Предметът може да бъде заменен с етика
“Българското образование е светско и ще остане такова”, увери министър Вълчев
Не “дали”, а “кога” да се въведе задължителен предмет “Добродетели и религия” в държавните училища - това бе изводът от големия обществен дебат по темата. Той се проведе в НДК с представители на вероизповедания в страната, на академичната общност, учители, синдикати, народни представители, неправителствени организации и др. Дискусията откри министърът на образованието Красимир Вълчев, който посочи, че учениците имат нужда от знания за историята и наследството ни, както и от умения да развият критериите си за добро и зло. За целта ще бъде предложена напълно нова учебна програма с фокус върху добродетелите, културата, етиката, философията, но и с елементи на религия, като родителите ще могат да избират дали децата им да учат или религия, или добордетели.
Над 100 представители на вероизповедания, на академичната общност, депутати, педагози, родители, неправителствени организации и др. обсъждаха предложението над 6 часа.
“Българското образование е светско и ще остане такова, но същевременно трябва да се дадат на децата знания и умения, с които да опознаят миналото си. Не предлагаме вероучение и задължителна религия, а нов час по етично възпитание, по възпитание в добро”, уточни министър Вълчев. По думите му програмата му ще е с плуралистичен характер, а не догматичен.
Снимки: Пламен Стоименов
Патриарх Даниил припомни, че досега БПЦ е отправяла тази молба към всички правителства.
“Децата ни учат за Зевс и извличат поуки, защо да не учат и за Исус и библейските разкази?”, попита министър Вълчев с примера, че и сега религията е в учебните програми. Той отчете като пропуск на МОН това, че не е представил подробна концепцията по новия предмет и обеща до 8 май тя да е факт.
Сред добродетелите, които включва списъкът на МОН са честност и справедливост, прошка, съпричастност и милосърдие, отговорност към себе си и другите. “Липсват трудолюбие, свобода, родолюбие...”, подчертаха участници в дискусията, за което списъкът ще бъде прецизиран до посочената дата.
Бе уточнено, че ако дете принадлежи на друга религиозна общност или атеистично семейство може да избере алтернативна форма на обучение. Предметът може да бъде заменен и с етика, като по никакъв начин не ни откъсва от Европа.
От своя страна патриарх Даниил изказа благодарност лично към министър Вълчев за решителността да въведе “Добродетели и религия” като уточни, че досега БПЦ е отправяла тази молба към всички правителства. Той цитира данни, че над 70% от българите изповядват източно православие и посочи ползи от предмета: “Православното богословие и произтичащия от него предмет има ценностно-формираща роля за знанията, свързани с конкретни ценности с формиране на конкретни добродетели - любовта към човеците, грижата за останалите хора, грижата за природата, състраданието, съпричастността, животът, свободата и зачитането на свободната воля, човешката личност и др.”, посочи патриархът.
“Не е необходимо да изпием цялата вода на морето, за да разберем че е солена”, каза главният мюфтия Мустафа Хаджи.
Поздравявайки всички християни за Великден, главният мюфтия Мустафа Хаджи заяви: “Живеем във време на интернет и изкуствен интелект, заедно с това не трябва да забравяме, че нашите деца са хора, не роботи. Следователно възпитанието в добродетели трябва да вземе важно място. Не е необходимо да изпием цялата вода на морето, за да разберем че е солена. В този ред на мисли е нужно да се върнем към основата на религиозното възпитание”, каза мюфтията.
В хода на дискусията бяха представени и тези, според които изборът на вероизповедание в смесените райони, ще доведе до етническо разделение още в ранна детска възраст.
На форума бяха изнесени и социологически данни, според които 57% от пълнолетните българи одобряват предмета като част от редовната учебна програма, а 26% са на обратното мнение.
Бе даден и европейският пример с други държави, в които предметът е задължителен, с опция за освобождаване в определена възраст, както е в Румъния, Гърция, Дания, Германия, Малта. В Швеция религията е напълно задължителна. В Австрия, Словакия и Унгария предметът може да се замени с етика. Изобщо не се преподава религия във Франция и Люксембург.