Ген. Цанко Стойков: Участвахме във всички учения на НАТО без откази и без проблеми

Днес се навършват 105 години от първия боен полет, а изтребителната авиация отбелязва 100 години.

„Българската авиация все още не е приземена“, коментира в интервю за БТВ командирът на ВВС ген. Цанко Стойков.

„Имам усещането, че в това отношение работят доста хора да се постигне това приземяване. Правим ние всичко възможно да не бъде приземена и положително е, че имаме доставка по договор с РСК МиГ (руската самолетостроителна компания), говоря за ремонт на МиГ 29. Надявам се, че и другите родове авиация във ВВС ще бъдат удължени за експлоатация с договори. Визирам транспортния самолет Спартан и договор за вертолетите Ми 17 и Ми 24 както и на АН 30. С тези доставки и надявам се планове, които има министърът на отбраната за сключване за ремонт на самолетите МиГ 29 и Су 25у 25р на зенитните комплекси и радиолокационните станции, да има продължаване на мисиите и задачите които са поставени на ВВС. В това отношения има светлинка в тунела и се надявам в скоро време тези планове да бъдат реализирани.“, каза още ген. Цанко Стойков.

По думите му имаме достатъчно на брой МиГ 29, които да осигурят носенето на бойното дежурство и да летателната подготовка на подготвените летци, които са допуснати и имат определено ниво на подготовка и са допуснати до бойно дежурство. Но не са достатъчни да се приучават млади летци, с което да се осигури приемственост.

На въпрос дали ако получим нов боен самолет ще има кой да го пилотира ген. Стойков заяви: „Към настоящия момент нямаме такъв проблем. Имаме достатъчно подготвени летци, които могат да бъдат приучени на новия самолет и подготвени млади летци, ако процесът за придобиване на нов боен самолет не бъде прекалено забавен.“

Визията за развитието на ВВС включва експлоатация на МиГ 29, Су 25 за период, в която е достатъчен за усвояване и пълно придобиване за подготовка на новия боен самолет и изпълнение на всички мисии и съхраняване на щурмовата авиация, покочи ген. Стойков. Това е свързано и с процеса по придобиване на новия боен самолет. В момента се провеждат срещи с РСК МиГ и други руски компании, които са свързани с възстановяване на авиационната техника и зенитноракетните ни комплекси, каза още той.

Запитан дали това задълбочава обвързаността ни с Русия, командирът на ВВС коментира: „Аз разбирам тези аргументи, но при заварено положение ние имаме авиационна техника, с която носим дежурство и изпълняваме задачи. Тя трябва да бъде поддържана надеждно докато не намерим друг вариант на модернизация. Това заварено положение не засяга санкциите, които се предприемат от по - високите институции.“

По думите му модернизацията не само на МиГ-овете, а на Су 25 и на вертолетната авиация и транспортните самолети е неминуема, ако трябва да продължи след 2020 г. (тогава трябва да бъдат освободени честотите за телекомуникационните оператори). „Тя трябва да тече успоредно с ремонта, защото в противен случай те няма да могат да изпълняват летателна дейност.“

Ген. Стойков коментира и състоянието на транспортния самолет Спартан:

„Спартанът и вертолетната база в Крумово са формирования, в които се носи дежурството по аварийно спасително осигуряване. Изпълнени са много полети по подпомагане на медицински екипи, които извършват жизнено спасяващи операции – транспортиране на болни, които трябва да се доставят от място до център за медицинска помощ. Вертолетите неведнъж участваха в гасене на пожари в страната, както и на трудни терени, подпомагайки други институции, които не могат да стигнат в трудни терени и навън, извън страната. Показаха, че изпълняват и третата мисия на армията, помощ на населението в кризи и бедствия – не само в България, но и в нашите съседни държави. Смятам за крайно необходимо този процес по сключване на договор както за поддръжка на Спартана и поддръжката на вертолетната авиция за крайно необходими.“

„Тази техника е необходима, тя подпомага населението и с нея и други видове въоръжени сили поддържат подготовката си (скокове на парашутисти, транспортни задачи – б.р.) – това са задачи, които изпълняваме непрекъснато.“, каза още ген. Стойков.

„Може да не се виждат през цялото време, но участвахме във всички учения на НАТО без откази и без проблеми. Показахме се достойно. Най-спешно трябва да се реши въпросът за транспортната авиация. Сключване на договор за Спартан и ремонт на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24, които участват във всички тренировки и мисии. Говорим за ремонт на изтребителите МиГ 29 и Су 25 .Трябва да се удължи тяхната летателна годност. Самолети като Су 25 и АН 30, ако не се предприемат конкретни мерки да бъде удължена летателната им годност, спират в края на тази година! Съгласен съм, че това е свързано с намиране на ресурси , но пък ние приветстваме инициативата на министъра на отбраната за пряко договаряне и намаляване на финансовата тежест.“, обясни той.

 

На въпрас дали има отлив на пилоти и инженери командирът на ВВС коментира:  „Засега не. Говоря как се чувстват към момента. При всички случаи, ако процесите не продължат и се забавят, това може да доведе и до отлив. Тогава ще ми е трудно да прогнозирам как ще се отрази. Ще е негативно и за задачите поставени на ВВС и по възможностите за придобиване и поръчване на нов боен самолет. Защото негативното отношение кара хората да търсят другите варианти за реализация.“

 

„Разбира се, намаленият авиационен ресурс създава предпоставки за инциденти, това води до застрашаване на полетите.“, посочи ген. Стойков. „Ние сме далеч под този минимум под това изискване и това се отразява върху тяхната мотивация и нагласа, осъзнавайки моментното състояние и надявайки се, че нещата ще се подобрят те все още имат надежда, че нещата ще се получат, но не трябва все пак да се надяват напразно и да има очаквания, които явно не съответстват със конкретните действия, които в момента се предприемат за авиационната техника. Има очаквания, не чак толкоз лоши, но това не ме обезверява. Като командир ще дам това, което е необходимо да продължат процесите.“

 

Запитан дали авиацията ще стане жертва на лобистки политически игри, командирът на ВСС коментира:

„Надявам се това да не е целта на тези разговори между различните институции – силно се надявам , че в края на краищата те ще намерят консенсус в интерес на ВВС, в интерес на страната и в интерес на националната сигурност и в края на краищата ще тръгнат и проекта на ВВС, а и на останалите видове въоръжени сили, тъй като това е необходимо. Ако погледнем и назад в историята българските ВВС от тяхното създаване преди 105 години са имали различни етапи на развитие, имали са моменти на трудно оцеляване и на възход. Ние сме запазвали възможностите, състоянието, мотивацията да продължи. Една авиация с 105 години история трудно може да бъде спряна и приземена. Една изтребителна авиация, която отбелязва 100 години история трудно ще приеме чужди самолети да носят бойното дежурство по осигуряване на въздушния суверенитет, според мен, и нас трудно ще ни приземят.“

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България