната изключва товари, събрани преди 10 януари и доставени преди 12 март.
От декември до 10 януари износът на ESPO, който е натоварен през целия период, е бил поддържан от 27 танкера, според анализ на Bloomberg. Търговците и спедиторите казаха, че всеки недостиг на кораби може да създаде затруднения, да забави товаренето и износа от Козмино и в крайна сметка да принуди Москва да ограничи потоците.
Китайските рафинерии купуват петрол от Европа
Китайските рафинерии увеличиха покупките на суров петрол от Северно море и Средиземноморието, тъй като азиатските преработватели разширяват търсенето на резервни барели след последните санкции на САЩ срещу руския петрол.
Китайските купувачи взеха около 3 милиона барела Caspian CPC Blend, обикновено продаван в Средиземно море, след като избягваха сорта в продължение на пет месеца, според търговци, участващи на пазара. Търговците също водят преговори за преместване на три супертанкера, които ще натоварят общо 6 милиона барела Forties от Северно море в края на този месец и в началото на март за Азия.
Необичайното закупуване подчертава спешността сред китайските преработватели, които търсят алтернативи, след като САЩ наложиха най-агресивните си санкции срещу руския петрол.
Индийските рафинерии също купуват допълнителни барели от Атлантическия басейн и Близкия изток. Indian Oil Corp. закупи общо 10 милиона барела в спот търгове от началото на годината, включително сортове от Абу Даби, Западна Африка и САЩ. Още две индийски рафинерии също купиха суров петрол от Близкия изток на спот пазара по-рано този месец.
Пет пъти по-скъпо
Таксата за доставка на руски ESPO суров петрол до Китай се е повишила допълнително, като ставките вече са почти пет пъти по-високи от тези, които бяха преди санкциите на САЩ.
Тарифата за транспортиране на петрол от Козмино до Китай достигна 7 милиона долара тази седмица, казаха търговци, запознати с маршрута, пожелали анонимност, тъй като въпросът е чувствителен. Това се сравнява с 5,5 милиона долара миналата седмица и 1,5 милиона долара преди санкциите.
Индия пробва всичко, за да замени руските доставки
Нефтопреработвателите в Индия посягат към всички налични опции в бързината да компенсират руските потоци, обръщайки се към спот пазара, като същевременно търсят повече дългосрочни доставки от производители от Близкия изток.
Държавните преработватели пуснаха множество спот търгове през последните седмици, купувайки петрол от всички краища на света, включително Близкия изток, Африка и САЩ. Някои товари са планирани да бъдат натоварени още през февруари, което показва спешността на замяната на руските потоци, на които Индия разчита.
Прибързаността контрастира с коментарите на високопоставени правителствени служители, които многократно изразяваха увереност, че руският суров петрол ще продължи да тече, след като Москва намери начин да превъзмогне последните санкции.
Докато индийските компании започват преговори със Саудитска Арабия и Абу Даби тази седмица, търговците казват, че дискусиите между рафинериите и производителите от ОПЕК ще бъдат напрегнати. Купувачите на практика се връщат към дългосрочни доставчици след две години на опортюнистично приоритизиране на евтиния руски суров петрол.
Вашингтон може да не е в състояние да наложи всички санкции срещу търговците, руските танкери и други, но страхът на рафинериите да не се оплитат в наказателни мерки може да накара Индия да се бори да замени до 1,8 милиона барела на ден от потоците руски суров петрол, или една трета от общия внос на страната. Това е трудна задача дори на добре снабден физически пазар на петрол, казват търговците.
Отношенията също ще трябва да бъдат изградени наново и товарите да бъдат пренасочени, добавиха те.
Aramco води преговори за доставки с индийските рафинерии за продажбите за финансовата 2025-2026 г., казаха търговци. Adnoc също беше потърсен, като поне една държавна рафинерия иска повече товари от компанията, каза един от търговците.
Министърът на петрола Хардип Сингх Пури предположи, че Индия може да купи повече петрол от САЩ, цитирайки плановете на администрацията на Тръмп за увеличаване на добива. Той също така каза, че индийските петролни компании ще подпишат пакт с Аржентина, план, който търговците отхвърлят като източник на какъвто и да е петрол.
„Ние сме на пазара за всеки, който може да доставя“, каза Пури в кулоарите на индустриално събитие по-рано тази седмица.
Русия беше доставчик номер едно на Индия на петрол по обем миналата година, според анализаторската фирма Kpler, изпреварвайки Ирак и Саудитска Арабия. Това е голяма разлика от 2021 г., преди войната, когато Ирак, Саудитска Арабия и ОАЕ бяха трите най-големи доставчици на Индия. Потоците от Русия бяха близки до нулата.
Преди войната Индия купуваше по-малко от 2% от общия си внос на петрол от Москва. Обемът обаче скочи до почти 45% в средата на миналата година, според данни на Kpler, след като Русия предложи големи отстъпки. Входящите доставки на Индия от традиционни доставчици като Саудитска Арабия намаляха.
„Каквото и да се измести към Русия, беше само спот пазарът“, каза в сряда Арвиндер Синг Сахни, председател на Indian Oil Corp., третата по приходи компания в Индия. „Сега ще балансираме отново.“
Русия е изнасяла 4,6 милиона барела на ден през декември, според Международната агенция по енергетика. Около 1,5 милиона барела на ден идваха в Индия от Москва миналия месец, показват данните на Kpler.