Двоен стандарт допуска Министерството на околната среда и водите при решения на казуси, в които има интерес групичката организации, обединени в коалицията „За да остане природа в България“. Това показа проверка на „Труд“ по случая с оценката върху въздействието на околната среда (ОВОС) за проекта „Модернизация на железопътна линия Радомир - Кулата по Вариант F (комбиниран)“.
Екологичната оценка в частта „Биоразнообразие“ е представена пред Висшия експертен екологичен съвет от бившия заместник-председател на партия „Зелените“ Андрей Ковачев. Той е сред активистите на коалицията „За да остане природа в България“. Именно част от организациите в нея като Българското дружество за защита на птиците, сдружение „За земята“ и Института за зелена политика започнаха активна кампания срещу един от идейните проекти за лот 3.2 на автомагистрала „Струма“.
Става дума за варианта, който е най-безопасен и доказано изгоден финансово. Според него през Кресненското дефиле аутобанът трябва да премине чрез наземен път къси тунели и виадукти. „Зелените“ се обявиха за варианта на 15,2-километров тунел, чиято реализация струва над 1 милиард евро. Въпреки категоричните аргументи на представители на властта и доказани експерти от българския бизнес еколозите пратиха оплакване до Постоянния комитет на Бернската конвенция в Страсбург - органа, който следи за спазването на екологичните норми в Европа.
Комитетът заседава в края на миналата година и реши, че ще наблюдава казуса със АМ „Струма“, но засега няма да взема отношение по него. В същото време се появи друг казус.
Този месец Министерството на околната среда и водите прие ОВОС на проекта за жп линията Радомир - Кулата. Той е одобрен с решение на ресорния министър Ивелина Василева.
Пред ВЕС вариантът в частта „Биоразнообразие“ е представен от Андрей Ковачев,съобщиха източници на „Труд“, присъствали на заседанието. Констатацията е, че „предложените варианти на трасе за жп линията пресичат защитени територии и преминават в близост до тях, както и през защитени зони от мрежата „Натура 2000“.Дадени са и примери - участък номер 3 „Благоевград - Сандански“ минава през резервата „Тисата“ и през защитената местност Кресненското дефиле. В участък номер 2 Дупница - Благоевград жп линията пресича защитена местност Бобошево и минава близо до Скрино и Кочериново. И така нататък.
Предложените варианти, които Андрей Ковачев защитава, са подобни на тези, които зелените отхвърлят за АМ „Струма“ - става въпрос за няколко километра къси тунели, през които ще минават влаковете, както и мостове. И докато МОСВ се съобразява с исканията на псевдоеколозите и не смее да работи активно по варианта за аутобана, те приемат техните аргументи, прокарани от Ковачев за жп линията.
В оценката е записано, че въпросният проект няма да наруши значително местообитанията на защитените видове като птици, мечки, вълци и други, които живеят в защитените местности.
Ако имало някакво негативно влияние, то щяло да бъде временно.
Друг интересен факт - фирмата, която е изготвила ОВОС на проекта, е ПОВВИК - това е дружество, собственост на финландски граждани, а у нас само се представлява от българи. Това е поредният път, когато хора на зелените прокарват интересите на чужди компании у нас. Припомняме, че прекратеният идеен проект за 15.2-километровия тунел бе възложен на консорциум с швейцарско участие именно с лобирането на „еколозите“.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш