Дигитални милионери трупат печалби и влияние

Социалните мрежи предлагат монетизирани модели, чрез които инфлуенсъри успяват да печелят огромни суми. Често зад успеха им стоят екипи от рекламни агенции и мениджъри.

Кралят на пасивните приходи YouTube позволява на създателите на съдържание да печелят от реклами

В Германия инфлуенсърите са облагани с до 45 на сто подоходен данък, в САЩ налогът е до 37%

Рекламират продукти и получават комисионни

Социалните мрежи като Facebook, YouTube и TikTok революционизираха начина, по който хората създават съдържание, печелят пари и изграждат лични брандове. Те предлагат различни монетизирани модели, които позволяват на инфлуенсърите да натрупват състояние, често изразяващо се в шестцифрени суми и нагоре. И всичко изглежда като игра - снимаш с телефон, обработваш за секунди и шерваш.

Кралят на дългите видеа и пасивните приходи YouTube позволява на създателите на съдържание да печелят от реклами (AdSense), когато каналът им има поне 1000 абонати и 4000 часа гледане за последните 12 месеца. Със Super Chats & Стикери по време на лайвстрийм зрителите могат да пращат платени съобщения. YouTube предлага членства в канала (Memberships) и последователите плащат месечен абонамент за ексклузивно съдържание. Има опция и за брандови сделки и спонсорства - търговски марки плащат на инфлуенсъри, за да представят продукти във видеата си. Популярни YouTube звезди създават и продават собствени брандове - книги, курсове и др.

MrBeast (26 г.), например, има близо 331 млн. абонати и последователи и печели милиони от AdSense, спонсори и собствени брандове като Feastables и MrBeast Burgers. Истинското му име е Джими Доналдсън, започва да качва видеа в YouTube от 13-годишен. През януари 2022 г. от Форбс класират MrBeast като най-печелившия създател в YouTube и обявяват, че момчето от Канзас, САЩ е на 40-то място за 2020 г. на “Forbes Celebrity 100”.

Чарли Грейс Дамелио (Charli D'Amelio) е едва на 20 години и стартира с танцови клипове, след което подписа мултимилионни сделки с марки като Dunkin' Donuts и Morphe. Към февруари 2025 г. Чарли Д'Амелио има значителен брой последователи в различни социални мрежи. В TikTok тя има над 155 милиона последователи, което я прави втората най-следвана личност в платформата. В Instagram са около 43 милиона, а в YouTube я следват “само” 9 милиона души.

Какво се случва в TikTok? TikTok Creator Fund разпределя пари между създателите на съдържание според ангажираността на видеата им. TikTok инфлуенсърите често продават брандови дрехи, козметика или курсове.

Nas Daily (Насир Йассин) използва Facebook видеа, за да натрупа огромна аудитория и да създаде милионен бизнес с онлайн курсове и маркетинг услуги. Nas Daily е роден в Израел, а след като завършва училище, Насир получава стипендия за Харвардския университет в САЩ, където изучава икономика и компютърни науки. Вместо да започне корпоративна кариера, той напуска работата си като софтуерен инженер и започва Nas Daily, което напълно променя живота му. Той създаде Nas Academy, платформа за обучение на нови инфлуенсъри.

Парите на инфлуенсърите обаче не са от небето, а плод на много часове работа. Освен това за всяко спечелено евро или долар в много държави вече е въведена стриктна система за плащане на данъци. Инфлуенсърите в САЩ плащат федерален данък върху доходите (10-37%) плюс самоначислен социален данък (15,3%), ако са самонаети. Доходи от спонсорства, AdSense и дарения също се облагат. В някои щати има допълнителен щатски данък (например 13,3% в Калифорния).

В Германия инфлуенсърите са облагани като самонаети и плащат до 45% подоходен данък, както и 19% ДДС, ако годишните им приходи надхвърлят 22 000 евро. Задължително се декларират приходи от реклами, спонсорства и дарения. За инфлуенсърите от Обединеното кралство годишен доход до 12 570 паунда е необлагаем, след което се прилагат ставки от 20-45%. Самонаетите плащат и National Insurance (10,25-13,25%). Печалбите от платени партньорства също се декларират.

Само преди броени дни от НАП напомниха на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност. В България инфлуенсърите плащат 10% плосък данък върху доходите и осигуровки (около 27,8%), ако са самонаети.

Повечето инфлуенсъри започват сами и когато станат известни, професионалистите влизат в играта. Ако съдържанието е качествено и алгоритмите го “бутнат”, популярността расте, а с това и шансовете да бъдеш забелязан от рекламни агенции и мениджъри, които помагат за разрастването на канала. Комбинираният модел е най-силен - органична популярност и стратегическо управление.

Най-четени