„Продължаваме промяната” съзнателно излагат на риск 4 млрд. лева
За първи път от 19 години, през които отразявам работата на Министерство на финансите, се случва журналист да не бъде допуснат до пресконференция на финансовия министър. Представете си учудването ми, когато разбрах, че това съм аз.
Влизам в министерството за пресконференция на министъра за новия бюджет и ми се съобщава, че е трябвало да се акредитирам с имейл. Предлагам да се акредитирам веднага и да ме допишат в списъка, но ми се казва, че е късно.
Попитах как колегите, които са се акредитирали, са разбрали за брифинга, а аз не съм, след като имейлът ми е в списъка на финансовото министерство от 19 години. Нямаше отговор.
Да се поканят ресорните журналисти за акредитация, да присъстват хора, покриващи дейността на министерството от година-две и да не се поканят такива, които го отразяват почти две десетилетия, може да се обясни или с факта, че пиарките на Асен Василев падат от Марс, или министърът е решил да отстранят критично пишещ журналист.
Пресконференция на тема бюджет, излъчвана в ефир. Защо да не се попречи на журналист да задава въпроси, особено ако може да покаже, че плановете на министъра са да изгради бюджет върху глинени крака и с неизвестни за милиарди левове?
В понеделник написах в "Гласове", че Асен Василев е изпратил писмо до енергийния министър Румен Радев, в което „моли“ „в срочен порядък“ да разпореди ръководството на Българския енергиен холдинг (БЕХ) да пренапише годишния финансов отчет за 2022 г., да заличи от него обезценки за един милиард лева и да увеличи печалбата, за да може да разпредели и по-голям дивидент.
За незапознатите със счетоводството - печалба, базирана на обезценки или положителни преоценки, не се приема сериозно, защото не се базира на реално постъпили пари. Но ако се разпредели дивидент заради тази печалба, формирана от по-малко обезценки, това ще означава теглене от БЕХ на свежи пари, които са оперативни средства и изисква анализ дали холдингът и дружествата в него няма да пострадат.
Към момента на пресконференцията, аз бях единственият журналист, съобщил новината. Колежка, чийто глас не разпознах по време на излъчвания брифинг, попита министъра:
- Искали сте от БЕХ неначисление на обезценката и промяна на годишния финансов отчет. Това за какво се налага? Каква е целта?
Асен Василев: - Аз нямам право да искам нищо от БЕХ. Това, което е предвидено от БЕХ в проекта на бюджет, е това, което беше заложено от Държавния бюджет. Да се събере 100% от това, което беше заложено от служебния кабинет. Поискал съм АДФИ да влезе във всички дружества, които отчисляват дивидент, и да провери дали счетоводната политика отговаря на българските и международни стандарти.
Това, което можех да попитам Асен Василев, ако присъствах, би било:
- Тогава как да разбираме вашето писмо до енергийния министър Румен Радев, с което искате БЕХ да промени финансовия си отчет, заличавайки преоценки за един милиард лева, съответно да увеличи печалбата си, за да може да се изтегли по-голям дивидент, и то преди проверката на АДФИ да е приключила?
Също бих попитал:
- Замисляте ли се как изтегляне на по-голяма ликвидност от БЕХ, вследствие на промени в записа на печалбата, които не се дължат на парични потоци, ще се отрази върху финансовото състояние на самия холдинг и неговите дружества и дали няма риск облигационерите на БЕХ да поискат предсрочно погасяване на облигационния заем?
Колежката не е разполагала с факсимиле от писмото на Асен Василев до министър Румен Радев и предполагам затова не е посмяла да зададе моите уточняващи въпроси. Всички може да видите писмото и да прецените крие ли се Асен Василев зад думата „искам“ и различава ли я от думата „моля“, поради което е отказал да даде подробности на колежката, или просто не е искал публиката да разбере, че един милиард от парите, с които е тръгнал да свива бюджетния дефицит, ще са насила изсмукани от БЕХ и може да го дестабилизират с непредвидими последици.
След това колегата Слав Оков от Bloomberg попита дали се планират емисии с нов дълг на международните пазари. Асен Василев отвърна, че това ще се обсъжда, след като бюджетът бъде приет.
Честито! Този министър е първият в историята, който прокарва финансов план с дефицит, без да мисли за финансирането му. От 2004 г., когато за първи път писах за проектобюджет, досега, винаги проектозаконът включва разчети за новите дългове и доклад с конкретния план как ще се изтеглят, или погасят. За 19 години такова чудо не съм виждал и щях да го попитам дали наистина е сериозен, когато казва, че дългът ще се обсъжда по-късно.
Накрая информирана, че не съм допуснат, колежката от Mediapool.bg Цветелина Соколова също зададе два въпроса, касаещи моята работа. Диалогът протича така:
- Понеже отвън има недопуснат колега до този брифинг, можем ли да разчитаме, че всички професионално работещи финансови журналисти ще бъдат канени? И също така понеже в петък публикувахте промени, свързани със съкращаване на 5% и в контекста на изтеклите записи, няма ли това да се тълкува, че е чистка“?
Асен Василев: - Промените, които са публикувани в петък, са тези, които бяха приети в края на последния редовен кабинет. Няма нищо драматично и няма нищо общо с нещо, което тепърва се предприема. И затова толкова бързо се случва, защото възстановихме един приет и после отменен устройствен правилник на министерството. Що се отнася до това кои колеги се допускат тук, тук се допускат колеги, които са свързани с финансова тематика. Помолил съм пресцентъра да направи акредитация на тези колеги. За общи политически въпроси редовно ходя в парламента и мога да отговарям там.
И двата отговора на Василев са нелепи, защото:
- Закриването на „Дирекция съдебна защита“ в Министерство на финансите, вкарано в общ пакет с други преструктурирания, е новина, която аз съобщих, и преди брифинга на Василев беше съобщена още само от „Труд“. „Капитал“ я пуснаха почти по време на пресконференцията.
- Проектът на постановление става в нарушение на Гражданско-процесуалния кодекс.
- Излага на риск защитата на България по течащи инвестиционни арбитражи на стойност 4 млрд. лева.
- Прехвърля прерогатива по защита на държавата към Министерство на правосъдието, което има стотици загубени дела и в този смисъл е професионален регистратор на загубени дела.
- За всичко това не се споменава и дума в мотивите към проекта за постановление. Дори въпреки че е изготвен преди година, мотивировката му продължава да съдържа празнини по тези въпроси.
- Ако аз не съм свързан с финансовата тематика, навярно от присъстващите трябваше да се изключат всички, освен колегите Петър Илиев и Стефан Кючуков, които единствени имат по-голям стаж в покриването на финансовото министерство от мен.
Вместо заключение, ще кажа, че безобразието Асен Василев да създаде несигурност по защитата на България в дела, по които от държавата е ответник и от нея се търсят 4 млрд. лева, е недопустимо. Да не обясни какво ще се случи с представителството на държавата при закриването на Дирекция „Съдебна защита“ и прехвърлянето на цялата ѝ документация към Министерство на правосъдието, смяната на хората, които общуват с адвокатите и несигурността дали ще се запазят юристите, които сега ни представляват (за 20 години България няма загубено дело и е отбила претенции за 5 млрд. лева) е меко казано безотговорно. Толкова безотговорно, че ако същото нещо се предлага за четвърти път, а сегашният е година след предишните три и "Продължаваме промяната" продължават да мълчат за огромната несигурност, това е червена лампа, че новото правителство може би подготвя следващата кражба на десетилетието.
Кражбата на първото десетилетие на този век беше фалитът на „Кремиковци“. Кражбата на второто десетилетие беше Корпоративна търговска банка. Сега “Продължаваме промяната” съзнателно излагат на риск 4 млрд. лева (пенсиите за тримесечие, парите за полиция и армия за две години, държавните инвестиции за една година).
Ето от какви въпроси се пазеше Асен Василев.
(от „Гласове“)
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш