САЩ, Китай и Япония се състезават за лидерството в супер боен кораб (ВИДЕО)

В надпревара, подобна на англо-германското натрупване на военноморски сили преди Първата световна война, САЩ, Япония и Китай се подготвят да построят големи, тежко въоръжени ракетни бойни кораби за потенциална кулминационна битка в морето, пише Asia Times.

Крайцерите обикновено са най-големите, най-тежко въоръжени неносачи на големи надводни бойни кораби, значително по-големи и по-тежки от разрушителите или фрегатите. Те могат да служат като флагман за надводни групи за действие (SAG) или като команден център за противовъздушна отбрана на флота.

Докато само САЩ и Русия в момента експлоатират военни кораби, официално класифицирани като крайцери, някои кораби, официално класифицирани като разрушители, имат подобни размери и възможности.

Този месец Naval News съобщи , че американският отбранителен изпълнител Lockheed Martin е показал модел на японския усъвършенстван кораб, оборудван със система AEGIS (ASEV) на IDEX в Абу Даби.

Настроен да стане най-големият в света разрушител на стелт управляеми ракети извън американския клас Zumwalt, японският ASEV значително ще засили своите способности за защита от балистични ракети.

На 190 метра и над 14 000 тона, ASEV превъзхожда китайския разрушител тип 055 (класифициран като крайцер от НАТО) по много показатели с радар AN/SPY-7 AESA, 128 клетки на система за вертикално изстрелване (VLS), прехващачи на фаза на плъзгане (GPI) за хиперзвукови заплахи и ракети Tomahawk.

Тъй като регионалното напрежение нараства, доставката се очаква до 2028 г., което подчертава стратегическото преминаване на Япония от наземни системи към противодействие на развиващите се заплахи от Китай и Северна Корея.

Както при японските ASEV, програмата за усъвършенстван разрушител с управляеми ракети DDG(X) на ВМС на САЩ напредва във фазата на проектиране на концепцията, съобщи The War Zone през януари 2025 г.

Предвижда се DDG(X) да замени остарелите крайцери от клас Ticonderoga на ВМС на САЩ, които са все по-неикономични за поддръжка поради ограничената си бойна стойност, както и разрушителите от клас Arleigh Burke, на които липсва място за бъдещи надстройки.

Контраадмирал Бил Дейли наскоро подчерта „императивът за чист лист“, подчертавайки 40-мегаватов резервен мощностен капацитет за оръжия с насочена енергия и усъвършенствани сензори, поддържани от интегрирани енергийни системи (IPS), получени от клас Zumwalt.

Ескалиращите разходи обаче създават предизвикателства; първоначалните оценки от 3,3 милиарда щатски долара на кораб може да нараснат до 4,4 милиарда долара, забавяйки производството поне до 2034 г. Въпреки плановете за 28 кораба, забавянето на производството може да подкопае стратегическата готовност на американския флот на фона на повишеното напрежение с Китай.

За разлика от Япония и САЩ, чиито разрушители от следващо поколение все още са на чертожната дъска, Китай започна втора производствена партида от крайцери тип 055, като използва корабостроителниците в Далиан и Джианнан, за да добави към своя флот от осем кораба, съобщи South China Morning Post (SCMP) през февруари 2025 г.

SCMP отбелязва, че класът, струващ 827,4 милиона долара за всеки кораб, включва авангардни стелт дизайни, усъвършенствани радарни системи и страхотен арсенал, включително 112 VLS клетки, способни да разполагат ракети земя-въздух, противокорабни и наземни ракети. Докладът на SCMP също така казва, че класът интегрира хиперзвукови и противоподводни оръжия, подобрявайки неговите многофункционални способности.

Китайският крайцер тип 055 е проектиран да ескортира самолетоносачи и десантни кораби и да служи като команден център за различни военноморски операции.

Натрупването на големи надводни военни кораби в Тихия океан идва, докато регионалните военноморски сили се подготвят за сценарии за война от висок клас, придобивайки активи с критични способности като защита от въздух, балистични и крилати ракети. Нарастващите възприятия за заплаха водят до повишени изисквания за VLS клетки, както се вижда от придобиването на китайски, американски и други регионални сили.

