Сър Кристофър Нолан ще посрещне своя 55-и рожден ден на 30 юли в работа по епичната екранизация по „Одисея“ на Омир. Филмът още не е завършен, но билетите за премиерата след точно една година в избрани IMAX киносалони в САЩ и по света вече са разпродадени, което е безпрецедентно в света на киното. В САЩ почти всички пуснати билети са били изкупени час и веднага са се появили оферти от спекуланти в интернет на цени между 300 и 400 долара за билет.
Главната роля в „Одисея“ е поверена на Мат Деймън. Той вече си е сътрудничил с Нолан в „Опенхаймер“, „Интерстелар“. Останалите образи са разпределени между Том Холанд Зендая, Чарлийз Терон, Робърт Патинсън, Лупита Нионго, Ан Хатауей, Саманта Мортън, Миа Гот и други. Оператор отново е Хойте ван Хойтема, а музиката е на Лудвиг Горансон, и двамата отличени с „Оскар“ за работата си в „Опенхаймер“. Бюджетът на филма е 250 милиона долара.
Създадена в осми или седми век пр. н. е., „Одисея“ е основополагащ текст в световната литература и един от най-старите, незагубили популярността си до днес. В нея Омир разказва за пътуването на Одисей, царя на Итака, към родния му остров след края на Троянската война. Това завръщане трае близо десет години, но в поемата са описани последните тридесетина дни от него. Сред ключовите моменти са срещите му с циклопа Полифем, Сцила и Харибда, нимфата Цирцея и др.
Историята е била филмирана много пъти, но това ще бъде най-амбициозната и престижна екранизация. Името на Нолан гарантира това. Британският виртуоз на сложните спектакли за мислещи зрители Кристофър Нолан от години е най-значимият режисьор на нашето време, едновременно комерсиално и критически, с изключителни заглавия като „Мементо“, „Престиж“, „Черният рицар“, „Генезис“, „Дюнкерк“, и „Интерстелар“. Преди две години Нолан взе и първите си две статуетки „Оскар“ – в ролята му на режисьор и продуцент на епичната биографична драма „Опенхаймер“, превърнала се в събитието на 2023 година с близо един милиард долара приходи.
Нито един режисьор от поколението на Нолан не може да се доближи до комерсиалните измерения и престижна на феноменална му кариера. Той е британският майстор на интелигентните блокбастъри като „Генезис” и „Интерстелар”, човекът, който възроди Батман с историческия мегахит и глобален попкултурен феномен „Черният рицар” и рафинира естетиката на мрачните супергеройски реалистични филми. Режисьорът на епични и сложни панорами като „Престиж” и „Дюнкерк”, сценаристът, който обожава да манипулира филмовото време и да разгръща трудни за разрешаване ребуси. Единственият активен творец, който превръща всеки свой нов филм в явление и глобален финансов успех само с името си.
През 2024-а се навършиха 24 години от излизането на филма, който официално постави Нолан на картата на обещаващите кино автори - сочната и иконична главоблъсканица „Мементо”. Още с този нетрадиционен film noir за проблемите на мъж с краткотрайна памет, който на всеки 15 минути трябва да преоткрива своята идентичност и история, Нолан очерта основните и дръзки хоризонти на режисьорските си търсения - природата на времето, характера и механизмите на човешкия ум, естественото на престъплението и мястото на човека в сложната джунгла от физични, биологични и обществени закони.
Сравняват го със Спилбърг и Кубрик, с Орсън Уелс и Джон Хюстън. За четвърт век той си изработи една от най-внушителните репутации в историята на киното. Кристофър Нолан е безкомпромисен визионер. Успял е да си създаде пространство на тотален творчески контрол в комерсиалната, корпоративна и конформистка среда на Холивуд. Той си избира темите, пише сценариите, наема актьорите и дирижира цялата операция по създаването и пускането на филмите си.
В това отношение е близък до легендарния Стенли Кубрик, който успява да сключи безпрецедентен договор с „Уорнър” в апогея на творческата си потентност. Договор, който е позволявал на Кубрик на упражнява пълен артистичен контрол над проектите си. Нолан е британец като Кубрик. Роден е в сърцето на Лондон, израснал в семейството на преуспял рекламист.
Другият паралел е със Стивън Спилбърг. Само Спилбърг владееше масите и критиците едновременно през 80-те и 90-те така, както в последните 20 години го прави Кристофър Нолан.
Кристофър Нолан успя да измие петното от високобюджетните комерсиални продукции. Неговите филми са скъпи, студийни, наситено маркетирани, но притежават автентично кино качество и не са просто повърхностни продължения и комиксови адаптации, направени единствено с идеята да привлекат максимално много хора в киносалоните. Нолан несъмнено е съвременен крал на Холивуд.
Разказвач на истории
Крис е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, всъщност той вече е част от историята на седмото изкуство. Той и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана.
Том Харди, актьор
Показа войната реалистично
„Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. „Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.
Виктор Дейвис Хансън, историк
Сценариите му са като лабиринти
За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис” наистина е нещо специално и заслужава всичките лаври, които получи.
Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето и си играе с тази концепция.
Леонардо ди Каприо, актьор