Правителството обяви 37 мерки за пътна безопасност и като чух една от тях се почувствах с 5-6 години по-млад. Тази мярка - да се въведе едностепенна система за административни наказания за шофьори нарушители, беше предложена към 2019 г. и отхвърлена през лятото на 2020 година. Но явно така наречените юристи от МВР и Държавната агенция "Безопасност за движението по пътищата" имат някъде незаконно сметище за отхвърлени законопроекти и сега извадиха оттам този правен боклук.
Ето с няколко думи какво значи двустепенна и едностепенна система за глобяване на шофьора. Сега пътният полицай спира нарушител и му пише акт за установяване на административно нарушение (АУАН). Този акт отива в КАТ по местоотчет на шофьора и началникът издава Наказателно постановление (НП), в което е определена глобата, а в зависимост от нарушението са отрязани точки и е наложена принудителна административна мярка - вземане на книжката, спиране на автомобила от движение и т.н. Така шефът на КАТ има контрол върху АУАН-а, издаден от неговия подчинен и ако в този акт е записана улица "Ханко Брат" или липсват други реквизити, изобщо го анулира като незаконосъобразен и не издава НП.
Едностепенната система позволява на катаджията да напише на нарушителя фиш за установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание (ФУАННАН). С тази хартийка полицаят, представител на държавата, се превръща едновременно в изпълнител на 3 роли - на прокурор, на съдия и накрая - на палач, който налага глобата, взема книжката, спира автомобила от движение и даже с джелатския си нож може да отреже и шофьорски точки. Нарушителя може да плати веднага през пос терминал или в 14-дневен срок от връчването на ФУАННАН 70 на сто от глобата. Ако обжалва и спечели в съда, МВР е ларж - ще му върне парите от глобата. Последна подробност - за всички екзекутивни действия на Катаджията 3 в 1 е нужен само един свидетел - това е другият полицай от пътния патрул.
На два пъти преди 5 години КПКОНПИ отказа да съгласува проекта, защето дава неограничена власт на униформения, който освен съставител на фиша се явява и орган, налагащ и административно наказание, като сам е определил вида и размера му.
"Това създава условия за корупционни прояви, както от страна на наказващия орган, така и от страна на наказваното лице, за да се намали или въобще да не плати глоба", пишеше в становището на комисията "Антикорупция", оглавявана тогава от юриста Сотир Цацаров.
Вътрешният министър Даниел Митов, вицепремиерът Гроздан Караджов, че даже и премиерът Росен Желязков, който през 2020 г. беше транспортен министър, изглежда нямат и бегла представа каква корупционна врата отварят с проекта "Катаджия 3 в 1". Не с 50 процента, ако ще двойно и тройно да вдигнеш заплатата на чиновника или полицая, ти му дай Солунската митница, пък се надявай да не взема рушвети.