На днешния 20 януари Дейвид Линч щеше да навърши 79 години.
Американският режисьор, писател и музикант, който беше номиниран за „Оскар“ за най-добър режисьор за филмите „Синьо кадифе“, „Човекът слон“ и „Мълхоланд Драйв“ и който беше един от създателите на култовия телевизионен сериал „Туин Пийкс“, почина преди броени дни на 78-годишна възраст.
През 2007 г. Линч беше на посещение в София, където получи и почетната титла доктор хонорис кауза на НАТФИЗ. За посещението му, какво мисли за идеите и за киното и колко важна е според него медитацията, припомня БТА.
Линч идва в София на 9 ноември 2007 година, а ден по-късно бе награден от театралната академия. Световноизвестният кинорежисьор пристига в София заедно с международна делегация от учени, педагози, бизнесмени, общественици и дейци на културата.
Ето какво казва режисьорът пред българските си почитатели:
Обожавам идеите - те карат лодката, те обуславят всичко което правя, каза световноизвестният американски кинорежисьор, художник, писател и продуцент Дейвид Линч на среща с почитатели.
Разговорът беше след представянето в рамките на Киномания на документалния филм за режисьора - "Линч", сниман през 2005 г. по време на работата върху последната му засега кинотворба - "Инланд Емпайър".
Абсурдно и ужасяващо е да правиш нещо, защото е евтино или защото си някъде във ваканция, каза режисьорът в отговор на въпрос защо последните години снима повече в Европа.
Просто се влюбвам в някакво място, после се раждат идеите, а след това - характерите, обясни Дейвид Линч.
Не предавам послания, нито искам да влизам в съзнанието на зрителите - получавам идеи, които отварят вратата към даден характер, допълни режисьорът.
И в документалния филм, и в разговора той обори тезата, че за да твори човек, той трябва да страда. Точно обратното е - колкото по-добре се чувстваш, толкова по-забележителни идеи ти идват, убеден е Дейвид Линч. За него пътят към доброто състояние на духа и тялото, към щастието и оттам към значимите идеи и творчеството е трансцеденталната медитация - "океан от креативност" по думите му, която практикува от 1973 г.
Тогава трябваше да съм щастлив - имах всичко необходимо за филма, който снимах, всякакви удобства, пълна свобода, но чувствах някаква празнота и реших, че може би изходът е медитацията, разказа Дейвид Линч.
Не трябва да се отказвате от нищо, за да медитирате. В този процес просто ставате все повече себе си, освобождавате се от страховете и тревогите си, животът става по-хубав, отношенията ви с хората - също, обясни в отговор на въпрос кинематографистът. На връзката между медитацията и творчеството е посветена и книгата му "Да уловиш голямата риба", публикувана у нас в библиотека "Амаркорд" на издателство "Колибри".
За човека на изкуството е важно да не иска да е най-добрият и да не го интересува резултатът, а процесът на работа, заявява в документалния филм режисьорът.
Запитан защо, след като е щастлив, прави мрачни филми, изпълнени със страх и тревога, Линч каза: "Защото филмът отразява живота, който живеем - той е тъмен и тревожен. Не е необходимо творецът да страда, за да твори. Може да е щастлив, но трябва да разбира човешкото страдание. Не е нужно да умирате, за да пресъздадете смъртта, нали?".
Харесвам филми, които стимулират фантазията на зрителите. А от моите филми не мога да посоча предпочитан - те са като децата, човек ги обича всичките, каза режисьорът, подписал емблематични продукции като "Човекът-слон", "Синьо кадифе", "Мълхоланд драйв" - с номинации за "Оскар" през 1981,1987 и 2002 г., "Диво сърце" - със "Златна палма" в Кан през 1990 г., "Туин пикс", "Дюн" и други.
Дейвид Линч идва в България с международна делегация от учени, педагози, бизнесмени, общественици и дейци на културата във връзка с проект за изграждане на Училище и Университет за непобедимост в България - учебни заведения, в които наред с изучаване на обичайните профили, предмети и специалности, ще се прилагат научно и практически доказани техники, които премахват индивидуалния и обществен стрес и развиват пълния умствен и творчески потенциал на учениците и студентите.