Музикантът превръща в събитие всяко свое участие
Свидетел съм на негови триумфални превъплъщения
Овации в зала „България” от почитателите на класическата музика – на сцената с Маестрото са повече от 130 музиканти от Плевенската филхармония и Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов” (с диригент Славил Димитров), както и солистите Мирела Александрова - сопран, Виолета Радомирска - алт, Георги Султанов - тенор, и Ивайло Джуров - бас.
Диригентът Маестро Йордан Камджалов с основание е смятан за голям музикален талант и всяка негова изява е определяна за събитие. Брукнеровата GRO?E MESSE (Голяма меса №3, фа минор), дирижирана от него, прозвуча наскоро в зала „България”. „Чувал съм много изпълнения на финала, включително това на сър Саймън Ратъл и Берлинската филхармония, но Камджалов надмина всички.“ (London The Bruckner Journal) „Йордан Камджалов е философ сред диригентите“ (Mannheimer Morgen). Това са малка част от отзивите, които получава Маестро Камджалов по повод Брукнеровите концерти, дирижирани от него. Предлагаме ви мнението на големия наш художник и изкуствовед проф. Спартак Паскалевски след последното участие на Маестро Камджалов.
На 21 февруари 2020 г. в зала „България” непринудените слушатели станаха свидетели на проникновено и отдадено музициране. Завладяващо бе изпълнена Голямата фа минорна меса на Антон Брукнер, австрийския майстор на монументални симфонични конструкции. Неговата Меса във фа моделира в космически мащаби традиционния латински сакрален текст в шесте части на Кирие, Глория, Кредо, Бенедиктус и Агнус Деи.
Въпреки че на препълнената концертна зала липсва неповторимата акустика на храмовото пространство, диригентът Йордан Камджалов съумя да приобщи с отдаденост оркестъра на Плевенската филхармония, Националния филхармоничен хор, солистите и слушателите в свещенодействието на Брукнеровия синтез. Въведени в света на Брукнеровите музикални пространства от диригента, изпълнителите бяха обладани от звуковото послание на композитора, чийто житейски и творчески подвиг достига титанични измерения.
Брукнер изминава трудния път на системно игнориране като творец, за да триумфира делото му на безспорен музикален и композиторски феномен като върхово постижение на европейския симфонизъм и световното музикално изкуство.
Йордан Камджалов навлиза дълбоко в полифоничното мислене на Брукнер и неизчерпаемото му въображение при овладяване на оркестровия език. Блестящата му интерпретация респектира с пълна отдаденост на авторовия замисъл, с навлизане в сложната и монументална структура на творбата с диригентска вещина. В станалото за този музикант традиционно музикално въведение, Йордан Камджалов показа не само детайлно познание и дълбоко професионално разбиране, но и умение да представи в изненадващо достъпна форма ритуално-сакралната и драматургичната логика на творбата, което подготви слушателя за съпреживяващо единение. Малцина са музикантите, които се осмеляват да застанат пред слушателската аудитория с мисията и нелеката задача за разкриване на очакваната тайнственост на движението и преображенията в музикалния процес.
Видно е, че в породената съкровена сетивна взаимност, срещата на хор, оркестър, солисти и слушатели се превърна в реално духовно общение, в истинско проникване в значимостта на одухотвореното звуково пространство и във възторжено съпреживяване. Изпълнителите разкриха потенциала си в нови измерения. Сакралното тайнство, отредено от Брукнер за храмово изпълнение, бе постигнато от Йордан Камджалов с опияняваща вещина от самото начало до финалните акорди на месата, дори и в трезвата атмосфера на концертната зала.
В тези изключителни мигове се връщам в съзнанието си отново към предишни впечатляващи интерпретации на диригента. Свидетел съм на триумфалните му превъплъщения на Малер, Брукнер, Вагнер и Бетовен в Хайделберг. Необароковата зала е изпълнена до краен предел, мнозина са правостоящи, други са насядали по стълбите или по пода, обладани от постигнатото разтърсващо музикално въздействие, което ги задържа и след финалния акорд задълго в залата с блеснали сълзи в очи от овладялата ги звукова магия. Незабравими са и последвалите му изпълнения в Мюнхен, Виена и други престижни места на световната концертна сцена.
Как се постига този изблик на възторг и възвисяващо духовно и действено съпреживяване на музиката, въвличаща в непосредствено общуване със звуковата материя? Защото става въпрос не само за способността на диригента да разчита пластовете на грегорианските канонични мотиви в монументалната структура на Брукнер, но и за космическите вибрации на българския фолклор в ораторията „Коледа” на Димитър Ненов. В нейната дълбинна сакралност се възраждат витални енергии, за които може не само да се желае, но и да се настоява за постоянното им изпълнение и звуково присъствие в ежегодните календарни празници, свързани с древната и винаги нова, възраждаща се звукова идентичност на България.
На фона на ширещата се рутина на музикалната сцена, на всеобщото посредствено ниво е учудваща странната мълчалива солидарност на критиката да не говори за актуалните постижения на Йордан Камджалов на диригентския подиум. Това парадоксално премълчаване не познава граници пред очевидната уникалност на неговото диригентско вникване и магията на непосредственото музициране без партитура на твореца-интерпретатор, поел в креативната си памет изпълнителските задачи на колосалния Брукнеров музикален свят, което потвърждават и рецензентите от авторитетното лондонско издание „BrucknerJournal“.
Пред неговите очевидни постижения в последните години, премълчаващата солидарност на музикалната критика и отчуждеността на колегията, като че ли са в плен на сетивно блокиращия всеобщ уравнителен манталитет, който не е в състояние да съзре таланта на диригента да поражда и подтиква естествения полет на слушателя към съвършената съпреживяваща сугестия.
Йордан Камджалов утвърждава висотата на диригентското интерпретационно изкуство. Творческото му присъствие в българската музикална култура го откроява като продължител на трасиращите постижения на майстори като Добрин Петков, Константин Илиев, Васил Казанджиев, на които той е наследник и вдъхновен радетел за нови изпълнителски върхове.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш