- Не, истината е, че за тези два месеца в Белия дом Тръмп нагледно демонстрира, че Европа не влиза в дневния му ред. Това не означава, че той иска да навреди на Европа или по някакъв начин да я нарани. Не, той просто не мисли за нея и има по-важни приоритети.
- Важно е да правим разлика между европейските марки като символ на престиж и качество, които са най-популярните в САЩ, и между това къде реално тези автомобили се произвеждат преди да влязат в САЩ. Близо 35% от всички вносни коли в САЩ идват от Мексико. Япония и Южна Корея допринасят с по около 18%, Канада с 15% и Германия с 12%. Казано по друг начин, производителите от цял свят – предимно Европа и Азия – произвеждат автомобилите в Мексико и ги внасят в САЩ. Митата ще засегнат най-вече Мексико.
- Мексико е чудесна страна с прекрасни хора, но автомобилното инженерство не е сред първите неща, за които човек ще се сети, когато чуе за тази държава. Това с което страната привлича автомобилните компании са сравнително ниските възнаграждения за служителите на по-ниски позиции в поточната линия, високото качество на живот, на който мениджърите могат да се наслаждават в Мексико, както и физическата близост със САЩ. Важно е да се отбележи, че повечето марки, които произвеждат в Мексико и продават в САЩ са именно американски.
- Разбира се ще започне да се спекулира, че митата на Тръмп ще помогнат на Тесла, защото компанията произвежда в Калифорния и Тексас. Важно е да се знае обаче, че Тесла винаги е произвеждала в САЩ моделите, които продава в САЩ. Това е политика на компанията от самото и основаване. Наистина през 2023 бе обявен проект за строеж на гигафабрика в Мексико, но на този етап проектът е на пауза и изглежда, че няма да се осъществи.
Освен на Мексико, как ще се отразят тези тарифи на другите страни, предимно на европейските? Казахте, че много от марките, които внасят от Мексико в САЩ са от Европа.
Почти никак. Вижте, много е актуално всяко действие на Тръмп да се определя като крайно враждебно към Европа и света, но нека да разсъждаваме логично, стъпка по стъпка. През 2024 г. Германия е изнесла около половин милион автомобили на обща стойност около $24.5 млрд. Това означава средна стойност от около $55,000 за автомобил. След новите мита, един такъв автомобил ще струва с 25% повече или средно с около $14,000 повече. Практиката показва, че в тези случаи производителят предава около половината от това увеличение на крайния клиент, или около $7,000. Когато тези $7,000 се разпределят в рамките на един стандартен за САЩ кредит за период от между 5 и 10 години се оказва, че цялото нещо ще струва на крайния клиент между $60 и $120 на месец.
- Разбира се, тези сметки са повърхностни и ориентировъчни, за да демонстрирам как работи процеса, но едно нещо мога да ви гарантирам със сигурност. Когато митата влязат в сила всички индустрии, които са заинтересовани – автомобилната, транспортната, финансовата, застрахователната и рекламната – ще се съберат и ще намерят начин как да работят помежду си и да направят всичко по силите си тези допълнителни мита да имат минимален ефект върху крайния потребител в краткосрочен план, за да не го изплашат и откажат от покупка на автомобил. Дори да понесат – в краткосрочен план – определени загуби в границата на допустимото. Разбира се в дългосрочен план ще лобират Конгреса за облекчаване на митата, ще финансират кандидати, които обещават да работят в тази посока и т.н. Този филм сме го гледали многократно и винаги завършва по един и същ начин.
- Това е интересна тема, която е доста дълга и ще излезе отвъд целите на този разговор. Важно е да разберем, че тези мита не са „удар“ срещу европейците, японците и корейците, а най-вече срещу самите американски компании, които решават да инвестират в Мексико и да плащат данъци и заплати там вместо в САЩ. Тази тактика е продиктувана от стратегията на автомобилните корпорации да увеличи цените на акциите си като се увеличат приходите чрез съкращаване на разходите. И това е характерно за всички американски компании, не само за автомобилните. Проблемът на тази стратегия е, че разходите могат да се съкращават само до определено ниво. Единственият устойчив начин за растеж е чрез иновацията и успешното създаване и развитие на нови технологии. Затова вярвам, че ако тези мита могат да убедят компаниите да се съсредоточат в дългосрочната иновация, а не в краткосрочното спестяване от заплати и данъци, това ще бъде нещо наистина много позитивно.