Парламентарната комисия по здравеопазването гласува общ законопроект на приетите на първо гласуване три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения с вносители парламентарните групи на "Възраждане", на "Продължаваме промяната-Демократична България" и на управляващото мнозинство ГЕРБ-СДС, "БСП-Обединена левица" и "Има такъв народ".
Този общ законопроект ще бъде приет септември, ще бъде създадена работна група и каквото и да е решението, действието му ще бъде от началото на януари 2026 г., каза пред журналисти след заседанието на комисията проф. Костадин Ангелов.
Здравната комисия също така повторно прие днес промени в Закона за здравното осигуряване и отхвърли ветото на президента, което беше наложено преди дни, предаде БТА. Промените в Закона за здравното осигуряване бяха приети на 10 юли на второ гласуване от здравната комисията и според тези промени се прецизират обхватът и съдържанието на индивидуалните договори на изпълнителите на медицинска помощ и изрично се урежда, че в договорите се посочват и стойностите на изпълнителите на медицинска помощ, определени в съответствие със Закона за бюджета на НЗОК за съответната година.
Седмица по-късно промените предизвикаха спор в пленарна зала, а след приемането им, президентът Румен Радев наложи вето. В мотивите си той посочва, че промените създават предпоставки за ограничаване на конституционни права на българските граждани - правото на избор за лечение в определено лечебно заведение. Измененията на чл. 59 от Закона за здравното осигуряване водят до възстановяване на лимитите при предоставянето на медицинска помощ. Това е мярка, която не само е малко вероятно да доведе до пълноценна реализация на поставената от законодателя цел за по-добро планиране и разходване на средствата на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), но и по естество представлява необоснована намеса в принципите на здравното осигуряване, пише Радев.
Председателят на здравната комисия проф. Костадин Ангелов каза, че твърдението в мотивите на президента, че оспорената резпоредба е несъвместима с Конституцията и ще доведе до ограничаване на достъпността до медицинска помощ, е неоснователна. Действащата разпоредба на чл. 52, ал. 1 от Конституцията еднозначно посочва, че гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон, припомни той.
Трябва да се има предвид, че средствата по бюджета на НЗОК се формират основно от здравноосигурителните вноски на всички български граждани. В този смисъл, закупуването на неограничен по обем здравни услуги с ограничени и предварително определени бюджетни средства е икономически неосъществимо, поради което нормативната уредба предвижда правила за изпълнение на разходната част на бюджета на НЗОК, които няма основание да се определят като противоречащи на конституционните разпоредби, добави проф. Ангелов.