Кристофър Нолан - Маестро на епоса

Автор: Труд news

Сър Кристофър Нолан ще посрещне своя 55-и рожден ден на 30 юли в работа по епичната екранизация по „Одисея“ на Омир. Филмът още не е завършен, но билетите за премиерата след точно една година в избрани IMAX киносалони в САЩ и по света вече са разпродадени, което е безпрецедентно в света на киното. В САЩ почти всички пуснати билети са били изкупени час и веднага са се появили оферти от спекуланти в интернет на цени между 300 и 400 долара за билет.

Главната роля в „Одисея“ е поверена на Мат Деймън. Той вече си е сътрудничил с Нолан в „Опенхаймер“,  „Интерстелар“. Останалите образи са разпределени между Том Холанд Зендая, Чарлийз Терон, Робърт Патинсън, Лупита Нионго, Ан Хатауей, Саманта Мортън, Миа Гот и други. Оператор отново е Хойте ван Хойтема, а музиката е на Лудвиг Горансон, и двамата отличени с „Оскар“ за работата си в „Опенхаймер“. Бюджетът на филма е 250 милиона долара.

Създадена в осми или седми век пр. н. е., „Одисея“ е основополагащ текст в световната литература и един от най-старите, незагубили популярността си до днес. В нея Омир разказва за пътуването на Одисей, царя на Итака, към родния му остров след края на Троянската война. Това завръщане трае близо десет години, но в поемата са описани последните тридесетина дни от него. Сред ключовите моменти са срещите му с циклопа Полифем, Сцила и Харибда, нимфата Цирцея и др.

Историята е била филмирана много пъти, но това ще бъде най-амбициозната и престижна екранизация. Името на Нолан гарантира това. Британският виртуоз на сложните спектакли за мислещи зрители Кристофър Нолан от години е най-значимият режисьор на нашето време, едновременно комерсиално и критически, с изключителни заглавия като „Мементо“, „Престиж“, „Черният рицар“, „Генезис“, „Дюнкерк“, и „Интерстелар“. Преди две години Нолан взе и първите си две статуетки „Оскар“ – в ролята му на режисьор и продуцент на епичната биографична драма „Опенхаймер“, превърнала се в събитието на 2023 година с близо един милиард долара приходи.

Нито един режисьор от поколението на Нолан не може да се доближи до комерсиалните измерения и престижна на феноменална му кариера. Той е британският майстор на интелигентните блокбастъри като „Генезис” и „Интерстелар”, човекът, който възроди Батман с историческия мегахит и глобален попкултурен феномен „Черният рицар” и рафинира естетиката на мрачните супергеройски реалистични филми. Режисьорът на епични и сложни панорами като „Престиж” и „Дюнкерк”, сценаристът, който обожава да манипулира филмовото време и да разгръща трудни за разрешаване ребуси. Единственият активен творец, който превръща всеки свой нов филм в явление и глобален финансов успех само с името си.

През 2024-а се навършиха 24 години от излизането на филма, който официално постави Нолан на картата на обещаващите кино автори - сочната и иконична главоблъсканица „Мементо”. Още с този нетрадиционен film noir за проблемите на мъж с краткотрайна памет, който на всеки 15 минути трябва да преоткрива своята идентичност и история, Нолан очерта основните и дръзки хоризонти на режисьорските си търсения - природата на времето, характера и механизмите на човешкия ум, естественото на престъплението и мястото на човека в сложната джунгла от физични, биологични и обществени закони.

Сравняват го със Спилбърг и Кубрик, с Орсън Уелс и Джон Хюстън. За четвърт век той си изработи една от най-внушителните репутации в историята на киното. Кристофър Нолан е безкомпромисен визионер. Успял е да си създаде пространство на тотален творчески контрол в комерсиалната, корпоративна и конформистка среда на Холивуд. Той си избира темите, пише сценариите, наема актьорите и дирижира цялата операция по създаването и пускането на филмите си.

В това отношение е близък до легендарния Стенли Кубрик, който успява да сключи безпрецедентен договор с „Уорнър” в апогея на творческата си потентност. Договор, който е позволявал на Кубрик на упражнява пълен артистичен контрол над проектите си. Нолан е британец като Кубрик. Роден е в сърцето на Лондон, израснал в семейството на преуспял рекламист. 

Другият паралел е със Стивън Спилбърг. Само Спилбърг владееше масите и критиците едновременно през 80-те и 90-те така, както в последните 20 години го прави Кристофър Нолан.

Скъпи филми за умна публика

Кристофър Нолан успя да измие петното от високобюджетните комерсиални продукции. Неговите филми са скъпи, студийни, наситено маркетирани, но притежават автентично кино качество и не са просто повърхностни продължения и комиксови адаптации, направени единствено с идеята да привлекат максимално много хора в киносалоните. Нолан несъмнено е съвременен крал на Холивуд.

Разказвач на истории

Крис е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, всъщност той вече е част от историята на седмото изкуство. Той и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана. 

Том Харди, актьор

Показа войната реалистично

„Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. „Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.

Виктор Дейвис Хансън, историк

Сценариите му са като лабиринти

За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис” наистина е нещо специално и заслужава всичките лаври, които получи. 

Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето и си играе с тази концепция. 

Леонардо ди Каприо, актьор

Най-четени