Много дружества създават онлайн платформи за обяви. Затова в рубриката на „Труд news“ “Данъчeн консулт” представяме позицията на НАП за това какъв е редът за подаване на данни за реализираните чрез онлайн платформите доходи от страна на продавачите или тези, които предлагат услуги.
Дружество е купило домейн и е изработило платформа за публикуване на обяви. Те ще са за продажба на лични вещи, автомобили, имоти и др. Обявите ще бъдат публикувани безплатно. Дружеството няма да получава комисионни от сключените сделки между потребителите на сайта. В началото няма да има такси за позициониране на обявата. На по-късен етап, след добиване на популярност, може да бъде инсталиран виртуален ПОС терминал и да се събира такса за позициониране на обявата на първа страница. Поставени са въпросите:
1. Трябва ли дружеството да уведоми НАП за извършване на дейност като оператор на платформа?
2. Ако е необходимо дружеството да се регистрира като оператор на онлайн платформа, какви задължения произтичат от това? Каква информация трябва да се събира за лицата, ползващи платформата, на кого и в какъв срок следва да се предостави информацията?
По първи въпрос:
Целта на чл.143я5 и следващите от ДОПК е да задължат операторите на платформи да събират и предоставят информация за лицата (продавачи), които реализират доходи чрез платформите. Според чл.143я6 от ДОПК „предоставящ информация оператор на платформа“ е образувание, което сключва договори с продавачи за предоставяне на достъп до платформата. Съгласно §1, т.57 от ДР на ДОПК „платформа“ е програмен продукт, включително интернет страница или приложение/мобилно приложение, който е достъпен за потребителите и позволява свързване на продавачи с други потребители с цел извършване на относима дейност за тези потребители. Платформа е и всяка договореност за събирането и плащането на възнаграждение във връзка с дейността.
Дефиницията на понятието „платформа“ съдържа и изключения. По-конкретно, платформа не включва програмен продукт, при който могат да бъдат изпълнявани само следните действия:
- обработване на плащания във връзка с относима дейност;
- обявяване или рекламиране на относима дейност от страна на потребители;
- пренасочване или прехвърляне на потребители към платформа.
Дейностите, за които платформата трябва да съдейства при свързване на продавачите и другите потребители, обхващат следните четири категории: отдаване под наем на недвижимо имущество; лични услуги; продажба на стоки; отдаване под наем на превозни средства.
Извършването на относима дейност следва да се осъществява срещу възнаграждение, като съгласно §1, т.62 от ДР на ДОПК това включва всякакъв вид плащане (без таксите, комисионите или данъците, удържани или начислени от оператора на платформа), което се плаща или начислява в полза на продавач във връзка с относимата дейност и размерът на което се знае или с разумни усилия може да бъде узнат от оператора на платформа. Ако операторът на платформа няма информация за възнаграждението и не може с разумни усилия да получи такава информация, какъвто обичайно е случаят с платформите за обяви, през които не се сключват сделки, то този оператор на платформа по всяка вероятност няма да е „предоставящ информация оператор на платформа“.
От въпроса не става ясно дали освен публикуването на обяви, платформата позволява и свързване на продавачите с други потребители и директно сключване на сделка чрез платформата. Евентуалното събиране на такса за позициониране на обява няма отношение към това дали дружеството е предоставящ информация оператор на платформа.
Ако платформата е само за публикуване на обяви, то тя би попаднала във второто посочено по-горе изключение от дефиницията на понятието „платформа“, а именно че през нея могат да бъдат изпълнявани само обявяване или рекламиране на относима дейност от страна на потребители. В този смисъл платформата няма ролята на посредник между продавачите и крайните клиенти, каквато роля би имал типичният оператор на платформа, и съответно не представлява „платформа“ по смисъла на §1, т.57 от ДР на ДОПК. В общия случай операторите на платформи биха реализирали доходи, свързани с възнаграждението в полза на продавачите за осъществяваните от тях относими дейност през платформата.
Ако платформата поддържа друга функционалност, с която сделката може да бъде финализирана посредством комуникационен блок на платформата, където условията по сделката могат да бъдат договорени между продавача и потребителя (включително и извън платформата), размерът на възнаграждението не би следвало да се знае или с разумни усилия да може да бъде узнат от оператора на платформа. И в този случай дружеството не е оператор на платформа по смисъла на раздел VIII, глава 16 от ДОПК. Правилото е, че ако операторът на платформата не знаете или с разумни усилия не можете да узнаете/получите информация за размера на възнаграждението, което се плаща или начислява в полза на продавач, не знае дали и при какви условия е финализирана сделка между продавач и потребител, то по всяка вероятност не е „предоставящ информация оператор на платформа“.
Ако платформата поддържа функционалности от тип „Купи“, това предполага, че чрез нея могат да се сключват договори между продавачите и потребителите за обявените на платформата стоки, като платформата е улеснила сключването на тези договори и има информация за размера на полученото от продавачите възнаграждение. В случая е без значение дали плащанията минават през платформата или не. В такава хипотеза има вероятност дружеството да се квалифицира като „предоставящ информация оператор на платформа“.
По втори въпрос:
На регистрация подлежат само „чуждестранни“ оператори на платформи от юрисдикции извън ЕС. Българските оператори на платформи (тези по чл.143я6, ал.2 от ДОПК) не подлежат на регистрация, а следва да уведомят НАП за извършването на дейност. На сайта на НАП има формуляр, който може да бъде използван за целите на това уведомяване.
Съгласно чл.143я11, ал.1 от ДОПК операторите на платформи предоставят информация ежегодно за съответната календарна година, в която продавач е определен като продавач, за когото се предоставя информация, в срок до 31 януари на следващата година. Информацията се подава по електронен път. Обхватът на информацията е уреден в чл.143я8, ал.1 от ДОПК.
„Изключен оператор на платформа“ е оператор на платформа, който предварително и на годишна основа е доказал пред НАП, че бизнес моделът на платформата е устроен така, че в нея не участват продавачи, за които се предоставя информация. Това на практика означава, че платформата осъществява дейност само с изключени продавачи по чл.143я9, ал.4 от ДОПК. Такива изключени продавачи са:
- държавно образувание;
- образувание, чиито акции се търгуват регулярно на място за търговия на ценни книжа;
- образувание, за което операторът на платформа е съдействал за повече от 2000 относими дейности по отдаване под наем на обявен недвижим имот през календарната година; или
- продавач, за когото операторът на платформата е съдействал за по-малко от 30 относими дейности по продажбата на стоки, и за който общият размер на възнаграждението не е надхвърлило 2000 евро за година.
Ако платформата има продавачи, различни от посочените по-горе, операторът не може да получи статут на „изключен оператор на платформа“. На сайта на НАП има формуляр на заявление за третиране като изключен оператор на платформа.
Димитрина Захаринова е управляващ съдружник в одиторско дружество "Захаринова Нексиа“ ООД (www.ZaharinovaNexia.com). Дружеството е част от 9-та в света международна одиторска мрежа Nexia international. Преподавател е във Висшето училище за застраховане и финанси в гр. София. Била е Директор на Националната агенция за приходите град София, съветник в ДАНС, както и директор на дирекция в Агенцията за държавна финансова инспекция. Регистриран одитор и данъчен консултант. Има двама сина, внук и четири внучки.