История и техника на приготвяне на „Old Fashion” коктейла

История и техника на приготвяне на „Old Fashion” коктейла

Коктейлът е подходящ за парти. Този вид напитка е универсален начин да се отпразнува рожден ден, годишнина, бал, отпуска...

„Old Fashion” е класически „старомоден“ коктейл, който се приготвя с уиски. Питие, което става популярно в Америка. 

За историята и начина на приготвяне на тази вечна класика, пред „Труд news”, говори барманът Александър Стайков.

Историята на „Old Fashion” коктейла

„През 1812 година го наричат „Old Fashion” („Старомодният коктейл“), което е първото определение за някакъв вид смесена напитка или както днес го наричаме просто „коктейл“. Той е продукт на американската култура. В нюйоркски вестник е определен като „спиртна напитка от всякакъв вид“, като тогава са го правили предимно с коняк или уиски, захар, битерс (горчивки), което са билки, придаващи горчив вкус и са ги продавали в аптеките. Ледът не е бил толкова разпространен за ежедневна употреба и хората са разреждали коктейла с малко вода. С времето начинът на пиене, разбира се, се е променил. По-късно се изменя цялостната култура на пиене на коктейли. В крайна сметка се оказва, че нашите рецептори възприемат по-добре вкусовете на алкохола, когато го консумираме студен. Един дегустатор ще ви каже, че е по-добре да се пие на стайна температура, но истината е, че за да пиете повече и да ви се услажда, напитката трябва да е „охладена“, разказва пред „Труд news” барманът Александър Стайков. 

Начин на приготвяне

„Приготвям този коктейл с уиски, отлежало в две бъчви от американски дъб. Усещат се едни карамелени и леко опушени нотки, които идват от „опушването“ на бъчвата.

Преди захарта се е използвала на кубчета, а сега масово се слага сироп „демерара“. Това е първичната, нерафинирана, захарна тръстика, която е разтворена във вода. 

За финал слагаме коричка портокал, което ни дава най-силното усещане. Ароматът винаги ще асоциираме с нещо особено силно от първите ни спомени за него.. 

Най-добрият критерий за напитка е дали искате да опитвате отново и отново...“, сигурен е барманът.

Устойчива чаша

„Преди години в много държави са консумирали различни алкохоли в чаши със „столчета“ с различна големина. Точно този вид чаши (като тази, в която го приготвих) не са били популярни. Налагат се на пазара заради устойчивостта и твърдостта си. Ако човек е леко подпийнал и остави тази чаша на масата, заради тежкото й дъно, то тя няма да се  счупи. Тези чаши са между 200 и 330 мл. Американските и британските стандарти са на унции. Една унция, грубо казано, е 30 мл“, казва още Александър.

Температура на пиене

„Температурата на пиене също е много важна. В случая използвам стандартното и най-популярно смесване на напитка – разбърквам я в една чаша с лед. Като се разбърква, се отделя енергия, като по този начин се търси охлаждане и може да стигне до -3 градуса. Получава се леко разводняване, вкарване на вода, което сваля общото съдържание на алкохола. Ако го измерим ще бъде някъде около 26-27 градуса. Важен е съдът, в който разбъркваме, да бъде неутрален метал, за да не отпуска вкусове“, разказва ни барманът.

С много лед

„Целта на многото лед или пък наличието на една голяма бучка е да поддържа температура и по-ниско разводняване. Тук е въпрос на пропорция лед спрямо течност, като това трябва да бъде в полза на леда, за да може да задържи количеството температура и напитката да се охлади. Ако сложим в много течност малко лед, той бързо ще свали температурата и ще разводни напитката, но няма да я поддържа охладена на това ниво. Затова стандартът при коктейлите е – да се сервира или с много лед или без лед. С две бучки лед – по-скоро не препоръчвам!“, съветва Александър Стайков.

Важен е детайлът

„Най-важното нещо е детайлът. Не бива да се правят компромиси със съставките. От това зависи дали един коктейл е добър или пък не. Ако се направи такъв компромис, то коктейлът няма да се получи. Препоръчвам импровизации, когато имаме умения да можем да ги правим. В случая ще се получи добре, защото ще знаем докъде можем достигнем“, допълва още той.

Говори на хората с асоциации

„На хората трябва да се говори с асоциации. Свежо, плътно, силно, дълго, освежаващо, с прекрасен портокалов завършек... Това създава вкусове в устата. Казвайки асоциации, които човек си представя, се създава усещане за вкуса. Може би, до голяма степен, всичко е въпрос на внушение. Един барман трябва да има самочувствие да предложи напитка и да е сигурен, че тя е добра“, убеден е Александър Стайков.

Най-четени