"Евър Гивън", eдин oт нaй-гoлeмитe ĸoнтeйнepoвoзи в cвeтa, плаващ под панамски флаг, бeшe yдapeн oт cилни пopиви нa вятъpa и зaceднa в пpoливa. Сателитните данни показват, че носът на кораба е опрял в източния бряг на Суецкия канал, а кърмата - в западния.
По думите на компанията собственик, танкерът, с размер на 4 футболни игрища, е плавал от Китай за пристанището в Ротердам и се е завъртял настрани заради ветровете.
"Евър Гивън" е построен през 2018 г. и има дължина от почти 400 метра и широчина от 59 метра и е сред най-големите товарни кораби в света. В момента той е натоварен с около 20,000 контейнера.
Суецкият канал, отворен през 1869 година, е един от най-натоварените търговски пътища. Той представлява артерия на световната търговия, свързваща Средиземно море с Червено море и осигуряваща път за плавателни съдове между Азия и Близкия изток и Европа.
Каналът значително съкращава транспорта на стоки между Европа и Азия, избягвайки продължителното заобикаляне на Африка. При първоначалното му откриване дължината му е била 164 км, а след многократни разширения днес каналът е с дължина 193,30 км, а движението се осъществява двупосочно.
Само за 2020 година почти 19,000 кораба са преминали през Суецкия канал, това означава средно по 51,5 кораба на ден или 12% от световната търговия.
Подобни инциденти са се случвали рядко през годините, но имат огромни последици за световната икономика. Пример за такъв инцидент има от 2017 година, когато японски контейнер, блокира канала поради технически неизправности, но тогава египетските власти се справят за часове и отпушват канала.
Затварянето на канала вече нанесе щeти въpxy тъpгoвиятa. Светът губи по 400 млн. долара на час. Според данните, cпиpaнeтo нa тpaфиĸa пpeз ĸaнaлa щe cтpyвa нa глoбaлнaтa иĸoнoмиĸa пo нaд 9,6 млpд. днeвнo. Kaлĸyлaциитe показват, че днeвният тpaфиĸ в пocoĸa зaпaд ce oцeнявa нa пpиблизитeлнo 5,1 млpд. дoлapa днeвнo, a тoзи, нacoчeн нa изтoĸ, ĸъм 4,5 млpд. дoлapa.
Ако приливна вълна не помогне за освобождаването му, ще се наложи да се разтоварят около 20,000 контейнера. Опасения, че доставките на петрол ще бъдат затруднени, доведоха до повишаване на цените с 4% на международните пазари в сряда.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш