Талантливата поетеса с нова стихосбирка на 91 г.
Много са кръстовете на Кръстина Филипова /р. 1926 г./. Сега, когато навърши 91 години, можем да ги подредим ретроспективно: политическа забрана да не следва; рано останала вдовица с малко дете в трудни години; невъзможност да развие литературната си дарба в продължение на десетилетия. Поради което издава първата си стихосбирка, след 65-годишна възраст. И което я принуждава да е в непрекъсната надпревара с времето. Без да го е победила, го е надмогнала – успяла е да издаде 19 книги със стихове, проза и произведения за деца.
Успява все пак да се сдобие само с полувисшо медицинско образование. Работи като медицинска сестра, изграждайки си авторитет на водеща в професията. Заради предоставеното й място на аутсайдер в обществото няма издадена книга до 1989 г. Макар да сътрудничи на централни вестници и списания и да печели конкурси. След 1989 г. вече няма какво да я спре в издаването. Но с това поставя нов кръст на раменете си. Кръста на непризнаване на действително постигнатото, изкован от войнстващата и често бездарна амбициозност. И кръста на упадъка на ролята на Словото в живота на нацията. Днес поговорката „всеки носи кръста си” следва да се допълни с – „но и всеки го изработва”. Такъв, какъвто сам може да носи достойно. Което тя е правила, прави и сега, превръщайки го в ореол. При това нейният кръст е натежал от множество тежки заболявания. Най-страшното от които за писането е прогресивното й ослепяване. Книгата й “Разпятие”, 19-та поред, е създадена с диктувана на творбите й на близки хора. Докато се получи искания текст. В случая – и поезия, и проза. И за „Разпятие”, като за предишните три, чуваме от нея, че е последната й книга. Ала има вече създадени стихове за нова.
Но това не е кокетиране, а естественото очакване на тази възраст за края. А той се бави, като заслужена компенсация за отнетото й време за творчество и за изява. Започвайки възхода си късно, Кр. Филипова попада в граници, емоционално и тематично определени от зрялостта. От нея не може да се очаква химничния възторг и усещането за безкрай на младостта. Но зрялостта не е затвор, забранено пространство за емоционалността. Затова тя пише и за любовта, за изживяванията на късната любов. При нея тя е улегнала отдаденост, жажда за хармония и очакване за споделеност. И това е достатъчно вълнуващо и покоряващо.
В тематичния й пакет влизат още: стихотворения за рода – за любовта към майка и баща, дъщеря и внуци; за Родината – с много любов и болка за днешните й страдания; за смисъла на преживяното и за смисъла на живота; за смъртта – като неизбежен чакан и неискан спътник; за за отличията в днешния човек и социум. Всичко това в голяма степен изчерпва и тематичния кръг на поезията. Въпросът пред днешните й представители е да изберат между традицията и модерността /или постмодерността, ако щете/. И изборът трябва да е органичен, какъвто той често не е. Тогава прилича на бягство и на напразна и безцелна игра с думите. Кр. Филипова е избрала традицията, там където най-лесно се проверява талантът. Защото само той, талантът, може да избягва баналните коловози на вече сътвореното и прието за традиция. С блясък на образа; със собствена образност, стилистика и стих; със собствена биография на духа. В нейната биография определящи начала са любовта към човека и доброто, всеопрощението, състрадателността и грижовността, свободолюбието, непоколебимото достойнство, мъдростта и разбирането на границите на даденото ни познание. Достатъчни – в съчетание с умението да сътворява образи и да гради поетичен сюжет, за сериозно присъствие в поезията.
Не бива да подминаваме и прозата й, макар сега да представяме само поезията. Нейната читателска публика цени най-вече мемоарната й книга „Светлооки мъже”. Може би и защото мнозина идентифицират себе си с преживяванията на авторката-героиня и с описаното време. Но сред разказите й има забележителни, бих ги нарекъл антологични, творби. Силата й не не е в откривателства в сюжетостроенето. Напротив, Кр. Филипова се движи в руслото на класическия хронологичен разказ, понякога и натоварващо обстоятелствен. Но тя може да ни омае с разтърсващия драматизъм в ядрото на своите разкази и с дълбочината на преживяванията на изобразявания трагичен самотник – героят на най-добрите й разкази.
Та поне в нейния случай си е струвало обстоятелствата да си играят на възпиране и забрана. За да позволят отприщването на очевиден и значим писателски дар.
Стоим встрани, незабелязани
от седналите тигри в ложата.
Мнозина си смениха кожата –
сега са лъвове – по-благородно е.
Правят се на късогледи.
И май ни бъркат нещо със джуджета,
Взимат ни
за мънички войници от олово.
Стоим си все така незабелязани.
Или отричани, отхвърляни…
И колкото и да не искат,
служим заедно
в големия и светъл храм на словото,
Защото сме от Господа белязани.
ВЪРХЪТ
Воюват за теб, но забравят,
че делиш самотата си с птиците.
Победилите мислят, че те са високите -
не ти, който гледаш на небето в зениците,
а на бурите знаеш и гнева и посоките.
Всеки връх крие своите рискове –
само крачка встрани – и отново си в ниското.
Слагат равенство между тебе и славата.
Тя е преходна, а ти – връх си оставаш.
Победилите идват надути
от хвалебствия и от гръмки салюти,
а си тръгват смалени.
Само стъпили върху теб, те изглеждат големи.
И си мисля с тъга:
все по-често те достигат с пълзене.
Все по-рядко – с крила.
ЗАКЪСНЯЛА ЛЮБОВ
Нахлу с нежността на южен вятър.
Небето стана слънчево и синьо.
Стопи леда на самотата ми.
Събори в мене всичките лавини.
И аз разбрах-
започва лятото на моята зима.
МОЛИВА
Господи Всемогъщи,
ти си, който ни даваш и вземаш
и за всичко ни връщаш.
Кажи ми, Господи моля те,
аз ли мечтите си пропилях
или ти ги отне?
Да ми беше оставил едничка поне.
Животът без друго съвсем не е лек,
а мечтата би ми дала криле,
за да бъда отново
едновременно
птица, небе и човек.
ДЕНЯТ,
като в библейския мотив,
прибира в ножницата ножа.
Измъкнал се от змийската си кожа,
залязва бавно
в размътените ириси на времето.
Нощта ще бъде дълга и безсънна,
до утрото,
до неизбежното разсъмване,
докато пак
сред несънуваните сънища узрее
надеждата,
която си измислям всеки ден,
за да живея.
ДУШАТА МИ - врата отворена .
А все по-рядко някой я прекрачва.
Възможно ли е да не трябвам никому?
Старостта е самота, океан от мисли.
Ала приятелството нищо ли не значи?
От болка и обида се побърквам.
И бързам сутрин душата да отлостя –
не искам приживе да бъда мъртва.
Обличам се като за гости,
решила с мислите си да пиянствам.
Превръщам ги във стихове.
С крилете си от светлина .
издигат ме над всичко сиво.
Изпълват вътрешното ми пространство
с приятелства и добрина.
Със светове,
в които чувствам, че съм жива.
МОЛЯ ТЕ, ЗАБРАВИ
даже малката грешка.
Та нали да грешим
е до болка човешко.
Днес все още е време,
на лъчи и на багри богато.
Но след залез, когато
ще замлъкне сърцето,
без да чака да съмне,
запомни ме тогава
като слънчево лято,
като жажда безсънна.
НЕ ПОЗНАВАМ ГОЛЯМА ЛЮБОВ.
Не познавам и малка.
С тази мярка отмерваме
само своята болка.
Любовта е магия и тайна,
подвластни единствено
на закона на прошката.
Любовта е
непозната безкрайност.
А нима се измерва безкрайното?
Ако има
голяма човешка любов,
тя е само онази, на майката.
ПРИЛИКИ И ОТЛИКИ
Идваме нечуващи и слепи.
Едва прохождаме –
и някой ни подкрепя.
На тръгваме –
отново ни крепят.
И пак сме слепи.
Пак сме оглушали.
Край и начало –
еднакви и различни.
В началото ни – всички ни обичат,
прегръщат малкото дете
В края ни –
един приятел, трима врагове.
Началото и след това –
възторг.
Самонадеяност
Катерене.
Превземане на върхове.
Пързаляне и изпързалване.
Надбягване.
Надлъгване.
Овчарски скок.
Скачане със парашут,
който може да не се отвори.
Краят –
тътрене.
Мърморене.
Смаляване.
Обезличаване.
Забавени.
Забравени.
Отдалечени от света.
Но доближили Бог.
ТРЯБВА ДНЕС ДА ИМ КАЖЕМ
Този свят ще оставим на нашите внуци.
А стените му – мръсни и влажни,
плесенясали, сиви.
Трябва днес да им кажем –
нужни са ум и сърца, не юмруци,
ако искат да бъдат щастливи.
Да им кажем,
(нищо, че са още невръстни) –
цветът на боите е важен.
Светът ще е светъл,
ако в светло го боядисаме.
По стените оставяме
отпечатъци пръстни.
А по тях, някой ден,
ще измерват на душите ни ръста им.
Всичко трябва сега да им кажем,
преди да пораснат.
За да знаят, че и в малкото петънце
има трайно багрило.
Да го кажем откровено и ясно.
Иначе и техният свят като нашия,
ще мирише на гнило.
УБИВАТ НИ.
Ежеминутно.
С несправедливост или клевета.
С неблагодарност, подлост, завист.
С мълчание и самота.
Убиват ни със необичане.
С неуважение и безразличие.
Животните убиват със куршуми.
Човекът – с отровен въздух
и с отровни думи.
С нитрати, данъци и безпаричие.
С незабелязване.
С безсъние, заради язвите
на болното ни време.
Какво богатство
от средства за убиване!
Убиват ни на денонощие по много пъти.
А ние…ние... оцеляваме,
непримирени с малките си смърти.