Не може с ниски данъци да имаш модерни градове
Кметът на Стара Загора Живко Тодоров пръв обяви, че спечеленият трети мандат му е последен като градоначалник. Това стана веднага след като премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов, каза че кметовете от партията му ще бъдат издигани за поста до 3 мандата. Тодоров подкрепи и финансовия министър Владислав Горанов в призива му кметовете да преценят нивата на местните данъци, а ако са ниски - да ги увеличат, а не да искат пари от държавата. Живко Тодоров беше избран още на първи тур с почти рекордните 69 процента. Какво следва в работата му до 2023 година?
- Премиерът Борисов Ви смъмри тези дни, когато закъсняхте за националната среща на ГЕРБ в НДК, господин Тодоров. Какво Ви забави?
- Бях сутринта на клетва за началото на новия мандат и затова се забавих. За 9,00 часа беше насрочена тържествената сесия на Общинския съвет в Стара Загора. Няма как човек да е винаги навреме и на две места, когато има служебни ангажименти.
- Започнахте мандата си - трети поред и последен.
- Да. Вече са раздадени всички задачи и работим с пълна сила. Предизборната програма се работи и през следващите месеци ще стартираме основните обекти, които сме обещали на старозагорци. За нас като общинска администрация е важно да подготвим добър бюджет, за да може хората да получат и придобивките, които сме обещали. Важно е да подготвим и града за зимата, а и впоследствие да сме в готовност за ремонтите напролет.
- Вие пръв казахте, че сте съгласен с премиера и лидер на ГЕРБ, че 3 мандата са достатъчни за един кмет. Да Ви кажа честно, на някои кметове и един им е много, не мислите ли? А в същото време виждаме, че кметове като Вас имат перспектива и за следващ мандат, просто хората ви искат. Не е ли много аритметично това ограничение на мандатите?
- Моето мнение е, че не трябва да има автоматично ограничение за всички общини. Смятам, че няма да е честно. На много места има по-малки общини, в които трудно може да се намерят хора, които да поемат управлението, а и да се справят успешно с него. Знаете, че липсата на кадри в цялата страна е много сериозна. За мен ограниченията в мандатите не би следвало да е основно правило, а по-скоро всеки за себе си може да прецени докъде му стигат амбициите и възможностите. За себе си считам, че влизайки в третия мандат, той наистина трябва да ми бъде последен, от гледна точка на това, че аз самият съм човек, който търси нови предизвикателства. Бих се радвал да намеря такива.
- Тогава какво бихте препоръчал на ГЕРБ - идеята за ограничението в трите мандата да бъде препоръчителна, а не задължителна, така ли?
- Да, по-скоро да не засяга всички. Хубаво е да има смяна там, където има умора. Хубаво е да има освежаване при тези, които не се чувстват в кондиция да продължат, или там, където не се приемат добре от хората. Но като абсолютно правило не бива да се ползва.
- Старозагорци Ви харесват като кмет. Как успявате да задържите този рейтинг? Къде се научихте да „кметувате“?
- Не съм бил в училище за кметове (смее се). Старая се винаги да чувам хората, да решавам бързо техните проблеми, защото те очакват и това от мен. Старая се винаги да съм здраво стъпил на земята. Обичам града си и искам той да се развива в правилната посока. Искам старозагорци да се гордеем с града си.
- С какво започвате деня си? Как разпределяте времето си?
- С оперативка, за да мога да разпределя задачите, които съм прегледал от предната вечер. Имам навика вечер да правя план за следващия ден, защото така човек отива подготвен на работа. Денят е загубен, ако сутрин не знаеш с какво да започнеш. Затова и винаги си организирам приоритетите и след това ги обсъждаме заедно с екипа и администрацията и служителите да работят ежедневно по тях.
- Какво сте си поставил за цели до 2023 година за Стара Загора?
- Ключовите ми цели са да се разкрият нови и високоплатени работни места в града чрез индустриалната зона, която вече започва да работи. Другата ми цел е да построим многофункционална зала за концерти, събития и за спортни мероприятия и от гледна точка на инфраструктурата, образованието и културата да постигнем много успехи. Предстои обновяване на зоопарка в Стара Загора, Летния театър, площадът зад универсалния магазин в града, т.нар. Руски пазар, който също трябва да бъде реновиран. Това са конкретни проекти, които са заложени в плана ни, както и съпътстващи по-малки проекти, планираме и закупуването на електрически автобуси. Оптимист съм за Стара Загора през следващите няколко години.
- А срещу всички тези проекти какво пише в графата „разходи“?
- Разходите не са малко, но благодарение на европейските програми и благодарение на държавата, която помага и лично на премиера Борисов, смятам, че ще се справим. Никога не сме били от тези, които мрънкат излишно. Гледаме да се оправяме с това, което имаме. И да бъдем по-ефективни с конкурентни търгове, за да свалим цените така, че крайният резултат да бъде в полза на хората - оптимална цена и добро качество. Когато се харчат обществени средства, те наистина трябва да бъдат разумно разпределени и използвани, защото виждам на много места в страната на какви цени се работи. Трябва да ви кажа, че според мен има места, където се работи на прекалено високи цени.
- Искате да кажете, че ваши колеги кметове харчат безразсъдно и с прекалено лека ръка обществени пари за градски проекти?
- Да. Точно така.
- Финансовият министър Владислав Горанов каза преди дни, че кметовете трябва внимателно да преценят местните данъци и такси. Знаете ли какво се случи, когато от „Труд“ попитахме колегите Ви планират ли повишение - половината се скриха и не си вдигаха телефоните. Колко по-ниски са местните данъци и такси у нас, ако ги сравним с други държави на база съотношение заплати-данъци и на база абсолютна сума?
- На база абсолютна сума са в пъти. Има страни, в които местните данъци и такси са 10 пъти по-високи. По-ниски данъци от тези в България няма - аз съм си правил проучване поне за страните от Европейския съюз. Това ни показва само едно - популизмът по този въпрос трябва да бъде оставен настрани и трябва да гледаме реално на въпроса. Ако искаме да предлагаме добри услуги и ако искаме да имаме добри пътища, тротоари и развиващи се общини, тези общини трябва да имат приходи. Учудвам се от много колеги, които казват, че трябва да свалят данъците. Добре, ще ги свалят, но утре ще имат по-малко приходи, съответно ще имате и по-малко средства за облагородяването и модернизирането на градовете си. А хората искат улиците да са чисти, междублоковите пространства да са уредени, градският транспорт да е модерен и шорокообхватен. Това няма как да се случи с намаляване на данъците.
- Планирате ли промяна в местните данъци в Стара Загора през следващата година?
- Не. Но това не означава, че при следващите бюджети няма да го направим, ако има тази необходимост.
- Колко зависими са българските общини от централната власт?
- Много са зависими. Защото реалната реформа по финансовата децентрализация в България още не е проведена. Тази реформа би позволила процент от приходите като данък „печалба“, например, да влиза в общинските бюджети. Според мен това е необходимо да се случи през следващите години. Общините са много зависими все още от централния бюджет, защото правителството събира всички тези данъци и като ДДС, и други, да не ги изброявам, а впоследствие преразпределя към общините под формата на субсидия, чрез постановления на Министерския съвет и т. н.
- И като говорим за децентрализация, в каква посока според Вас трябва да се случи тя и реалистично ли е да стане факт през 2021 година?
- Ако започне да се работи утре и има политическо решение - би било възможно. Но на този етап не съм видял такова.
- Какво пречи за вземането на такова решение?
- Според мен всяка една такава реформа създава определени негативни нагласи в централното управление, защото то трябва да се откаже от приходи за сметка на общините. Бюджетната рамка, която всяка година държавата прави се основава на данъците, които събира. Ако се откаже от част от тях, трябва да се съкрати националната бюджетна рамка.
- Готов ли сте да инициирате такъв разговор с финансовия министър и с кметове?
- Да. Ние сме готови винаги да обсъждаме темата и в рамките на Националното сдружение на общините на Република България (НСОРБ), но трябва да се тръгне от по-далеч. Преди няколко години поисках глобите от превишена скорост от камери, които са на територията им, да влизат в общинския бюджет. Но до този момент това мое предложение не е прието. Считам, че това би било добре както по отношение на пътната безопасност, така и за приходите в съответната община - кметовете да могат да глобяват за превишена скорост, включително. Ако това стане, когато влизате в Стара Загора, например, няма да ви посрещаме с няколко гърбици на асфалта, а ще има камери. И ако превишите скоростта, ще ви снимаме и ще ви наложим глоба чрез постановление на кмета, която ще дължите на община Стара Загора. Още по-големият ефект ще е превенцията, защото така ще се спасят и много човешки животи. Много от пътните произшествия стават на територията на градовете. Много млади хора загиват по пътищата точно по общинската пътна мрежа - в отсечките между по-малките населени места. Ако тази реформа стана факт, то кметовете ще имат възможност да поставят на съответните ключови места камери и да глобяват ежедневно нарушителите. Това от своя страна с времето ще доведе до една по-добра пътна култура. В момента това се прави от патрулите на „Пътна полиция“, но има прекалено малко патрули. Самите градове не са опасани от камери. Дори в София камерите не дебнат за превишена скорост - на „Орлов мост“ има камера, но до Софийския университет - камера за скорост няма. Ако това се даде като правомощия на кметовете, те биха могли да монтират камери и за скорост.
- Има ли необходимост от реформа в НСОРБ? Каква е функцията на това сдружение, всъщност?
- Сдружението трябва да бъде по-активно. Когато се гледат законопроекти, трябва да бъде по-активно. Да настоява повече, за да могат да се решават реалните проблеми на хората, които са и проблеми на общините. Ще ви дам пример с шума - тази тема считам, че трябва да се постави на национално обсъждане. В момента органите, които констатират шум са органите на РЗИ. Съответно те налагат и глобите, които са по закон. Тези правомощия също могат да минат към кметовете. Същото е и с общинската полиция - в момента такава има на няколко места, но тя не е общинска полиция, а наемна полиция. Служителите u не се водят на щат към общината, а към МВР. Ние си плащаме всеки месец такса, за да наемаме тази полиция. Ако има истинска общинска полиция, тя ще бъде на щат към общината, служителите u ще имат определена численост и ще се назначават и освобождават от кмета. Така контролът ще бъде много по-добър, а гражданите - по-доволни.
- Впрочем, как направихте този огромен ремонт на центъра на града, без да си навлечете хейта на собственици на кафенета и магазини? Нали знаете, че на други места ваши колеги ги е страх да разкопаят и тротоар дори?
- В интерес на истината имаше забавяне на този ремонт и се извиних на старозагорци, правя го и сега. Но е трудно да се реди гранит и да се направи качествено особено на такава голяма пешеходна зона. Благодаря за търпението на старозагорци. Резултатът днес е видим.
- Как мотивирате служителите в общината да работят без чиновническите ръкавели?
- Старая се да ги мотивирам и емоционално - да са ангажирани работата си и да чувстват удовлетвореност. В общината не можем да дадем голямо възнаграждение, за да се стои на работа само заради заплатата. Моето разбиране е, че работата на хората от администрацията се върши добре, когато има афинитет към обществена дейност. Човек да се чувства като част от положителните промени, които се случват в града му.
Нашият гост
Живко Тодоров е роден на 21 септември 1981 г. в Стара Загора. Завършва ГПЧЕ “Ромен Ролан” и СУ “Св. Климент Охридски”, специалност “Европеистика”. Експерт в изготвянето и управлението на проекти за кандидатстване по програми на ЕС. От 2011 г. е кмет на Стара Загора.