Хотелиери: Има траен спад на чуждите туристи по морето

Хотелиери: Има траен спад на чуждите туристи по морето

По морето има траен спад на чуждите туристи, оплакаха се хотелиери на среща с министъра на туризма Николина Ангелкова във Варна. Руските туристи м.г. са били с 3,2% по-малко, а украинските - с 8,2% на годишна база, уточни самата Ангелкова. Спад има и при гостите от Германия, Великобритания и скандинавските страни.

Най-тревожен е спадът на немските туристи, твърдят от бранша. "Той е факт от 4 г., а е най-лош, защото германците първи тръгват на почивка и последни си отиват. Берем плодовете на шума и бетоновозите в курортите през май отпреди 6-7 г. Затова сезонът се скъси драматично. Ако не си върнем позициите на немския пазар, не ни чака нищо добро", категоричен бе Красимир Станев, изп. директор на "Албена" АД.

"По-лошото е, че се сменя статусът на гостите от Германия. Вече не идват семейства с деца и възрастни, които пълнят и крилата на сезона, а предимно млади германци", коментира доц. Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара. Иначе по Северното Черноморие най-много са руснаците, втори - германците, а трети - румънците. От година обаче по-заможните съседи предпочитат да летят с чартъри до Турската Ривиера, а с коли у нас идват бедните", добави Маринов.

Според Радослав Георгиев, управител на туроператорската фирма "Вектра Травел", отливът на западни туристи е логичен след годините, в които морските курорти ексклузивно са се предлагали на източните пазари - Русия, Украйна и Беларус. Когато печелиш един пазар, губиш други, а връщането на позиции е трудна, почти невъзможна в краткосрочен план мисия, смята Георгиев.

Ол инклузивът и икономиите на хотелиерите отблъскват качествените западни туристи", категорична пък бе пред "Труд" Красимира Георгиева от "Курклуб", която от 20 години води немски пенсионери на 3-седмични балнеопочивки. Те по традиция първи откриват сезона и последни го закриват. Тази година първата група от 110 души пристига на 21 март.

"Преди години "Курклуб" работеше с хотели на Златни пясъци и Албена, но сега настаняваме гостите само в "Слънчев ден", защото сезонните хотели не желаят да отварят по-рано, ако не осигурим почти пълна заетост на базата. Проблем за нас е и осигуряването на допълнителни атракции на гостите. Почти не ги водим във Варна заради лошата инфраструктура", коментира Георгиева. Според нея българското Черноморие може да си върне средната класа западни туристи, ако приложи модела на Гърция, където ол инклузив пакетите вече не са на мода.

България ще загърби промоцията на нови туристически продукти и ще рекламира ударно формулата "слънце, пясък, море" в опит да спаси очертаващия се най-тежък от десетилетия летен сезон, каза Ангелкова. "Рекламата на морския туризъм ще е акцент в кампаниите ни на зимните борси. Културата и древната ни история също ще фигурират, но ще наблегнем на това, с което България е най-добре позната", коментира тя. Други мерки за запълване на опразнената от руснаци и украинци ниша ще са намаляването с 14% на пристанищните такси за круизни кораби, активната работа за удължаване на сезона чрез повече чартъри и привличането на летовници от Балканите.

"Който оцелее това лято, ще живее дълго. За нас това ще е сезон на оцеляването след тежката 2014 г.", коментира пред "Труд" Станев. За миналото лято "Албена" отчете 7% спад на туристите, а плажът й с най-скъпата концесия у нас бе обезобразен от юнското наводнение. "Загубихме 7 млн. лв. от потопа, но не получихме от държавата нито лев компенсация, нито разрешение да се откажем от концесията", коментира Станев.

Най-четени