Осветяват най-рисковите участъци от магистралите

Правят по-плавни завоите за скорост над 100 км в час

Въвеждат зони за безопасност край шосетата

Най-рисковите участъци от магистралите и скоростните пътища ще бъдат осветени през нощта. Това заяви един от авторите на нова наредба за проектиране на шосета доц. д-р инж. Румен Миланов за „Труд“. Стационарни осветителни тела няма да бъдат поставяни край целите трасета, обясни Миланов, който е и преподавател в транспортния факултет на Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Осветени обаче ще бъдат пътните възли на магистралите и скоростните отсечки, както и кръстовищата на първокласните пътища. Това ще става след икономическа обосновка, пише в проекта на новата наредба.

За да станат пътищата по-безопасни се предвиждат и редица други мерки. Сред тях е въвеждането на зони за безопасност край шосетата, които според класа на участъците ще са на отстояние до 8-16 метра от трасетата.

В тях ще се отстраняват опасностите за участниците в движението при евентуален пътен инцидент, а когато това не е възможно ще се взимат нужните мерки за осигуряване безопасността на движение. Поставянето на предпазни огради край цялото трасе на автомагистралите не е удачно, а подобни съоръжения могат дори да са по-опасни при катастрофа, показват проучванията, обясни експертът. Такъв е случаят и с участъци като този на магистрала „Тракия“, на който стана тежката катастрофа на 13-ти април. При равен терен и липса на наклон няма практика в света за поставяне на предпазни огради, категоричен бе той. И подчерта, че липсата на мантинела не е причина за инцидента. Тепърва ще се търси причината за катастрофата, но със сигурност проектирането на магистралата няма нищо общо с трагедията, категоричен бе Миланов. Според статистиката, магистралите са между 3 и 5 пъти по-безопасни от останалите пътища, съотнесено към трафика по тях.

В новата наредба за проектиране на пътища е предвидено при изграждане и рехабилитация на магистрали и пътища, при които позволената скорост на движение е над 100 километра час, да се изграждат по-плавни завои. С въвеждането на тол системата ще се мери и средната скорост за движение на водачите по магистралите. Така шофьорите ще бъдат санкционирани не само, ако в даден момент превишат позволената скорост от 140 км/час, а и ако за определен участък от пътя са се движили с по-висока средна скорост.

 

Инж. Петко Табаков:

Предпазните огради могат да са и опасни

Предпазните огради на магистралата в определени участъци могат и да са опасни препятствия при определени условия. Например при удар под ъгъл над 50 градуса. Всичко зависи от терена, неговия наклон и сблъсъка. Това обясни почетният член на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ и одитор по безопасност на пътната инфраструктура инж. Петко Табаков. Автобусът от тежкия инцидент на магистрала „Тракия“ на 13-ти април се е наклонил още преди да стигне окопа край пътя. Така че в случая една предпазна ограда би го преобърнала по-лошо, както си личи и по потресаващите снимки от трагедията. Още повече, че според всички норми за проектиране на пътища няма изисквания за поставяне на подобна ограда.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес