Даниела Димова, директор на ТМПЦ в морската столица, пред „Труд“: С “Тютюн” посрещаме вековния юбилей на Варненския театър

Община Варна дава 33 милиона лева за култура през 2019 година

За 100-годишния юбилей на един от най-старите и достолепни театри у нас, за подготовката и посрещането му, за празничния афиш, който се попълва с нови заглавия от три години насам, за това дали Варна става целогодишна културна столица, а не само лятна, разговаряме с Даниела Димова. Тя е директор на Театрално-музикалния продуцентски център /ТМПЦ/ в града и вече два мандата председател на Постоянната комисия по култура при ОбС.

 

- Госпожо Димова, ТМПЦ, който ръководите, а и цяла Варна, са пред забележителната 100-годишнина на ДТ „Стоян Бъчваров“. Какви събития и театрални изненади да очакваме за юбилея?

- Гледаме с оптимизъм и с чувство на признателност към създателите на Варненския драматичен театър за идващата 100-годишнина, защото този юбилей ще ни припомни за тях. Защото устремени към всичко ново, което сега създаваме, не винаги се връщаме към извора, към първоизточника, към началото. Точно тези годишнини и юбилеи идват, за да ни напомнят за невидимата на пръв поглед нишка, която свързва творческите поколения, за желанието на варненци да го има този театър и това изкуство да бъде едно постижение за града. Мисля че развитието на театрална дейност във Варна, промените, които се наложиха, са продължение на всички добри традиции в нашия храм на Мелпомена. ДТ „Стоян Бъчваров“ има изключително богат афиш с драматични произведения, комедии, камерни спектакли, театрални суперпродукции, последните от които бяха „Драконът“ на режисьора Явор Гърдев и „Влюбеният Шекспир“ на проф. Пламен Марков. Подготовката за юбилея, който честваме през 2021 г., започнахме три години преди това. Варненският театър има два летописа - за неговата 50- и 85-годишнина. Пишем третия пълен летопис за 100-годишнината, който ще излезе в навечерието на големия юбилей. Беше издадена книгата „Пристрастно. Театърът на Варна“ с автор Виолета Тончева, която беше отличена с награда „Варна“. В нея тя събра живите и днешни свидетелства за отминалите години в прекрасни интервюта с всички наши емблематични актьори и режисьори.Тази година община Варна вдигна паметник на кмета Иван Церов, който е направил първата копка на сградата на ДТ „Стоян Бъчваров“.

- Забелязва се една нова практика с участие и на външни актьори, получават се прекрасни представления като „Драконът“, или като последния мюзикъл „Чикаго“ на Варненската опера. Това само режисьорски решения ли са или и нов цялостен подход?

- В момента имаме трупа с 25 щатни актьори и тя е най-голямата за последните 20 години. На сцената на ДТ „Стоян Бъчваров“, освен с щатни актьори вече имаме спектакли с гостуващи актьори, които са за определена роля и определено заглавие. И това се случва след много сериозен кастинг, като се получава една блестяща колаборация. Постига се обогатяване на нашата трупа, защото когато има гостуващ актьор, а не само режисьор, се добавя нова енергия в представлението. Публиката иска да вижда различни режисьорски решения и концепции на различните творби, но така също и различни лица на сцената. Имаме и дебютанти, млади актьори, на които се дава за първи път подиум, а така също и известни, и утвърдени имена. Кастинг за участие направихме за няколко спектакъла, което се оказа много добър подход. Такъв беше случаят с „Изборът на Марта“, в който нямахме подходяща актриса като умение и възраст и на кастинга безспорната фаворитка беше Яна Маринова. Спектакълът е с много голям успех както във Варна, така и на турнета в страната, предстои му също гастрол в Лондон. Вторият случай беше с „Драконът“ на Явор Гърдев. В спектакъла участват три поколения варненски актьори, сред които дойенът Михаил Мутафов в главната роля и съвсем млади актьори от театрална школа „Златното ключе“. Режисьорът покани Михаил Билалов и Ованес Торосян за другите главни роли.

- Новите заглавия в афиша?

- В началото на 2020 г. се подготвя поредната театрална суперпродукция „Отело“, отново на проф. Пламен Марков. Очакваме след това два много мащабни проекта. Откупихме правата за поставяне на драматизацията на романа „Тютюн“ от Димитър Димов. Това ще бъде голямото театрално събитие на 2020 г. Ще участва целият състав на театъра, но не мога отсега да кажа решението на режисьорката Бина Харалампиева. Адаптацията на текста на романа се прави от Юрий Дачев. За нас ще бъде изключително голямо предизвикателство. Всеки свързва „Тютюн“ с класическия филм и плеяда големи актьори, които участват в него. Ние ще трябва да вдигнем летвата още нагоре. За Бина Харалампиева това ще бъде първото u представяне във Варна като режисьор. Вторият проект, също много амбициозен, е по известния италиански филм „Перфектни непознати“. Две години водихме кореспонденция и сме пред подписване на договор за откупуване на правата. Надявам се до края на 2020 г. актьорът и режисьор проф. Атанас Атанасов да постави „Перфектни непознати“ за първи път в България - във Варненския театър. В условията фигурират имената на две актриси, които ще участват в две от четирите женски роли - Искра Ангелова и Стефания Колева. През 2021 г. отправихме покана за още един спектакъл на Явор Гърдев и Галин Стоев. Галин Стоев се оказа твърде зает като директор на театъра в Тулуза, но ще дойде да направи майсторски клас в юбилейната година.

- Кметът на Варна Иван Портних даде старт на ремонта на филиала на основната сграда на театъра. Какво предстои, кога ще бъде завършен и как е осигурено финансирането?

- Нека да припомня, че през 2013 г. по време на тогавашния културен министър Вежди Рашидов направихме основна реконструкция на основната сцена на театъра и операта. След нея зрителските места се редуцираха от 500 на 440, но удобствата са неимоверно по-големи. Най-голямата придобивка на основната сцена беше въртящият се кръг, който е необходим за осъществяване на много режисьорски решения за музикални и театрални представления. Сдобихме се с една по-широка и хубава оркестрина и разбира се с по-добра акустика в залата. С този ремонт, колкото можахме преодоляхме някои дефекти, сега имаме не перфектна, но доста по-добра акустика. С немного средства успяхме да върнем блясъка на залата, да грейнат колоните със златен варак и да стане такава, каквато е замислена още в самото начало. Ремонтът на Сцена „Филиал“ е една много голяма задача. И двете сгради са държавна собственост и са паметници на културата. Ресорното министерство възложи на арх. Димитър Стефанов да направи проекта, всички работихме много интензивно по огромната документация, за да се внесе в община Варна, която е бенефициент по ОП „Региони в растеж“. Реконструкцията ще струва около 7,2 млн.лева, от които 1,4 млн. лева са общински средства, а останалите - безвъзмездно европейско финансиране. Срещу общинските пари театърът се задължава за период от 10 години да предоставя залата на общината за осъществяване на нейната социална и културна политика, включително за хора в неравностойно положение. Надявам се ремонтът да започне през лятото на 2020 г., след като се проведат обществените поръчки, броим 6 месеца от обявяването им. Смятам, че е реалистично през 2021 г. да имаме една красива, добре оборудвана модерна Сцена „Филиал“ в центъра на Варна срещу катедралата. Мога да кажа кой ще е първият режисьор, който ще постави пиеса на новата сцена - това е Явор Гърдев, но още не знаем коя ще бъде постановката.

- Според туроператори най-големият интерес на чуждите туристи е както към културно-историческите забележителности, така и към операта във Варна. По думите им това е благодарение на мениджърския Ви подход. Как го постигате?

- От самото начало си поставих за цел да допринесем за развитието на културния туризъм чрез опера, концерти и балет - в това изкуство няма езикова бариера. През лятото Варна е притегателен център за туристи от много държави и различни континенти. Още за първото издание на „Опера в летния театър“ се свързахме с туроператори в Златни пясъци, Албена, Св. Св.Константин и Елена, заредихме с афиши и флаери всички хотели и зрителските заявки не закъсняха. Това, което сме започнали, трябва да го надградим и в самия туристически пакет, още при ранните записвания да предложим посещение на спектакъл от програмата ни с участие на ексклузивни артисти, диригенти и режисьори. Работим много добре вече няколко години с ДКИ „Двореца“ в Балчик и гостите на хотели- руснаци, румънци, германци очакват с нетърпение нашите спектакли в това живописно и културно-историческо място на Белия град. Туристите вече си подаряват посещения на представленията за рождените си дни. Изключително богат е афишът на театър „Римски терми“ с премиерни и познати постановки, има осигурени субтитри, за да привлечем и чуждестранни туристи сред декорите на четвъртите по големина в Европа Римски терми.

