Арнолд Шварценегер - Хищник в Холивуд

Автор: Труд news

Арнолд Шварценегер празнува 78 години на белия свят, в който успя да се превърне в жива легенда на културизма и киното, а за десерт – и на Калифорния, в ролята му на губернатор на щата за два мандата. Но след всичките си постижения Арнолд не мисли за почивка. Той ще повтори ролята си на Конан Варварина в нова екранизация, а тази седмица стана ясно, че се обмисля да се завърне и в образа на командоса Дъч от класиката „Хищникът“.

Австрийският повелител на желязото и на американската мускулеста мечта Арнолд винаги ще бъде свързван с тези легендарни жанрови образци - „Конан“, „Тeрминатор“ и „Хищникът“. Бившият седемкратен носител на титлата „Мистър Олимпия“ обаче понякога сменя посоката драматично и в края на годината го очакваме като Дядо Коледа в тематична празнична комедия със заглавие „Човекът с чувала“. Това е вторият празничен филм в кариерата на Арнолд след „Коледата невъзможна“ от средата на 90-те години на миналия век. Арнолд Шварценегер продължава да притежава едни от най-разпознаваемите имена, лица и бицепси в света. „Не смятам отново да се кандидатирам за политически постове. Вече бях на възможно най-високата позиция, която един гражданин, който не е роден в САЩ, може да има. Няма как да се кандидатирам за президент. В този смисъл не съм професионален политик, който скача от пост на пост. От губернатор до сенатор, от сенатор до конгресмен или кмет. Някои хора го правят. Но аз имам толкова много други животи. Седемте години като губернатор на Калифорния бяха страхотни, но няма да продължавам да играя в това поле“, каза преди време Арнолд, който спечели изборите за губернатор с Републиканската партия преди години.

Политическото винаги е било част от образа на Шварценегер. Още през 80-те той се жени за Мария Шрайвър, която е част от клана Кенеди. Но преди години стана известно, че Арнолд е изневерявал на жена си с не особено атрактивна домашна прислужница, от която има и извънбрачно дете. Шварценегер и Шрайвър се разделиха още през 2011-а година, репутацията му пострада, а техният развод бе финализиран чак миналата година като е струвал на Арнолд поне 200 милиона долара.

Но той винаги е бил човек, който може да прави пари. Много пари. С мозък и мускули той трупа милиони още преди да пробие в киното. Идва в САЩ от Австрия със своята богоподобна физика и извънземен апетит за успех. Покорява света на бодибилдинга и печели титлата „Мистър Олимmия“ седем пъти. Развива успешен бизнес и решава да пробие в киното, въпреки своя почти непроницаем акцент и трудно за произнасяне име.  И успява.

В средата на 80-те Арнолд избива собственоръчно един остров хора в абсолютния и непреходен жанров шедьовър „Командо”. Този тотален аудиовизуален диамант заключва в себе си есенцията на екшън киното от епохата на Рейгън. Дълги бойни сцени и кратки забавни реплики. Насилие в изобилие, мускулест шовинизъм и милитаризирано мъжество. Персонажът на Арнолд се казва Джон Матрикс и е бивш елитен войник от специалните части. Дъщеря му е отвлечена и той тръгва на наситена със сеч, леш и шеги мисия.

„Командо” е неповторимо екшън откровение и символ на това, което беше Арнолд тогава. Преди и след зрелищно убийство масивният Матрикс пуска къса хумористична реплика. В една сцена той държи малък негодник на име Съли (изигран от Дейвид Патрик Кели) над пропаст и му казва - „Помниш ли Съли, че обещах да те очистя последен”. -„Да, Матрикс, обеща!” - отговаря онзи с треперещ глас. „Излъгах” - срича героят на Арнолд и хвърля мижавия несретник в бездната. После една сочна мадама пита Матрикс какво е направил със Съли, а той изстрелва - „Ами, пуснах го”. Квинтесенциален Шварценегер.

Най-запомнящите се кратки реплики на Арнолд, разбира се, са от „Терминатор“ и „Терминатор 2“ - „Ще се върна!“ и „Аста ла виста, бейби!“. В „Хищникът“ Шварценегер също капитализира върху запазената си марка с думите „Щом кърви, можем да го убием“, „Отивай към хеликоптера“ и „Ти си един грозен копелдак!“.

Терминатор завинаги

„Зов за завръщане“, „Червената Соня“, „Червена топлина“, „Сурова сделка“,„Конан Варварина“, „Истински лъжи“, „Последният екшън герой“ и „Заличителят“ са са сред ключовите заглавия на Арнолд, ала ролята на Терминатора остава неговото върховно постижение в киното. „Хората са силно привлечени от идеята за пътуване във времето. Това е изключително интригуваща концепция. Зрителите си падат по футуристични филми, особено днес, когато напредъкът на технологиите все повече размива границите между научната фантастика и реалността. Освен всичко това - неразрушимият характер на самия образ - Терминатора - е интересен за зрители с всякакви вкусове. Той е машина, която не може да бъде спряна“, казва Шварценегер за образа, превърнал го в легенда и световна екранна сензация.

Не е Пачино, но има екранно присъствие

В „Зов за завръщане“ Арнолд демонстрира своя сериозен актьорски потенциал. Да, той не е Пачино или Джак Никълсън, но има невероятно присъствие, което те държи пред екрана. Няма нужда да си Брандо, за да изнесеш цял филм и този филм да е добър и да остане в пантеона на американската култура. Арнолд постигна много, той е от хората, които са родени да покоряват и да побеждават. 

Пол Верховен, режисьор

Вече не сме съперници

С Арнолд ни свърза голямо приятелство, но и голямо съперничество. През 80-те и 90-те се съревновавахме постоянно. Гледахме кой ще участва в по-касовия и по-зрелищен филм. Той направи някои невероятни неща в киното и промени облика на жанра. На стари години вече започнахме да се снимаме и заедно. Беше удоволствие да го приема в екипа на поредицата „Непобедимите“.  

Силвестър Сталоун, актьор и продуцент

Вдъхнови много хора да тренират

Арнолд беше перфектен избор за безизразната машина за убиване в „Терминатор“. По време на първият филм той още не беше особено известен. За продължението вече беше световна знаменитост и там променихме образа му – имаше повече хумор, емоция и беше на страната на доброто. А след това стана и най-голямата звезда на планетата. Сякаш нямаше човек, който да не е чувал името Арнолд Шварценегер. Той вдъхнови и много хора да тренират.

Джеймс Камерън, режисьор

Най-четени