Въпреки това, разполагането на големи VLS масиви изисква значително вътрешно пространство и площ на палубата. Разгръщането е допълнително усложнено от техническите изисквания за големи, високо монтирани радари, които могат да открият рано заплахи от морско скимиране.

Илюстрирайки тези ракетни заплахи, докладът за военната мощ на Китай за 2024 г. на Министерството на отбраната на САЩ (DOD) казва, че Ракетните сили на Китайската народноосвободителна армия (PLARF) разполагат с приблизително 400 междуконтинентални балистични ракети (ICBM), 500 балистични ракети със среден обсег (IRBM), 1300 балистични ракети със среден обсег (MRBM), 900 балистични ракети с малък обсег (SRBM) и 400 крилати ракети с наземно изстрелване (GLCM).

Освен това Politico съобщи през февруари 2023 г., че Северна Корея може вече да разполага с достатъчно междуконтинентални балистични ракети, за да преодолее националната противоракетна отбрана на САЩ. По време на вечерен парад в Пхенян Северна Корея демонстрира 10-12 междуконтинентални балистични ракети Hwasong-17. Politico казва, че ако Северна Корея монтира четири бойни глави на всяка междуконтинентална балистична ракета, тя може да победи американската система за наземна отбрана на средния курс (GMD), която има само 44 прехващача.

Йоханес Фишбах споменава в статия на Международния институт за стратегически изследвания (IISS) от декември 2024 г. , че Китай значително е намалил разликата в огневата мощ с ВМС на САЩ, постигайки над 50% от капацитета на ракетните клетки VLS на САЩ.

Според Фишбах, Военноморските сили на Народната освободителна армия (PLAN), най-големият флот в света, сега разполагат с приблизително 4300 VLS клетки в 84 надводни бойци, в сравнение с 8400 клетки на ВМС на САЩ на 85 кораба.

Той отбелязва, че този напредък произтича от ускореното корабостроене в Китай, включително за крайцери тип 055 и разрушители тип 052D. За разлика от това, той казва, че САЩ са изправени пред намаляващ капацитет на VLS поради оттеглянето на крайцерите от клас Ticonderoga и по-бавното изграждане на разрушителите от клас Arleigh Burke.

Тази стесняваща се разлика в огневата мощ може значително да навреди на способностите на САЩ за надводна война. В статия от Центъра за международна морска сигурност (CIMSEC) от март 2023 г. Дмитрий Филипоф споменава, че масираните атаки са централни за разпределените военни действия, позволявайки концентрирани бойни ефекти чрез координирани ракетни залпове от разпръснати части.

Филипоф казва, че този подход максимизира смъртоносността срещу усъвършенствани бордови противоракетни отбрани, които изискват насищане от атаки с голям обем, за да осигурят ефективност.

Той подчертава решаващата роля на корабните пожари, предлагащи несравнима дълбочина на пълнителя и гъвкавост за продължителни операции, тъй като корабите могат да носят и изстрелват значителни ракетни товари.

Въпреки че ефективните масирани атаки може да изискват големи военни кораби с размер на крайцер за дълбочина на пълнителя, корабостроителните способности на САЩ и съюзниците им изостават от тези на Китай. В статия в сборника от февруари 2024 г. Джефри Сийви споменава, че Китай има 46,59% от световния корабостроителен пазар, Южна Корея има 29,24%, а Япония има 17,25%, като САЩ имат незначителен дял от 0,13%.

Сийви казва, че огромната преднина на Китай в корабостроенето пред САЩ и техните съюзници ще му даде значителни предимства в продължителен военноморски конфликт. Тези предимства включват потенциално решаващо числено превъзходство , увеличен капацитет за масирани корабни атаки и способност за ремонт или замяна на повредени или унищожени военни кораби сравнително бързо.

В ескалиращата надпревара във военноморските въоръжавания на Тихия океан, ракетната огнева мощ и корабостроителният капацитет – не само технологиите – биха могли да определят кой ще спечели и кой ще загуби бъдещи важни морски битки.

Най-четени