Русия няма да се откаже от стелт изтребителя Су-57 Felon

Най-модерният руски изтребител от пето поколение - Су-57 беше представен на видно място от Рособоронекспорт на изложението LIMA 2025. Разработен от известното конструкторско бюро „Сухой“, Су-57 е проектиран да замени и допълни предишните поколения бойни самолети в руските Въздушно-космически сили (ВКС), пише 19FortyFive.

Тази универсална платформа е предназначена за широк спектър от мисии, включително постигане на превъзходство във въздуха, провеждане на наземни атаки, потискане на противниковата противовъздушна отбрана (SEAD), и е предвидена за бъдеща интеграция с безпилотни бойни летателни апарати (UCAV).

Су-57 включва няколко характеристики за минимизиране на радарното си напречно сечение. Сред тях са широкото използване на композитни материали, които съставляват приблизително 25 % от планера, специализирани покрития, поглъщащи радара, и вътрешно разполагане на оръжията в скрити отсеци.

Су-57Е се отличава с изключителна пъргавина и маневреност, които се дължат на сложна аеродинамична конструкция, включваща разперени крила, канадски управляващи повърхности, подвижни опашни плоскости и дюзи на двигателите с вектор на тягата.

Понастоящем Су-57 се задвижва от два усъвършенствани турбовитлови двигателя с доизгаряне AL-41F1 (Izdeliye 117). Всеки двигател произвежда над 86 kN суха тяга, която нараства до над 142 kN с включено форсажно изгаряне. Този двигател бележи значително подобрение в сравнение с предшественика си АЛ-31Ф (който задвижваше семейството на Су-27), предлагайки над 12 % повече суха тяга и над 19 % повече тяга при форсаж, като сухата маса се увеличава само с 4 %.

Предстоящият модернизиран вариант на Су-57М обаче ще бъде оборудван с новия двигател „Изделие 30“ (AL-51F). Су-57 може да носи разнообразен набор от оръжия.

Концепцията за руски изтребител от ново поколение датира от края на 80-те години на миналия век, но официалната програма стартира през 2002 г. с избора на „Сухой“ за водещ разработчик. Договорът за разработка е подписан през 2003 г., а първият прототип извършва първия си полет през януари 2010 г. Няколко прототипа са подложени на задълбочени изпитания за потвърждаване на експлоатационните характеристики, бордовите системи и стелт характеристиките. Програмата се сблъсква с няколко закъснения и технически предизвикателства, включително инциденти по време на летателните изпитания (като пожар на прототипа) и проблеми с първоначалния двигател AL-41F1, което в крайна сметка води до решението за разработване на новия двигател Izdeliye 30.

Понастоящем Су-57 е в серийно производство, като първоначалната поръчка е за 76 самолета, предназначени за оборудване на три полка на руските военновъздушни сили. Първите оперативни доставки започнаха през 2020 г., а производството непрекъснато се увеличава.

Модернизираният вариант на Су-57М ще включва новите двигатели AL-51F, заедно с модернизирана авионика, преработена пилотска кабина и повишена автоматизация. 

Най-четени