Признат е за най-знаменитото ухание на XX век
Парфюмът Chanel №5 влезе в своето столетие и твърдо държи мястото си в Топ 5 на най-популярните аромати за всички времена. Според статистиката на всеки 30 секунди в света се продава по флакон от парфюма. На 5 май 1921 г. дизайнерката Коко Шанел, която вече е заменила дългите неудобните рокли в гардероба на дамите с елегантни костюми, прави своята поредна революция - на пазара излиза Chanel №5 - случва се на 5-ия ден от 5-тия месец на годината. Каква е историята на аромата, подплатена с легенди и митове?!
Създаване на легендата
Идеята за създаването на парфюма идва при Коко по време на ваканция на Лазурния бряг, на която е с любовника си - херцог Дмитрий Павлович, племенник на цар Николай II. Той я запознава с френския парфюмер от руски произход Ърнест Бо, живеещ в Грас, центъра на парфюмерийната индустрия. Коко Шанел го моли да създаде за нейната модна къща “парфюм за жени, който да мирише на жена, а не на роза”.
В последствие Бо є представя серия от номерирани парфюмни проби. Мадмоазел Коко Шанел избира вариант 5-ти и решава, че този номер ще бъде името на нейния парфюм. За новия аромат тя избра обикновено шишенце с лаконичен бял етикет и коркова капачка. Оттогава дизайнът на Chanel №5 не се е променил много.
Тридесет години по-късно изложба в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк е посветена на стъкленото правоъгълно шишенце на Chanel №5, а по-късно художниците Анди Уорхол и Салвадор Дали представят серия от картини в чест на легендарния аромат.
Композицията Chanel №5, която се продава през 1921 г., е букет от аромати на жасмин, иланг-иланг, майска роза и сандалово дърво (любими нотки на самата Коко). Според слуховете този микс е резултат от лабораторна грешка. Асистентът на Бо добавя малко повече алдехиди -неизползвани в тази доза преди това. Точната формула на аромата обаче все още е строго пазена тайна (съхранява се в сейф, а кодът е известен само на Оливие Полж), настоящият парфюмер на Chanel House.
Тъмно минало
През последните години изплуват много подробности от личния живот на Коко Шанел, включително и любовната є афера с високопоставен нацистки офицер, за която режисьорът Стефан Бенхаму разказва във филма си “Война №5”.
През 1924 г. дизайнерката сключва споразумение с братята Пиер и Пол Вертеймер да станат нейни партньори и компенсират финансовите разходи за производството на Chanel №5. След извършването на сделката, Коко получава 10 процента от печалба, 70 процента взимат братята Вертеймер, а 20 - известният парижки универсален магазин Galeries Lafayette.
Ароматът бързо се превръща в бестселър и Коко Шанел, разбира, че лихвата върху доходите е несправедливо разпределена. Тогава тя моли любовника си, шпионския аристократ на Абвера Ханс Гюнтер фон Динкладж, да є помогне. Според слуховете тя дори започнава да си сътрудничи с германските разузнавателни служби в замяна на обещанието на фон Динкладж да лиши Вертеймер от техния дял за собствеността на парфюмите.
Тази възможност се появява в началото на Втората световна война, когато ароматът се произвежда вече и в Хобокен (Ню Джърси) с материали, внесени от Франция. Тъй като братя Вертеймер са евреи и техният бизнес и собственост са могли да бъдат конфискувани от нацистите, те бягат от Франция и се местят в Ню Йорк. За изненада на Коко, те хитро прехвърлят собствеността на друг бизнесмен -техния приятел, милионерът Феликс Амиот, който има бизнес отношения с нацистите (доставя военни самолети за нуждите на германската армия).
Следователно опитът на дизайнерката да си върне пълните права на аромат се провалят. След войната братя Вертеймер преразглеждат споразумението си с Шанел, дават є лихвите върху натрупаните 10 процента от глобалните продажби на парфюма и й плащат 9 милиона долара. Така тя става една от най-богатите жени в света.
Въпреки това, когато Париж е окончателно освободен от нацистите през 1944 г., срещу модната дизайнерка е образувано дело “за сътрудничество с врага”. Съдът обаче не намира значителни доказателства. Според слуховете, Шанел е спасена от затвора от един от приятелите є - британския премиер Уинстън Чърчил.
Реклама
През 1937 г. Коко решава сама да рекламира Chanel №5 със своя снимка, направена от фотографа Франсоа Колард, за американската версия на Harper's Bazaar at Ritz, а през 60-те години на миналия век стартира първата пълноценна рекламна кампания с лозунга: “Всяка жена обича Chanel №5”.
През 70-те години парфюмът е представен от Катрин Деньов. Заснета от Ричард Аведон, рекламата е толкова минималистична, колкото и самата бутилка, а на афиша изпъква лицето на актрисата. Посланик на аромата през 90-те години пък е Карол Букет, а снимките за кампаниите са направени от такива признати звезди на фотографията като Патрик Демаршелие и Доминик Исерман.
Лице на легендарния аромат става още Никол Кидман (видеото е заснето от Баз Лурман през 2003 г.), както и други звезди като Кандис Берген, Лорън Хътън, Одри Тауто и Жизел Бюндхен.
През 2012 г. за първи път в историята на рекламата на дамския парфюм Chanel №5 лице е мъж и това е Брад Пит.
Може би най-добрата реклама на Chanel №5 не е самата реклама. Кой може да забрави легендарния отговор на Мерилин Монро, когато главният редактор на списание “Мари Клер” - Жорж Белмон я пита какво облича, когато си ляга? Отговорът е: “Нищо друго освен няколко капки Chanel...”
През 2013 г. марката решава да създаде нова рекламна кампания, базирана на стари видеоклипове, аудио и снимки на Мерилин Монро, в която актрисата позира с флакон Chanel №5.
След Ърнест Бо и Анри Робер през 1978 г. основен парфюмер на Chanel става Жак Полж. След като 30 години той е основният “нос” на парфюмерийната къща, впоследствие го наследява неговият син Оливие Полж.