Да се изготвят и предложат мерки за оптимизиране на наказателния процес, обсъдиха днес министрите по време на правителственото заседание.
„Липсата на бързо наказание разлага обществото, и без това да се получи, каквато и друга реформа да направим, за обикновения човек това е ежедневието“, заяви министър-председателят Бойко Борисов, цитиран от пресслужбата на МС.
Той призова министъра на правосъдието да обсъди с министрите на вътрешните работи и на финансите наличието на данни във ведомствата и съответни мерки, които могат да бъдат предприети. „МВР отчита статистика, че задържа повече, арестува повече, разкрива повече, но ако тази статистика се интерполира върху издадените в следствие на това присъди се оказва, че те са пренебрежимо малки, в никакви дори значими проценти“, заяви премиерът. Той допълни, че съкращаването на този процес и ефективността на една присъда е, като извърши някой престъпление, кара с превишена скорост - да му се вземе книжката или да му се наложи санкцията и тя да влезе в сила веднага. „Тези съвещания, които водим при мен, и МВР, и данъчните, и митниците срещат огромни трудности и ми се ще правейки правосъдна реформа да използваме случая да съкратим и процеса“, заяви министър-председателят.
Ето и цялата стенограма:
Точка 38
Проект на Постановление за одобряване на вътрешнокомпенсирани промени за утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерството на правосъдието за 2005 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се, и в този ред на мисли ми се иска тук да вметна нещо, защото от тези съвещания, които водим при мен и МВР и данъчните и митниците, срещат огромни трудности и ми се ще правейки правосъдна реформа да използваме случая да съкратим и процеса.
Какво показва практиката. Практиката показва следното.
МВР отчита статистика, че задържа повече, арестува повече, разкрива повече, но ако тази статистика се интерполира върху издадените в следствие на това присъди се оказва, че те са пренебрежимо малки, в никакви дори значими проценти.
Случаят на магистрала „Струма” е един кристален пример, един кристален пример. Човек с над двадесет и кусур престъпления извършени, висящи дела, а такива са всички крадци на автомобили. Такива са всички крадци извършващи апартаментски кражби с по 10, 20, 30 висящи дела с години. Повтарям МВР понеже ги е заловила си отчита статистика за разкриваемост, но хората не усещат това, защото те всъщност са си на улицата, те са си свободни.
И всъщност съкращаването на този процес и ефективността на една присъда е, като извърши някой престъпление днес, сиреч кара с превишена скорост да му се вземе книжката или да му се наложи санкцията и тя да влезе в сила веднага.
Какво се получава на практика.
Тези, които нарушават Закона за движение по пътищата по две, три години след това текат съдебни дела докато мине давност. Всъщност те си карат без да им мигне окото, защото наказанието е разтеглено, ако го има изобщо в години напред във времето.
Освен това за много от престъпленията три инстанции се занимават с престъпление и докато минат тези три инстанции минават години.
Повтарям, ако седнете правосъдието и МВР и видите колко висящи дела има особено на крадците на автомобили и на апартаментски кражби и се точат с години, години, години и няма ефективна присъда, ще ви стане просто зле.
И много ми се ще на фона на всички големи работи, които правим със стратегията, със съдебната реформа да се използва случая и това да се промени.
Просто липсата на бързо наказание разлага обществото, и без това да се получи, каквато и друга реформа да направим за обикновения човек това е ежедневието. Като са му обрали апартамента ние ще отчетем по-голяма разкриваемост, но той вика: „Да, де но любимото ми нещо от вкъщи го няма”.
Митницата, хваща го веднъж – пробация. Хваща го втори път – условно. Хваща го трети път. Трябва да се натрупат куп актове, за да получи някакво възмездие. Същото казват катаджиите. Един път, втори път, еди какво си. Същото казват полицаите. 30 – 40 % от времето на полицията минава, но то е и при вас е сигурно, призовкарите да издирят, да наложат, да дадат, разиграват ги като „маймуни”.
Ние плащаме това време на тези хора. Те се уморяват, те се изнервят, а ефектът е никакъв.
Така че много те моля на фона на всичко, и това да върви паралелно, защото това ще даде веднага ефект.
Използвам случая, че ти си вносител на тази точка, затова се обърнах.
Заповядайте!
ХРИСТО ИВАНОВ: Както си спомняте като имахме разговора с главния прокурор и двамата председатели на върховните съдилища на 16 април, стана дума за необходимостта да се оптимизира наказателния процес.
И аз тогава се обърнах към главния прокурор и към председателя на Върховния касационен съд те да посочат конкретните области, в които от практиката виждат, че се къса връзката, че се формират тези омагьосани кръгове.
Надявам се, наистина да получим от тях областите, в които трябва да се пипне, защото те се виждат най-добре в практиката.
Ако те нямат възможност това нещо да го направят ние ще намерим начин да започне работа по това, защото съм напълно съгласен, че няма да можем да говорим за пълноценна съдебна реформа без тези неща.
Другото, което предвиждаме да направим е да публикуваме за обществено обсъждане промени в съдебните такси, с които би трябвало да могат да се регулират някои от движенията между инстанциите, кои дела стигат нагоре, колко плащаме примерно за разглеждане на едно дело за една джанта открадната и т.н.
Третото е, очакваме Кодекса за административните нарушения и наказания да излезе за публично обсъждане.
Голяма част от по-дребните нарушения, за да могат бързо да свършат по-добре да свършат с глоба, която да е достатъчно чувствителна, но да има бърза реакция, за да може и да се освободи капацитет на разследващите да се концентрират върху сериозните форми на престъпност.
Разбира се, необходимо е да се работи и по изграждането на капацитет в МВР за събиране на годни доказателства. Това винаги ще остава проблем и трябва много сериозно да се фокусираме в това отношение, но така или иначе ще говоря с главния прокурор да видя дали те имат някакъв напредък по дефинирането на областите, които от гледна точка при тях на практиката, се вижда, че се късат връзките.
Надявам се, да можем да започнем да работим.
БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря. Аз не да те поправя, а да дам съвет.
Прокурорите и съдиите могат да ни съдействат, а те са си независима система и, ако искат ще го направят, ако искат няма да го направят. Всичката тази информация има МВР, сиреч вицепремиера Бъчварова, защото и тя присъства на тези, всяка сряда, съвещания. Има я и министърът на финансите, защото данъчните и митниците, които носят тези актове са при него. Сиреч забележката ми е да оставим съдиите и прокурорите да си кажат мнението, да подкрепят или да не подкрепят. Това, което казваш е абсолютно като информация и масиви тук при нас.
С една дума, ако днес имаме блиц контрол и ще сте много ангажирани, утре тримата министри седнете, Бъчварова и съответно Горанов да ги дадат, и направо да си ги подготвим и да си ги внесем. Нищо не пречи да им ги изпратим да ги видят, да ги одобрят, защото и те са изправени пред и аз не упреквам никого. Прокурорът внася, а на съдията така му пише в закона, идва адвокатът…
Ето сега ние издирваме убиец, адвокатът му се явява да го представлява. Всеки нормален човек, би казал – добре, а защо не проследят адвоката и да го хванат къде отива да му даде информацията.
Как да обясним на хората, че по закон не може да се следи и има 100 % независимост на адвоката. На обикновения народ, като гледа и днес го издирват и утре го издирват викат „Какво правят те, какво правят!”.
Така, че цялата твоя воля трябва да се насочи. Всички ще те подкрепяме, но това е практиката.