Любомир Христов е кмет на Шумен от ноември 2015 г. Завършил е Висшето военно училище в Шумен, специалност радиоелектроника. Преминал обучения във ВИПОНД-София, в школата на ФБР в Будапеща и в полицейска академия МАПО-САЩ. Работил в системата на МВР над 30 г. Бивш директор на ОДМВР-Шумен. Депутат от ГЕРБ в 42-то и 43-то НС. Семеен, с две деца.
- Г-н Христов, разговаряме малко след приемния ви ден за граждани. Продължава ли проблем N:1 на шуменци да е ремонтът на улици и благоустройството на града?
- Да, продължава. Хората виждат, че администрацията работи за града и затова все по-често идват при мен с проблеми, нерешени и отпреди 25 г. Реагираме, но не всичко можем да решим веднага. Свързано е с много средства.
- Все пак тази година отделяте най-много от бюджета - 2,5 млн.лв. за асфалтиране на улици, нови тротоари и детски площадки.
- В годината, когато встъпихме, за ремонт на улици ни бяха оставили едва 200 000 лв. Сега са значително повече, ще можем да ремонтираме поне 74 улици, непрекъснато добавяме и други. Много са за почти цялостно преасфалтиране. Но, докъдето стигнат парите, следващата година ще продължим, защото едновременно с това трябва да погасяваме и наследени стари дългове. Тази година трябва да внесем близо 6 млн.лв. /вади червена папка б.а./ Над 18 млн.лв. сме възстановили от тежкото наследство... Това не ни попречи обаче да реализираме много добри идеи - например изцяло да променим ул."Преслав", защото в района има три училища, а натовареното движение създаваше предпоставки за произшествия. Костваше ни 250 000 лв., но вече има нови паркоместа, тротоари, осветление и пейки за отдих. Същото ще направим и на гърба на II ОУ "Д-р П.Берон". Отделно обновяваме градската среда за още 7,2 млн. лв. по ОП "Региони в растеж".
- Като казахте паркоместа, от края на април в Шумен действа Синя зона. Какъв е резултатът и ще се разширява ли?
- Идеята се обмисля отдавна. Граждани споделяха, че като им се налага да отидат до институции в центъра, е пълно с паркирани коли, които стоят по цял ден, дори домуват по бул."Славянски" и няма къде да се паркира. Въведохме Синята зона и районът се опразни. Зоната ще се разширява. А който е дошъл да се разхожда в Шумен, може да паркира безплатно по-далеч от центъра и да се придвижи пеша.
- Как ще решите проблема с уличното осветление на Шумен, на каква промяна да се надяват шуменци до края на годината?
- Изработихме проект за рехабилитация, обявихме обществена поръчка, имаме класиран изпълнител, изчакваме определени срокове и започваме изпълнение. Заделили сме над 2,5 млн.лв. от общинския бюджет. Целта ни е да подменим остарялото осветление с LED-лампи първо по входовете на Шумен. Виждате колко е оживен бул."Ришки проход", а повече от половината е тъмен, защото е без подземна инсталация. Трябва да я изградим. Ще продължим и по кварталите - в "Б.Българанов" също няма такава инфраструктура. Кв."Тракия" е с ново осветление по един от проектите за благоустрояване на градската среда. С подмяната с LED-лампи ще намалим разходите за ток, а икономисаните средства ще инвестираме там, където няма инсталация.
- Очаква се откриване на голямата придобивка за града - зала "Арена Шумен". Реши ли се как общината ще я стопанисва?
- До началото на юни ще бъдем готови с този огромен обект, който е уникален като конструкция и изработка - това е мнение на специалисти, не само мое. Общината ще започне стопанисването чрез общинското предприятие "Жилища и имоти". Ако получим добри предложения за партньорство, готови сме да ги обсъдим. Желанието ни е "Арена Шумен" да бъде работещо средище за млади и активни хора, не да печели, а на първо време да се самоиздържа. Най-вероятно ще ползваме и услуги на външни фирми при организиране на концерти и големи спортни мероприятия. Вече имаме запитвания от съседни общини за ползване, от певци, от спортни федерации. До откриването й в нея трябва да заработи фитнес център, кафене, магазин за спортни стоки и очакваме наематели за тях.
- Има ли вече инвеститор за жилищния квартал до залата?
- Има интерес от страна на еврейска и българска фирма и се надявам, че ще привлечем инвеститор, който да направи комплекс от затворен тип върху 23 дка. Ще има нов търг с корекция на цената. По хотела в съседство се работи, по игрищата също. Това, което направихме за година и три месеца, е огромно постижение, предвид мащаба на проекта.
- Последната година общината влага много средства в кастрене и премахване на стари дървета, но мненията са противоречиви.
- Дърветата в Шумен са на повече от 60 години. Обновяването е трябвало да започне преди повече от 10 години. Сега имаме над 800 жалби от граждани. Започнахме първо с кастрене в Градската градина м.г., помните каква вълна от упреци се отприщи, вижте обаче сега колко добре изглежда и как се е раззеленила. После започнахме да премахваме и опасните тополи. На мен не ми доставя удоволствие да се сече, засял съм над 300 дървета. Налага се заради безопасността на хората и нека се знае, че където махаме, се садят нови подходящи за градски условия дървета. Сигурно има и поръчкови писания в социалните мрежи. Не само по тази тема, но аз вече получавам и публични извинения от хора, които казват, че са били подведени.
- Коренно променихте условията на работа на общинските чиновници, а станаха ли те по-отзивчиви към гражданите?
- Това беше и една от целите ми - да променя средата, защото голяма част от колегите се оплакваха, че работят на студ, мраз, вее отвсякъде. Исках да създам максимално добри условия, за да нямат оправдание. Ежедневно си говорим, че приоритет са гражданите. Смятам, че има промяна, но пак ще кажа, че има какво още да се желае. Гражданите са много чувствителни, а ние сме длъжни да проявяваме разбиране. Впрочем, получаваме и благодарствени писма за добре свършена работа.
- В последно време Индустриалният парк на Шумен е все по-предпочитано място от инвеститори, оптимист ли сте, че тенденцията ще продължи?
- За 2 години инвеститорите са над 14, а заводите са в различна фаза на строителство. Радва ни, че се отварят работни места. Първото условие, което поставяме в срещите си с инвеститорите е да има достойно заплащане. Който е изпълнил нашите препоръки, не се оплаква, че не може да намери работници.
- Какви са шансовете да продължи строителството на магистрала "Хемус" през тази година?
- В момента тече отчуждаване на земеделски земи по трасето. По задание на Агенция "Пътна инфраструктура" установихме наследниците в землищата на Черенча, Градище, Белокопитово. Беше огромен труд, издирени са над 1000 души. Сега там работят геоложки фирми и се надявам тази година строителството да започне. Има необходимост от продължаване на магистралата, защото пътят за София е много натоварен.
- Не се ли бави започването на пречиствателната станция за питейни води, шуменци са нетърпеливи, особено когато от чешмите тече мътилка?
- Това е нещото, което искам да оставя след себе си. Чиста вода, защото проблемът виси нерешен повече от 30 години. Пречиствателната станция е много необходима на Шумен. Успяхме да осигурим средства за работен проект, имаме и разрешително за строеж на новата площадка в кв."Дивдядово". От наша страна няма забавяне. В прединвестиционните проучвания са включени 14 общини, а ние бяхме първата с готов проект. Имам уверението, че юни-юли ще бъдат обявени обществените поръчки за изпълнителите и изграждането ще стартира.
- За над 900 дни на поста кое ви донесе най-голямо удовлетворение?
- Удовлетворение ми носи съграденото за Шумен, дори една градинка, един нов тротоар, детска площадка ... Всичко, което радва шуменци.