Въвеждат изключение за почистване след катастрофи
Фирмите обясниха, че няма как да укрепват свлачища и да махат препятствия на шосето
Скандалите и дупките по пътищата се увеличават, след като пътният шеф инж. Ясен Йорданов реши да прекрати заданията за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа през септември.
Пътните компании, които са сключили договори такива, веднага сигнализираха, че подобна заповед означава, че те не могат да ремонтират аварийно, да чистят пътя след катастрофи или свлачища, както и да сигнализират за поставени препятствия.
Затова и часове след първата заповед Йорданов я допълни с втора. В нея е записано, че вече започнатите дейности трябва да приключат в срок от 72 часа, независимо колко нормално би била продължителността за изкърпване на дупки или чистене на банкети например. Йорданов е опитал да поправи и друг пропуск от първата си заповед, като е разпоредил все пак да се извършват аварийни ремонти в случай на бедствие, срутище или на катастрофа, след която е задължение на фирмите, с които са сключени договори за текущ ремонт и поддръжка, да премахнат препятствия в резултат на инцидента и да изчистят шосето, за да няма предпоставки на него за нови катастрофи. Освен това шефът на пътната агенция поиска и списък от областните пътни управления на всички планирани действия, които заповедта му спира.
“Вероятността за настъпване истински ад по републиканската пътна мрежа от утре в цялата страна е повече от реална. И не само - магистралите и пътищата ще се превърнат в истински клоаки - няма да се почистват санитарните възли, площадките за тежкотоварния трафик... Абе, ужас. Ще е опасно. И ще мирише. Май и на престъпление по служба замирисва”, коментира председателят на регионалната комисия в парламента и бивш строителен министър Николай Нанков във фейсбук.
Пътни експерти бяха категорични, че при така написаните заповеди от страна на Йорданов при инцидент на пътя, причинен от неизвършени ремонти, той дори може да носи наказателна отговорност.
Пътните фирми все още нямат право през септември да извършват охрана на паркинги и зони за отдих край пътя, нито пък да чистят мобилните тоалетни, поставени на тези места, както и оставените от преминаващите боклуци. Освен това е ясно, че дупки няма да бъдат кърпени през последния подходящ месец това да се случи, а след зимата вместо ями, каквито има в момента вече ще зеят огромни кратери, коментираха експерти.
От регионалното министерство междувременно започнаха проверки с лазерен профилограф на автомагистрала “Хемус”. Уредът е закупен през 2008 г. със заем от Световната банка и трябва да покаже какво е качеството на пътя и дали има неравности по него. Според независими пътни експерти обаче спецификите на уреда са такива, че измерванията трябва да се правят при температура на асфалтова настилка около 20 градуса, докато в момента тя е значително по-висока и това почти със сигурност ще доведе до неверни резултати.
Подкаст с Виктор Блъсков: Български "фактчекъри" и глобалисти, работили по схема за цензура