Научноизследователският институт „Н. Е. Жуковски“ е първият в света, който тества интелигентни технологии за свръхзвуков граждански самолет, съобщиха от пресслужбата на центъра пред журналисти.
„В Русия, за първи път в света, Националният изследователски център „Институт Жуковски“ тества в полет демонстратор на интелигентни технологии, който реализира концепцията „от терминал до терминал“ в „затворена кабина“ (кабина без остъкляване). Технологията може да се използва в бъдеще за създаване на перспективен свръхзвуков граждански самолет“, се казва в съобщението.
Както съобщи центърът, експериментални изследвания са проведени в Новосибирск, където прототип е изстрелян в небето като част от летящата лаборатория Як-40 . Прототипът включваше система за външно виждане, както и иновативно оборудване за навигация и наблюдение. Тази система, състояща се от пет камери с видим обхват и две инфрачервени камери, направи възможно управлението на самолета в пилотска кабина без стъкла.
В тестовете участваха служители на Държавния изследователски институт по авиационни системи и Сибирския изследователски институт по авиация „С. А. Чаплигин“ (част от Научноизследователския институт „Н. Е. Жуковски“). Полетът е извършен от екипаж, състоящ се от командир, втори пилот, борден механик, както и оператор на летателни изпитания и тестов пилот - генералният директор на СибНИА. „Чаплигин“, тестов пилот първи клас Владимир Барсук.
Според първия вицепремиер Денис Мантуров , работата, извършвана от Научноизследователския център, е необходима за оформяне на дизайна на свръхзвуков граждански самолет. В резултат на тестовете на „затворената кабина“ руските специалисти успяха да получат ценни данни за по-нататъшни изследвания и да потвърдят принципната възможност за излитане, кацане и управление на полета при липса на остъкляване, отбеляза той.
Концепцията „терминал-до терминал“ включва управление на самолета в среда на „затворена пилотска кабина“, използвайки външни системи за виждане, базирани на камери с различни спектрални диапазони. По време на тестовете самолетът е бил управляван както с помощта на външни системи за наблюдение, така и с дистанционно управление.