Сър Ридли Скот - От Аустерлиц до Ватерло

Сър Ридли Скот - От Аустерлиц до Ватерло

Майсторът на монументалните батални сцени сър Ридли Скот е готов със своя исторически епос “Наполеон”, а първите кадри от планираната за зимата премиера се превърнаха в най-обсъжданата филмова тема в света. Двадесет и три годинни след като режисира Хоакин Финикс като император Комод в “Гладиатор”, сега Скот вдига залозите и му дава ролята на Наполеон Бонапарт.

На 85 години сър Ридли Скот продължава да снима огромни филми на най-високо ниво. Той вече работи и по продължението на едни от най-големите си триумфи - “Гладиатор”. Това величествено произведение за героизъм и отмъщение в Римската империя излезе в началото на новия век, спечели 5 награди “Оскар”, включително и за най-добър филм и скоро се превърна в модерна кино класика.

Сега Скот задвижва проекта за продължение. Според първоначалните информации сюжетът ще проследи Луций, племенник на Комод (героя на Хоакин Финикс от първия филм), и още персонажи, които ще обрисуват за новите поколения уникалното завръщане в епохата на гладиаторските битки. Идеята за “Гладиатор 2” мина през няколко различни варианта. По едно време музикантът и сценарист Ник Кейв беше написал дива и доста провокативна версия на историята, в която гладиаторът Максимий (Ръсел Кроу) отива до ада и се връща обратно, като се разправя по пътя си с различни богове и паранормални сили.

Кейв уточнява, че “той отива в ада, изпратен от боговете, които умират в рая, защото на Земята се е появил един, който нарича себе си Христос, и набира все по-сериозна популярност. След като се връща, боговете го изпращат отново на Земята, за да убие Христос и последователите му, но най-ревностният сред тях е синът му и така боговете изиграват Максимий да убие собствения си син. Гладиаторът се превръща във вечния воин, а сюжетът свършва с 20-минутна сцена, в която са преплетени всички войни в историята на човечеството, чак до Виетнам и съвремието ни.”

Едва ли е имало шанс точно сър Ридли Скот да режисира подобен сюжет, колкото и да обича разнообразието и предизвикателствата. Англичанинът продължава да е могъща културна сила в англоезичното кино. Преди години той възкреси две от старите си класики - “Пришълецът” и “Блейд Рънър” съответно с “Пришълецът: Завет” и “Блейд Рънър 2049”. Ридли Скот бе режисьор на първото произведение и участва активно в създаването на второто.

“Пришълецът” и “Блейд Рънър” са ценни свидетелства за визуалния гений на режисьора, наричан от някои коментатори и “Рембранд на киното”. Двата шедьовъра са и причината Ридли Скот да бъде описван и като “Маестрото на мрака”. Той е ненадминат композитор на страшни, вълнуващи, дистопични светове, в които чудовища и андроиди съжителства с човешките същества по кошмарни и интригуващи начини.

През 2003-а Скот е посветен в рицарство от кралица Елизабет II в Бъкингамския дворец за заслугите си към британската филмова индустрия. След церемонията големият режисьор каза: “Когато бях момче и израствах и се формирах като личност в Южен Шийлдс, никога не съм си представял, че някога е възможно да получа такова призвание. Дори не ми е минавало през ума. Приемам тази чест със смирение и смятам, че тя още един път разпознава отличното качество на британската филмова индустрия.”

 

Доказа се още с “Дуелистите”

Още в ранния си филм “Дуелистите” той демонстрира огромен талант за визуално вдъхновяващи композиции. Някои от кадрите, които Ридли създава, напомнят на стила и естетиката на великия Кубрик, а това е много трудно постижимо. “Пришълецът” е шедьовър, разбира се, а “Блейд Рънър” е един от най-важните американски филми. Пожелавам на Ридли още много вдъхновение и време за осъществяване на многобройните проекти, върху които работи. Той си остава един от титаните на киното.

Дейвид Финчър, режисьор и продуцент

 

Направи филмова революция с “Пришълецът”

Дължа кариерата си на Ридли и филма “Пришълецът”. За мен той е един от най-важните филмови автори и човек с огромен авторитет. Когато е на снимачната площадка, знаеш, че си в добри ръце и си част от значим и интересен проект. Работата с него е вълнуваща, вдъхновяваща и освобождаваща. Ридли промени облика на модерното кино и направи филмова революция с “Пришълецът”. Участието ми в оригиналния филм беше едно от най-вдъхновяващите и значими актьорски преживявания в моя живот.

Сигорни Уийвър, актриса

 

Дава свобода на актьорите

Ридли е майстор, който обича да работи в екип и да дава свобода на актьорите. В “Съветникът” се сработихме чудесно. След този филм с Ридли скрепихме ценно приятелство и важно и плодотворно творческо партньорство. Направихме “Прометей” и “Пришълецът: Завет”. Той винаги е отворен за нови идеи и предложения от актьорите. Радвам се, че имахме възможността да работим заедно по тези три филма и ще се радвам скоро пак да се озовем на една снимачна площадка.

Майкъл Фасбендър, актьор

Иска да се върне на върха

Сър Ридли Скот е известен със своята славна режисьорска кариера, но всъщност той и един от най-заетите продуценти в последните години. Само за следващите две години името му е прикрепено към близо 20 филмови и тв заглавия. Последните му опити като режисьор бяха провали, но сега той разчита, че “Наполеон” ще го върне на върха, където е бил с толкова други филми в миналото.

Най-четени