Крайният срок за кандидатстване за финансиране по плана за възстановяване е август
Няма да има “скъсани”
Всяко държавно или общинско училище у нас трябва да има изграден иновативен център до 2026 г., в който учениците да имат достъп до нови и върхови технологии. Школата ще могат да избират фирма чрез директно договаряне или обществена поръчка, с която да реализират проекта си, а финансирането от 576 млн. лв. е осигурено по Националния план за възстановяване и устойчивост. До края на август всички трябва да са кандидатствали със своите концепции за STEM центрове. Според броя ученици школата ще могат да получат между 50 000 и 600 000 лв.
Това се разбра по време на срещата с директорите на училища в страната, посветена на изграждане на STEM центрове в образователните институции. На форума в НДК те получиха насоки от МОН за реализация на концепциите си за модернизация на училищната среда по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Училищата няма да могат да разчитат на консултантски услуги, а всеки педагогически колектив ще трябва сам да изработи и предложи точно какъв център за иновации иска да изгради в даденото училище.
Целта на проекта е да повиши интересът към науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM), децата да получат интегрирани знания, практически знания в модерни лаборатории, класни стаи, работилници.
Няма да има неодобрени проекти, няма да има “скъсани”, обясни проф. Найден Шиваров, ръководител на Националния STEM център към МОН на директорите в НДК. “То плана ще бъдат финансирани всички държавни и общински училища, няма вариант училище да не получи финансиране - ще има минимални технически изисквания, но не и стандартизирано оборудване.
Кандидатстването ще е на порции според групата, в която попада дадено училище предвид броя на учениците, но до края на август всички трябва са кандидатствали. Всички ще бъдат одобрени и ще започне реализирането на проекти. Срокът за тях е март 2026 г.”, посочи проф. Шиваров.
Той направи важни уточнения, че няма фирми, които са оторизирани за участие в проекта или такива, които дават предимство. Всяко училище може да избере фирма чрез директно договаряне или обществена поръчка.
Училищата, които вече са изградили модерни центрове с пари от Националната програма “Изграждане на STEM среда”, също ще могат да кандидатстват, но за тях ще има по-малък бюджет (виж таблицата).
За училищата, които досега не са финансиране по Националната програма “Изграждане на STEM среда”:
До 50 ученика - 50 000 лв.
От 51 до 200 ученика - 150 000 лв.
От 201 до 400 ученика - 200 000 лв.
От 401 до 1000 ученика - 300 000 лв.
Над 1001 ученика - 600 000 лв.
За училищата, които са получили пари от Националната програма “Изграждане на STEM среда”:
До 200 ученика - 50 000 лв.
От 201 до 400 ученика - 100 000 лв.
От 401 до 1000 ученика - 200 000 лв.
Над 1001 ученика - 300 000 лв.
*Данни: МОН
STEM кабинети може да има във всяко общинско или държавно училище, независимо в кое населено място е то. Така всяко дете ще има възможност да учи в среда с модерно оборудване, да се докосне и да работи с бързо развиващите се технологии. Водещата роля имат директорите на училищата и педагогическите специалисти. Всяко бездействие би било обществено укоримо и в ущърб на нашите деца.
Въвеждането на технологии в учебния процес винаги е вървяло с интегрирането на иновативни методи на преподаване. Училището първо изгради дигитален център през 2011-а, през 2017-а получихме статут на иновативно училище. През 2018-а създадохме и център за природоматематически науки. Провеждането на традиционното обучение се комбинира с интерактивно като 3D принтиране и програмиране. От 2022 г. въведоха обучение по управление и използване на 360-градусови камери и дронове за създаване на образователни модули в добавена реалност.
Възпитанието да се върне в клас
Юлиян Петров посочи, че образованието остава недофинансирано.
Проучване на Синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” показва, че около 70% от учителите напускат професията още през първата година, а тези под 35-годишна възраст често се преквалифицират. Тази тревожна статистика припомни председателят на организацията Юлия Петров.
По думите му учителите са в стачна готовност, но причината не са обидните думи на Асен Василев, заради които от синдиката изправиха остра позиция.
Проблемът е недофинансирането на учителите, както и нуждата от промяна в закона, която да върне уважението към преподавателя в класната стая. Затова от синдиката предлагат да се върне оценката за поведение, например.
Фактът, че младите учители се отказват още на първата година от работата си в училище, е един от големите проблеми в системата.
“Това е нещо, което трябва да ни светне червената лампичка и да направим национална политика за задържане на учителите в училищата. Това започва с финансирането, но продължава с второто - уважението към учители”, каза Петров.
“Нека се върнем към възпитанието, към правилата, които учим в училище. Възпитанието, което в училище остана на много заден план и сега се стремим да го възродим”, коментира той.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш