Европа изостава в иновациите

Европа изостава в иновациите

Старият континент трябва да огласява силните си страни в цифровите технологии

4000 кандидати се включиха в Пътя към растеж

Европа изостава в областта на иновациите. Въпреки че е дом на някои от водещите инженерни и фармацевтични групи в света, тя трябва да наваксва темповете на САЩ и Китай в прилагането на цифрови технологии към новото поколение продукти и услуги. Фирми като Alphabet, Facebook, Alibaba и Tencent – лидери в потребителските технологии – до една са основани извън Стария континент.

Но има и признаци на промяна. Европа има значителен опит в научните изследвания и развитието, като на нея се падат 20% от световните разходи в областта. Няма недостиг на рисков капитал за новосъздадените и развиващи се компании, никнещи в градове като Лондон, Париж и Берлин. А вече съществуващите, изправени пред потенциален спад в своите промишлени сектори, възприемат нови подходи.

Проектът "Пътят на Европа към растеж" изхожда от принципа, че континентът трябва още да ускори темпото, ако иска да съперничи на цифровите иновации другаде по света. Това ще изисква промяна в подхода – не само чрез създаване на нови предприятия, а и чрез подсилване на потенциала на Европа, включително нейните университети, научноизследователски центрове и обучени специалисти.

В рамките на проекта са потърсени нагледни примери за компании, променили стила си на работа, за да растат по-бързо и да намират нови клиенти. Те са изправени пред нелека задача – не да започнат от нулата, а да надградят онова, с което вече разполагат. Наред с тях сме потърсили технологични компании, които помагат на другите да успеят, като им предоставят нови софтуерни инструменти.

В проектът се включиха над 4000 кандидатури. Те бяха невероятно разнообразни, като се започне от асансьорните технологии на ThyssenKrupp и се стигне до малки зъболекарски кабинети, възнамеряващи да отворят Facebook страница. Над една четвърт от номинациите са малки фирми.

Излизането онлайн вече не е новост за повечето организации, но остава предизвикателство за някои. Stilo e Stile е магазин за канцеларски пособия в Рим, който се спасява от фалит, когато синът на собственика решава най-сетне да премине към онлайн продажби чрез платформи като Google, Amazon и eBay. Собственикът Марио Паноцзи пише за преживяването: "Трансформацията на стария и познат бизнес не е лесна. Представете си 50-годишен човек. Един ден неговият магазин се променя и той тепърва трябва да учи уеб маркетинг, изпълнение на онлайн поръчки, писане на уебсайт съдържание. Светът се променя и той вижда с очите си, че това е единственият начин да запази бизнеса си, затова започва да учи отново, като дете. „Отвореният ум е единственото, което може да ви спаси".

Много номинации са съпроводени от подобни истории. Син или внучка се включват в семейния бизнес и го тласкат напред към 21-ви век. Един пример е Asti Technologies в Северна Испания, където Вероника Паскуал превръща семейната инженерна компания в пионер в прилагането на Индустрия 4.0.

Европа има да извърви още доста път, докато настигне възможностите за растеж и наличието на финансиране в САЩ. Макар Deliveroo и други, в това число холандската платежна компания Adyen, да са сред европейските "отличници", оценени на над 1 млрд. долара, конкуренцията в Силициевата долина далеч ги изпреварва. При това, компаниите от Стария континент продължават да са привлечени от САЩ, щом стане дума за разширение.

Но проектът "Пътят на Европа към растеж" разкри огромно разнообразие от дейности сред европейските компании и предприемачи. Има много неща, с които Европа да се гордее, включително модерни технологии, прилагани по начин, преобразяващ индустриите. Но освен че ускорява крачка, континентът трябва и малко по-активно да огласява своите достижения. Онези, които са стъпили на Пътя към растежа, го правят.

Най-четени