Градовете по света, които се опитват да ограничат шофирането, се сблъскват с възражения, а именно, че мерките ще ограничат личната свобода, ще струват твърде скъпо, ще унищожат търговията или ще имат незначително въздействие върху качеството на въздуха, пише Bloomberg.
Сега се появяват първите данни от тези експерименти в Ню Йорк, Лондон и Париж. Те показват дали намаляването на ограниченията на скоростта, таксуването на трафика за влизане в центъра на града и санкционирането на водачите на най-замърсяващите автомобили могат да намалят задръстванията и да подобрят качеството на въздуха, без да предизвикват твърде големи смущения.
Тези поуки са полезни, тъй като градовете, в които проблемите с трафика и лошото качество на въздуха често са по-сериозни, отколкото в по-слабо населените места, често действат по-бързо за ограничаване на емисиите от автомобилите, отколкото държавите или щатите. Според изследователския център „Транспорт и околна среда“ в Европа градовете изпреварват законите и националните разпоредби за намаляване на замърсяването от трафика. Общо 35 града са поели ангажимент да въведат „зони с нулеви емисии “ - в които ще бъдат забранени дизеловите и бензиновите превозни средства.
Въпреки това първите резултати от някои градове показват, че намаляването на трафика не е достатъчно. Вземете за пример Осло, който първи въведе по-ниски ограничения на скоростта, зони без автомобили и подобрения в обществения транспорт, ходенето пеша и колоезденето. Широкото разпространение на електромобили в Норвегия също е спомогнало за намаляване на смога. Но градът все още страда от високи нива на замърсяване с прахови частици, дължащи се на износването на гумите, печките на дърва и праха от чакъла и солта по заледените пътища.
Въпреки че ограничаването на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, няма да реши тези проблеми, има доказателства, че то спомага за почистването на въздуха и има и други ползи.
Ето какво могат да научат политиците и жителите на градовете от други ранни предприемачи.
Ню Йорк
На 5 януари градът въведе политика, според която автомобилите ще плащат до 9 долара на ден за влизане в определени части на Манхатън. Данните за времето за пътуване от първите три месеца на действие на зоната за таксуване показват, че времето за придвижване е намаляло по някои от най-натоварените маршрути, по-специално по мостовете и тунелите, които свързват Манхатън с Ню Джърси, Бруклин и Куинс.
Сайт, управляван от братята студенти Джошуа и Бенджамин Мошес, проследява времето за пътуване въз основа на данни за трафика в Google Maps по различни маршрути, засегнати от таксуването на задръстванията в Ню Йорк, откакто политиката беше въведена през януари. Те установяват, че времето за пътуване е намаляло и през почивните дни, докато по други маршрути, преминаващи от една част на Манхатън до друга, няма особена промяна. Това подсказва, че хората избират да ползват обществен транспорт или намаляват по-малко спешните пътувания, казват те.
В Бостън и Чикаго, които Моше използват като контролен пункт, нивото на трафика не се е променило значително. Отделен преглед, публикуван през януари от доставчика на данни за трафика Inrix, потвърждава техните констатации, докато анализ на Bloomberg, публикуван по същото време, установява по-малко лични автомобили и повече таксита на пътя.
Париж
През октомври кметът Ан Идалго въведе ограничения на скоростта от 50 км/ч по външния околовръстен път на града, въпреки съпротивата на министъра на транспорта на Франция и консервативните опоненти.
Доклад на отдела за градско планиране на града установи, че новото, по-ниско ограничение на скоростта, въведено на 1 октомври миналата година, вече е имало някои положителни ефекти. През следващите пет месеца качеството на въздуха се е подобрило с 12%, а пътнотранспортните произшествия са намалели със 17% в сравнение със същия период на предходната година. Налице са и признаци, че задръстванията са по-малки.
Идалго, която заяви, че няма да се стреми към преизбиране през следващата година, не е приключила с плановете си да намали автомобилния трафик и да насърчи ходенето пеша и карането на велосипед в Париж. В допълнение към налагането на по-високи такси за паркиране на джипове, местното правителство е запазило една лента на главната магистрала, заобикаляща града, за обществения транспорт и съвместното използване на автомобили. Нейният кабинет също така забрани през ноември преминаването на моторни превозни средства през центъра на града. Местните работници, жители и таксита все още могат да влизат в зоната, но всеки, който преминава през нея, за да отиде някъде другаде, ще бъде глобен със 135 евро (153 долара), след като започне прилагането на закона.
Лондон
Зоната за ултраниски емисии в града е в сила от повече от пет години. Ограниченията, които налагат дневна такса за шофиране на стари бензинови или дизелови автомобили, първоначално обхващаха малък район в центъра на града. Впоследствие тя беше разширена и обхвана почти 600 кв. мили площ, което я прави най-голямата в света. От 2003 г. в Лондон има отделна зона за таксуване на задръстванията, което означава, че почти всички, които шофират в централната част на града, трябва да плащат (електрическите автомобили са освободени от такса до декември тази година).
Когато през 2022 г. кметът на Лондон Садик Хан обяви разширяването на зоната, решението беше посрещнато с предупреждения, че магазините по главните улици ще изчезнат, а малкият бизнес ще се затруднява да оцелее.
ULEZ, както е известен за кратко районът, се превърна в спорна тема на местните избори, а опонентът на Хан, от дясната Консервативна партия, го превърна в основна част от посланието си към избирателите на кметските избори миналата година. (Хан спечели).
През март кметството публикува данни, според които ULEZ е оказала положително въздействие върху качеството на въздуха, като в същото време е причинила малки смущения на работата на магазините в покрайнините на Лондон - район, който беше включен в зоната едва през август 2023 г. По-специално, промяната е намалила емисиите на азотни оксиди - замърсители на въздуха, свързани с белодробни проблеми, астма и възпаления - с между 33 % и 39 %, докато посещаемостта и приходите на магазините не са намалели, според данни на Mastercard Inc.
В доклада се посочва, че почти 97% от автомобилите, които се движат в зоната, вече отговарят на стандартите за емисии. При микробусите, които е много по-вероятно да бъдат обхванати от промените, преминаването към тях е по-бавно, но над 90% от тях вече отговарят на изискванията, докато през 2017 г., преди въвеждането на зоната, те са били едва 12%.
„Всички в столицата вече дишат по-чист въздух благодарение на ULEZ“, коментира доклада Кристина Калдерато, директор по стратегията на Транспорт за Лондон.