Руският стелт бомбардировач PAK DA е проектиран да се конкурира с американския B-2 и предстоящия B-21 Raider, като обещава усъвършенстван стелт, вътрешни оръжейни отсеци, възможности за свръхманеврен полет и дори лазерни оръжия, пише 19FortyFive.
Първоначално замислен като самолет от пето поколение, сега той е обозначен като самолет от шесто поколение без значими технологични подобрения.
Постоянните предизвикателства при разработването на двигатели и радари, подобно на предишни руски космически проекти, възпрепятстват напредъка му.
Тъй като санкциите ограничават жизненоважни технологии, а руската икономика е затруднена от нахлуването в Украйна, експертите все повече смятат, че PAK DA ще остане само впечатляваща концепция, която никога няма да достигне небето.
В продължение на почти един век конструкторското бюро „Туполев“ е известно като структурата за разработване на самолети в бившия Съветски съюз, отговорна за повечето от бомбардировачите, разработени по време на Втората световна война и след това по време на Студената война.
Когато преди почти четвърт век сегашното руско министерство на отбраната решава, че страната се нуждае от незабележим самолет тип „летящо крило“ - подобен по дизайн на американския B-2 Spirit - се ражда програмата PAK-DA.
Ако това е така, то вероятно е, защото се предполага, че този двигател НК-65 е производен на двигателя НК-32 на Туполев Ту-160, а не е „чиста конструкция“, което значително съкращава цикъла на разработка в сравнение с този, необходим за изцяло нова концепция за двигател.
Наличието на двигател за нова самолетна програма, който е по-напред в развитието си от самия самолет, е рядко срещано явление в руската авиационна промишленост. В разгара на разходите за отбрана в съветската епоха известната програма за Су-27 беше забавена и отложена поради това, че нямаше готов нов двигател - това, което в крайна сметка се превърна в силовата установка Saturn/Lyulka SL-31F - и радар, NIIP N001, който също не беше готов навреме.
Ранните версии на Су-27 в крайна сметка се задвижват от АЛ-21Ф3, който вече се използва на борда на изтребителя-бомбардировач Су-24. Първоначално двигателят е използван още през 1955 г. и е с подобна конструкция на произвеждания в САЩ турбореактивен двигател GE J79, който лети на F-4 Phantom.
Предполага се, че PAK-DA е „бомбардировач от 6-о поколение“, който има всички характеристики на моделите Northrop B-2 и B-21 и още някои.
Това означава самолет, който е незабележим, разполага с всички боеприпаси във вътрешен оръжеен отсек и може да се движи със свръхвисока скорост, без да включва форсаж на двигателите.
PAK-DA ще бъде съвместна програма между няколко предприятия. Сред тях са Казанското авиационно производствено обединение, където са построени всички бомбардировачи с голям обсег на действие Ту-160, Новосибирското авиационно производствено обединение, където все още се произвеждат бомбардировачите със среден обсег на действие Су-34, и самолетният завод „Бериев“ в Таганрог.
Рубен Джонсън е експерт по външнополитически военни въпроси.