Немски експерт видял незаключен стрелка и лоша жп инфраструктура
Немски жп експерт беше разпитван по делото "Хитрино" от Окръжния съд в Шумен посредством видеоконферентна връзка, осъществена в четвъртък. Железопътният инженер Хенрик Амозер/42г./ е участвал в експертиза, поръчана от фирмата превозвач на дерайлиралите цистерни в Хитрино на фаталния 10 декември 2016 г. Той обаче, беше разпитан в качеството му на свидетел, а не на експерт, предупреди съдия Румяна Райкова. По думите му по представени снимки и видео след катастрофата, той е констатирал проблеми по жп инфраструктурата, а "толкова голямо изместване на линия, като тук не съм наблюдавал другаде".
Немецът идвал два пъти у нас, но първия път от 13 до 16 декември той и негов колега не били допуснати до мястото на трагедията. Едва на 22 декември влезли във взривеното село, но тогава районът бил разчистен. В четвъртък Амозер коментира снимки, по които прави заключения. Стрелка N1 е била изправна технически, но стрелка N5 е била с незаключена ключалка и незастопорена релса, казва той. Изненадващ бил и фактът, че голям брой документи, касаещи поддръжката на стрелките, са изгорели и няма техни копия. Под траверсите има твърде малко чакъл, констатира немецът и каза, че това по немския стандарт не би отговаряло на стандартите, за българския не знаел. Малкото количество означава, че зърната не правят сцепление и така не могат да поемат голям натиск. На един от фотосите Амозер посочи как 3 от 4 болта, които държат релсата, са хлабави.
Известно е, че според експертизата, поръчана от фирма "Булмаркет", не високата скорост на влака е причина за инцидента, а отключената стрелка N5. Според обвинението обаче, двойно превишената скорост на допустимите 40 км/ч. е причина за дерайлирането, последвалия теч на газ, взрива и опожаряването на населеното място. 7 души загинаха, 29 бяха ранени. Обвиняеми са машинистът Димитър Михнев и помощникът му Радослав Петков.
Следващото заседание по делото е на 19 февруари.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш