МОСВ ще сезира прокуратурата за нарушения по раздел "Престъпления срещу околната среда" от Наказателния кодекс от страна на Изпълнителна агенция "Морска администрация". Това обяви министърът на околната среда и водите Асен Личев на брифинг по повод действията на държавата в казуса със заседналия кораб с азотни торове край Камен бряг.
Според Личев, по случая се създават "истерични представи", но той е изправил страната ни пред две кризи - административна и екологична.
"Недопустимо е да се допусне един кораб, който видимо отива към брега и е натоварен с насипен карбамит - забранен от европейското законодателство за превоз в такъв вид - да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и застрашена зона "Яйлата". Това е мотивът ми да ги дам на прокуратурата за разследване", обясни Личев.
"Администрацията, която заварихме като наследство в "Морска администрация", в частност и в МОСВ, показа, че тя притежава професионална, етична и морална нищета", заяви още Асен Личев.
По думите му, основният риск за околната среда е елиминиран, защото е източено горивото на кораба. "Няма как при никакви обстоятелства резервоарът да бъде пробит, а от него да изтече опасното гориво "лек дизел", обясни той.
„За мен преломните моменти бяха два – на 26 септември, където ми изтече търпението за бездействието на компетентните органи да се занимават с ликвидация и аз написах позиция, и на 27 през нощта, когато видях как самата „Морска администрация” действа по един нелеп начин (при опита за разтоварване на опасните торове - бел.ред.). В резултат на това аз наложих и принудителна мярка, с която забраних извършването на тази операция”, добави Личев.
Последните проби от водата около заседналия кораб показват, че в сравнение с пробите от 25 септември преди операцията те са с 1,6 пъти по-високи концентрации на амоняк. "Искам да ви уверя, че органите на МОСВ влязоха в ролята си от първия момент и продължават всекидневно да следят състоянието на водите в Черно море и в района на кораба и са в готовност да окажат всякакво съдействие на каквато и да е спасителна операция", каза Личев.
Оттук нататък приоритетът ще бъде да не се допуска увреждане на околната среда и здравето на хората. В тази връзка ексминистърът е възложил на РИОС мониторинг с радиус 1 км около кораба, който да служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при всяка следваща операция, която ще бъде проведена по спасението на заседналия кораб.