- Какви са акцентите на „Опера в Летния театър“ - Варна 2019?

- X юбилейно издание на „Опера в Летния театър“ (13 юни -22 август) предлага богат и същевременно балансиран афиш в жанровете опера, мюзикъл, балет и концерт. Сред кулминациите за сезона бих откроила „Тоска“ със световната оперна прима Александрина Пендачанска и изключителния Камен Чанев, „Рецитал Кантанго“ на прочутия тенор Фабио Армилиато. Интерес предизвикват премиерите на „Княз Игор“ от Бородин и особено на „Симон Боканегра“ от Верди и „Турандот“ от Пучини, като последните две продукции са наша колаборация, съответно с Националната опера и балет на Северна Македония и фестивала „Реджо ди Колорно“ в Парма, Италия. Режисьорът Деян Прошев от Скопие и Маестра Николета Конти от Болоня подготвят „Симон Боканегра“ с Кирил Манолов, аплодиран като Симон Боканегра на най-престижните сцени в Европа и по света. А Еди Ловальо - една от най-търсените съвременни оперни режисьорки и маестро Лоренцо Бизари от Италия заедно с водещи солисти на Варненската опера са ангажирани с „Турандот“, чиято премиера ще бъде изнесена първо в Парма и след това във Варна. С изключително одобрение се посрещат премиерните ни мюзикъли „Моя прекрасна лейди“, „Любовта никога не умира“ и „Чикаго“. По традиция в годината, когато не се провежда биеналето на Международния балетен конкурс, ние поднасяме на публиката висококачествени балетни спектакли. През тази година те са 3 - Балетна гала „Аврора“, „Лебедово езеро“ с лауреатите на конкурса Елена Свинко, Русия и Андраш Ронай, Унгария и „Пепеляшка“ с Елена Свинко и Марчело Пелицони, Италия. Разкошна Оперна гала под диригентската палка на маестро Георги Димитров ще увенчае края на толкова вълнуващото варненско оперно лято 2019.

- Като председател на ПК „Култура и духовно развитие“ ще посочите ли какви пари се отделят за културния живот в града. Варна доскоро се смяташе за лятната културна столица на страната, но вече се говори, че е целогодишна?

- Варна е една голяма сцена на много култура, която се предлага целогодишно. Като общински съветник се срещам с много и най-различни хора. На тях не им харесва Варна да се дели на зимна и лятна, те искат интересни културни събития през цялата година. Гостите стават все повече и през останалите сезони заради евтините чартърни полети, което допълнително увеличи потенциала за развитие на градския и културния туризъм. Има голяма разлика в това, което се случва сега във Варна, в сравнение с преди, когато имаше само наситено с култура лято и след това пълно затишие през останалите 7-8 месеца. Върнахме хората в залите на театъра и операта, във Фестивалния и конгресен център, в Двореца на културата и спорта, както и на други по-малки сцени. Търсят се и все по-нестандартни иновативни места за култура, като например концертите край фонтана на градските празници - 27 юли и 15 август. Равносметката в цифри показва, че средствата за култура, които е отпуснала община Варна през 2015 г., са 21 млн. лв., за да достигнат през 2019 г. 33 млн. лв. Това представлява 63% ръст. Фонд „Култура“ разполага с 1,2 млн. лева за поощряване на нови арт и културни проекти.

 

Нашият гост

Даниела Димова е директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна от 2010 г. след спечелен конкурс. Поема следващия си мандат през 2015 г. след отново спечелен конкурс и успешно съчетаване на творческата с административната дейност. През 2011 и 2015 г. е избрана за общински съветник и е председател на Постоянната комисия по култура при ОбС във Варна. Като оперна певица /сопран/ тя учи пеене в ДМА “Проф.Панчо Владигеров” в класа на проф. Реса Колева. По-късно завършва магистратура по специалността”Арт мениджмънт” в НАТФИЗ “Кр. Сарафов”. Дебютът є е на сцената на Русенската опера, а по-късно става солистка на Варненската опера. Специализира оперно пеене в Дома на изкуствата “Борис Христов” в Рим.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта