След като сайтът за проследяване на полети Flightradar отрече със самолета на Урсула фон дер Лайен е имало проблем над Пловдив, се появиха и нови доказателства, че историята е... преувеличена.
Появиха се и записи на разговора на пилота на самолета с диспечера от аеропорта непосредствено преди приземяването. От разменените реплики става ясно, че пилотът не е бил притеснен при кацането на летището в Крумово и не е подал позивни за аварийна ситуация.
Достъп до въпросния запис има в специализирания сайт liveatc.net, в който в реално време може да се слушат разговорите между кулата на съответното летище и пилотите. Отделен въпрос е защо от "Файненшъл таймс" не са му обърнали внимание, пишат от "Марица".
Записът е с много лошо качество, но въпреки това става ясно, че се дават упътвания на пилота за инструментално кацане на писта 30, след като той е обяснил, че има малък проблем с GPS-а. Затова е и отменено първоначалното насочване към писта 12, защото на нея приземяването става само чрез джипиес.
По време на разговора няма подадени позивни за проблем PAN-PAN и MAYDAY, както и няма код за аварийна ситуация SQUAWK 7700.
На записа се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с GPS (джипиес картите) и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System).
"Преминавате по процедурен контрол. Ако желаете - продължете по ILS X-ray" (процедура по снижаване според профила), отговаря мъжът от контролната система на Летище Пловдив.
Опровергано бе и твърдението на "Файненшъл таймс", че самолетът с Урсула фон дер Лайен е кръжал близо час над Пловдив в търсене на вариант за кацане. Данните сочат, че полетът ог Полша до Пловдив е планиран да продължи 1 час и 48 минути и реално е закъснял само с девет минути, като самолетът е кацнал след 1 час и 57 минути.
"Транспондерът на самолета отчита добро качество на GPS сигнала от излитането до кацането", гласи другата констатация на Flightradar24, което окончателно разбива версията за заглушаване на навигацията на самолета, докарал у нас шефката на ЕК.
Информационният блъф беше развенчан и от директора на пловдивското летище Красимир Пешев, който категорично отрече с полета и кацането на Урсула фон дер Лайен да е имало притеснение. Още повече, че самият той през цялото време го е следил на флайт радар. Пешев обясни, че е рутинна практика, ако има проблем с едната система за кацане ERNAV, да се ползва друга - в случая ILS, както е станало вчера.
"Това е решение на пилота и е рутинна практика", заяви Красимир Пешев пред БНР и също отрече твърдението на британското издание, че самолетът с председателя на Еврокомисията е кръжал 1 час преди да се приземи.
По думите му в нито един момент не е имало заплаха за екипажа и Урсула фон дер Лайен.
Окончателно кръст на бомбастичния сценарий за кошмар в небето над Пловдив сложи вътрешният министър Даниел Митов в интервю пред БНТ: "С категоричност можем да кажем, не става въпрос за кибератака. Оттук нататък ще съдействаме на другите институции, които са натоварени с това да извършат оперативните действия по изследването на въпросния проблем и достигането на истината такава, каквато е", заяви Митов.
Междувременно "Марица" публикува коментари на авиоексперти, които също аргументирано обясниха, че хипотезата на "Файненшъл таймс", подета и от политици и управници у нас и в Брюксел, е напълно несъстоятелна.
"Според мен е имало някаква неизправност на самия борд на самолета. На практика няма как да бъде блокиран GPS-а на навигационната система само на един конкретен самолет. Ако има нещо, ще е заглушено цялото летище. Честотите на системата за кацане са едни и същи - точно фиксирани. Няма как да заглушат на твоя самолет, пък другият да ги ползва без проблеми. Ако има проблеми със системата, ще са с периметър 100 километра, например. Инженерите ще ги видят веднага, защото системата прави автоматично автотестове постоянно. Случвало се е отклонение на честота заради струпване на техника или нещо подобно. Да, факт. Но от летището веднага реагират, като пускат друга, разбира се, информират всички полети. Не само един. Или в краен случай затварят летището", коментира Тодор Пенев, бивш летец и авиационен експерт, който е оглавявал и отдел "Безопасност" на Летище Пловдив.
Така балонът за страховития екшън над Пловдив се спука само в рамките на 24 часа. За да потвърди за пореден път, че по време на война първата жертва винаги е истината.