В главното обаче ще трябва да повтори старта от миналата година
Войската не е само за паради, обича да казва Красимир Каракачанов. Макар че първата му година като министър на отбраната започна и завърши именно с военен парад. Първият по-скромен, вторият - доста впечатляващ. По-важното е обаче какво стана между тези два парада.
С някои условности можем да кажем, че резултатът е три от пет за Красимир Каракачанов. Независимо, че в главното се налага да повтори старта отпреди година. Кои са трите плюса. Първият е постигнатите рeзултати за поддържане на наличната военна техника. Макар и с доста проблеми за преодоляване, включително на подводни камъни, удари под кръста и саботажи, както той сам се изрази, сделки има. Добре е, че изтребителите ни ще продължават да летят. Подписано бе рамково споразумение за 81 млн. лв. за интегрирана логистична поддръжка на самолети МиГ-29. Това се случи, след като изтекоха всички процедурни срокове след обжалването от украинска фирма на обществената поръчка. И в условията на упреци от някои кръгове у нас, които имаха по-скоро политически, а не професионален, характер. По този начин ще бъде осигурена поддръжка и ремонт на 12 бойни и 3 учебно-бойни самолета МиГ-29 за срок от четири години. Надеждите са за възстановяване летателната годност на изтребителите на ВВС и за гарантиране на тяхната експлоатация, включително и изпълнението на задачите по охрана на въздушното пространство.
Втората по-значима сделка е с италианската компания „Леонардо“ (предишно наименование „Аления Аеронаутика“) за логистичната поддръжка на самолети „Спартан“. След почти година преговори стойността бе намалена с 22 процента. Така до декември 2021 г. са осигурени полетите на „Спартан“-ите за 17,5 млн. евро. За съжаление, не е ясно дали авиацията ни ще получи нов лек тренировъчен самолет.
Вторият плюс е отношението към висшия команден състав. Красимир Каракачанов не отиде на продухване на генералския и адмиралския състав. Независимо по кое време е ставало издигането в кариерата. Стори най-естественото по отношение на началника на отбраната. Ако тази безпартийност в кадровата политика се наложи в цялото министерство, ще има още по-големи успехи. Още повече, че той изповядва философията и обича да я повтаря, че не дели офицерите на служили преди и след 9 септември 1944 г. или преди и след 10 ноември 1989 г.
Незабъркването в политически скандали е третата положителна точка в министерстването му. Не се повлия от поведението и изказванията на някои политици и депутати, които се включиха във войната с президента. Това се оказа печеливш ход. Защото не само по презумпция държавният глава, като върховен главнокомандващ в мирно и военно време, и министърът на отбраната, са от едната страна на барикадата, що се отнася до армията. В днешно време това означава осигуряване в пълна степен и наличие не само на декларирани, но най-вече на реални сили за изпълнение на конституциионните и съюзническите ангажименти. В този смисъл една война с президента би довела до погубване на армията.
Срещу трите плюса обаче стоят два минуса. Макар че, едва ли са по желанието на министъра. Остана в мечтите сключването през изтеклата година на договори за придобиване на нова основна бойна техника за Въоръжените ни сили. Така в най-добрия случай способностите на армията замръзнаха на същото ниво отпреди година. След по-малко от месец ще се навършат две години, откакто Народното събрание даде зелена светлина на сделките за изтребители и кораби. Надделяха обаче други сили и стартът трябва да се повтори, но с доработка за корабите. Тепърва по този, който се оказа доста трънлив, път ще тръгне проектът за бойните машини на пехотата. Какво ли го очаква в парламентарните дебати? Дано министър Каракачанов е готов за изненади, защото вече има признаци на противодействие от страна на парламентарни сили.
Не бяха изпипани по най-ефективния начин тактиката и стратегията за повишаване на мотивацията за военна служба. Направените усилия са все още недостатъчни за издигане на престижа на военната професия. Увеличението на военните заплати се оказа сравнително най-ниско от това в другите сруктури от сектор „Сигурност“. Дори се създаде впечатлението, че се обръща внимание на социалните проблеми на тези, които протестираха. А по закон военните ги защитва министърът, те нямат синдикати, както в МВР, например.
Закъснява се със законодателните промени, които биха задържали офицерския състав. Както и с решенията за попълване на доброволния резерв. Министър Каракачанов постигна целта си да се поддържа обществения дебат за доброволната военна служба и за връщане на наборната. Все още обаче без конкретни резултати за попълване на професионалния състав.
Прогнозите са, че с придвиждаването на модернизацията резултатът може да стане четири от пет за Каракачанов. Изравняването обаче едва ли ще се случи през втората година. За издигане престижа на военната професия са нужни радикални мерки. Много повече от един впечатляващ обществото военен парад.
Обещанието остава
Ще се опитам с всички сили да направя така, че онези млади българи, които искат да служат в Българската армия, да го правят с гордост и чест, постъпилите вече във въоръжените сили да имат един нормален стандарт на живот и да са горди, че са военнослужещи. Това каза Красимир Каракачанов на 4 май 2017 г., когато пое министерската длъжност. И продължи с обещанието: „Българската армия трябва да е в състояние да изпълни своя конституционен дълг: защитата на Отечеството, териториалната цялост и суверенитета на Република България“. И с очакването: „Българското общество ще разбере необходимостта от армия, която може да съхрани спокойствието, реда, живота и здравето на българските граждани; целостта и суверенитета на българската държава“. Все цели и за втората година. И по-нататък.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова