Ново Народно събрание, стари задачи

Ново Народно събрание, стари задачи

 Ще видим дали седемте дни няма да се сведат до „Имате още една седмица“ 

Много е вероятно и този парламент да затъне в блатото на безплодно и безконечно говорене

Седем дни. Отвъд библейския разказ за Сътворението, Потопа и Откровението, различни културологични проявления (романи, поп музика, екскурзии, отпуски и диети), седем дни е и конституционно установен срок по определени процедури (продължителност на проучвателен мандат, срок за обнародване на повторно приет от Събранието закон след неговото получаване от президента). Но обичайно първото заседание на новоизбраното Народно събрание става все по-дълго. Миналата година продължи три дни, а тази първото заседание на новоизбраното 49-то Народно събрание – седем дни. Не започна добре и вече се заговори за нови предсрочни парламентарни избори.

Много е вероятно и този парламент да затъне в блатото на безплодно и безконечно говорене. Отвъд „философския“ въпрос за първичността на кокошката или яйцето да изпаднем в дилема правителство или бюджет да има първо. Ако много се забави бюджет „2023“, по-добре направо да се готви „2024“. Отвъд тези две задачи – приемане на бюджет за настоящата година, чиято 1/3 вече премина, и формиране на правителство, има и други задачи, които са възложени на Народното събрание и следва да изискваме.

В настоящата седмица се очаква да бъде приет Правилник за организацията и дейността на 49-то Народно събрание и формирани постоянните комисии, които ще подпомагат парламента в осъществяване на неговата законодателна дейност, парламентарен контрол и ще участват във формирането на регулаторните и контролните държавни органи.

Политически разговори между първата и втората по численост парламентарни групи от първите дни на живота на настоящото Народно събрание и оповестената „законодателна програма“ (по-правилно е да бъде подписано политическо споразумение или да се приеме декларация за законодателни приоритети) за „първата работна (по-коректно е лятна, б. м.) сесия“, показват амбиция, която далеч нахвърля първоначално заявените три месеца (като напомня програма за управление на правителство). Какво прави впечатление в нея? Има два списъка за законодателни намерения – дълъг и кратък.

В дългия списък със срок от 3 месеца са изведени 30 проекти на изцяло нови законопроекти или на такива за изменение и допълнение на действащи закони. От тези тридесет проекта 19 вече са внесени и предстои да бъдат внесени още 11, като готовността за тях е на различна фаза в предпарламентарния етап на нормотворческата процедура. В преговорите между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ тези проекти са обособени в четири групи. Първата група са проекти, които са свързани с реализиране на реформите, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост. От 48-то Народно събрание бяха приети 3 закона и от първоначално планираните 17 останаха да „висят“ тринадесет, като служебното правителство вече внесе някои от тях. Като сред тях са Законопроект за противодействие на корупцията и ЗИД на НПК. Първият проект предвижда структурна и организационна реформа в органа (КПКОНПИ) за противодействие на корупцията и отделяне от Комисията на аналитични функции и придаване на разследващи функции на служители на новосъздаващата се Комисия за определени (корупционни) престъпления, извършени от лица, заемащи висши публични длъжности. ЗИД-ът на НПК предвижда създаване на специален прокурор ad hoc, който да ръководи разследването срещу лица, заемащи длъжността главен прокурор или заместник-главен прокурор. Други проекти от тази група, за които е отговорно Министерство на образованието и науката са Законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение (относно промяна в нормативната рамка в сферата на професионалното образование и обучение) и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за научните изследвания и иновациите (създаване на условия за пълноценна и ефективна координация на политиката във всички фази от подготовката и изпълнението на мерките, свързани с постигането на водещите цели в научните изследвания, иновациите и растежа). Подготовката на тези проекти предполага повече от няколко месеца. Такива са и други проекти, за които е отговорно правителството, като тези за насърчаване на електрическата мобилност (цялостна дългосрочна визия за устойчива национална и градска електромобилност и свързаност), за водоснабдяването и канализацията (Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водоснабдяването и канализацията за въвеждане на единни условия за качество на услугата и критерии за ефективност, на които трябва да отговарят всички ВиК оператори и прилагането им спрямо всички оператори на територията на страната), за ограничаване на изменението на климата (Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, относно уредбата на Националния фонд за декарбонизация). 

Втората група са законопроекти, които са свързани с приемането на Република България в Шенген и в Еврозоната. И четирите проекта е предвидено да бъдат изготвени от правителството. Те са ЗИД на Закона за мерките срещу изпирането на пари, ЗИД на Кодекса на застраховането, ЗИД на Закона за БНБ и изцяло нов Закон за приемане на еврото.

Третата група законопроекти се отнасят до други актове, които са важни за развитието на страната. От транспониране на директива през изпълнение на осъдителни решения срещу Република България от ЕСПЧ през Семейния кодекс и защита от домашно насилие до българското гражданство, управлението на агрохранителната верига чрез граничен лабораторен контрол, ограничаване на застрояването на Черноморското крайбрежие и Кодекса за социално осигуряване. 

На четвърто място е посочена Конституцията, но не се уточнява каква точно ще е посоката на промяната. Може да се предполага, че ще бъде относно радикална промяна относно прокуратурата и главния прокурор.

Краткият списък, изведен от изказванията на преговарящи от двете най-големи парламентарни групи, се свежда до поне три закона, ако не може да бъде формирано правителство и предстои разпускане на 49-то Народно събрание – реформа в антикорупционната комисия (КПКОНПИ), въвеждане на механизъм за разследване на главния прокурор и неговите заместници, разширяване на защитата от домашно насилие.

Нито в дългия, нито в краткия, списък е изведен проекта за бюджет или за удължаване на действащия до края на месец май бюджет „2022“.

Пренесени от 48-я в 49-я парламент са и редица кадрови назначения на регулаторни или контролни държавни органи с изтекъл мандат или с непопълнен състав. Става дума за 17 институции и 68 длъжности, за които са необходими процедури за избор/обновяване на съставите, без да броим органи или членове на органи, чиито мандати ще изтекат през настоящата пленарна сесия (още два органа и още 9 длъжности). От нови назначения има нужда в БНБ, НОИ, Конституционния съд, Сметната палата, ВСС, Инспектората към ВСС, Комисията за защита на личните данни, Комисията по досиетата, Надзорния съвет на Агенцията за публични предприятия и контрол, Фискалния съвет, Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, Комисията за защита от дискриминация, Комисията за финансов надзор. Поради предсрочно прекратен мандат следва да бъдат избрани и член на Националното бюро за контрол над СРС и заместник-председател от състава му, председател на КПКОНПИ, председател на КЕВР и управител на НЗОК. 

В предстоящите пленарни заседания ще видим дали седемте дни няма да се сведат до „Имате още една седмица“ и задачите да се прехвърлят към 50-я парламент.

Най-четени

На живо

Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова