С визитата си във военния завод премиерът Бойко Борисов гарантира новите бойни машини
Малко по малко се връщаме в доброто старо време. Преди години североизточният град Търговище беше известен с военния си завод „Хан Крум“ и двата артилерийски полка. Отдавна военните се изнесоха, а предприятието за тежка сухопътна техника постепенно отстъпи популярността си в региона на турския стъкларски гигант „Шишеджам“. Не един или два пъти колективът на подразделението на ТЕРЕМ недоволстваше от липса на работа. По установено, за съжаление, разбира се, правило армията от години е недофинансирана и отбранителният ни индустриален сектор не може да разчита на нея за поръчки. Сега, както стана ясно от високата визита в завода на премиера и двама негови заместници, нещата ще вземат добър обрат. Една голяма част от парите, които предстои да бъдат отпуснати от централния бюджет за инвестиционния проект „Изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираните бригади“ ще отидат в джобовете на работниците, за които Бойко Борисов не спести похвалите си.
Личното отиване на Бойко Борисов в завода вдъхва оптимизъм, че на най-стария проект за модернизация на армията най-сетне се гледа сериозно. Поне както на изтребителите и бойните кораби. Очевидно премиерът показва не само съпричастност към превъоръжаването на пехотата. Дори заяви, че е сухопътен офицер. Тази тема, обаче по редица съображения, ще я оставим настрана. Може би човекът се изрази така, защото до него и пред камерите не видяхме нито един действащ сухопътчик, който ще ползва новите машини. Запознаването със състоянието и възможностите на военния завод, най-вероятно е продиктувано и от горчивия спомен от „Хемус 2012“. Тогава на оръжейното изложение гръмна новината, че България продава на Ирак 500 бронирани машини МТЛБ, произведени в завода в Търговище. Съобщи го лично премиерът Бойко Борисов. Той убедил военния министър на Ирак д-р Саадун Ал Дулайми да бъдат доставени 500 бронетранспортьора с цена 300 000 лева всеки. Новината наистина свърши работа. Планираната стачка на оръжейниците от Търговище бе отменена. Малко обаче, бяха тези, които знаеха, че това, боядисано в пясъчен цвят, МТЛБ от изложбата бе единствен екземпляр, т.е. прототип. По-късно от признание на самото военно ведомство се оказа, че прототипът на модернизираното МТЛБ е изработен от ТЕРЕМ ЕАД по договор с фирма клиент и образецът е транспортиран до крайния потребител за изпитания.
Принципът на Бойко Борисов „око да види, ръка да пипне“, т.е. лично той да се заеме с проблема, работи добре и това съвсем не е малък шанс за Сухопътни войски. Не бива обаче сянката на големия проект от 150 машини да легне върху останалите проблеми на пехотата. Анализът на общото състояние на осигуряването и разпределението на финансовите средства показва, че настоящите финансови квоти не осигуряват пълноценно основната мисия на Сухопътните войски - да комплектуват, подготвят, поддържат и предоставят формирования за участие в пълния спектър от операции, както на територията на страната, така и извън нея. Изводът е на правителството в доклада му за състоянието на отбраната и Въоръжените сили за 2016 г. Нова оценка няма, защото все още Министерският съвет не е е внесъл в Народното събрание доклада за миналата година, което по закон трябваше да стане до края на март.
Основният проблем в логистичното осигуряване на Сухопътни войски продължава да бъде недостигът на нова бойна техника, оборудване и екипировка. Придобитите акумулаторни батерии, автомобилни гуми, гумени лодки и други отбранителни продукти само частично са покрили потребностите от материални средства. Придобиването на малки количества резервни части и материали нарушавало ритъма за ремонт на техниката и въоръжението. Недостигът от гориво-смазочни материали водел до затруднения в подготовката и при изпълнение на задачите. Интензивното използване на техниката при оказването на логистична подкрепа при охраната на българо-турската граница и в съвместните оперативни действия с органите на Главна дирекция „Гранична полиция“ води до силното й амортизиране. За поддържане на нейната техническа изправност отиват значителни количества резервни части. Изразходените количества гориво-смазочни материали налагали редуциране на провежданите занятия в рамките на ежедневния учебен процес и на полевите занятия. Всичко това пречи на главното – бойната подготовка в Сухопътни войски.
Светлинката от Търговище ще има и мотивационен ефект. Добре оборудваната армия привлича качествени хора в състава си. Трудът на способните българи, обаче заслужава добра отплата от държавата. Може би следващата крачка на премиера ще бъде в тази посока. В противен случай, колкото и машини да сглобим в „Хан Крум“, без хора ще си стоят в хангарите. Независимо как ще ги наречем „Тервел 1“, както иска министърът на отбраната, или „Хан Крум“, което изглежда по-логично, с оглед на завода, от който излизат.
Парите да останат в България
Амбицията ни е проектът за модернизиране на машините за Сухопътните войски да бъде реализиран в български предприятия и в процеса да бъдат ангажирани български учени, инженери, механици, обяви министър-председателят Бойко Борисов при посещението си във военноремонтния завод „ТЕРЕМ – Хан Крум“ в Търговище. По думите му, това ще позволи отпуснатите средства от държавния бюджет до останат в България, да спомогнат за развитие на научния потенциал и за повишаване на жизнения стандарт. Няма спор по този въпрос.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова