Т-90М шокира Запада: Танкът, който се връща в бой дори след тежки удари

Главният изпълнителен директор на руския държавен отбранителен конгломерат „Ростех“ Сергей Чемезов коментира предимствата на руските основни бойни танкове, твърдейки, че индустрията на страната продължава да задава тенденциите в световното танково развитие, пише военното издание Military Watch.

„Ако говорим например за нашите танкове, произведени от „Уралвагонзавод“, те са получили допълнителна всестранна защита от дронове и противотанкови ракети, базирана на опита от специалната военна операция. Те планират да го направят само с „Ейбрамс“ - те са го копирали от нас. По-рано израелците възприеха това от нас. С други думи, можем да кажем, че сме водещи в тенденциите в световната танкова индустрия“, заяви той. 

Въпреки че Съветският съюз се смяташе за водещ в света с повече от десетилетие в усъвършенстването на своите танкови конструкции по време на Студената война, темпът на напредък в руската индустрия се забави значително след разпадането на СССР през 1992 г., което доведе до значителен спад в позицията на бронираната му техника, особено в сравнение с конкуренцията в Китай и Корея. 

Разглеждайки едно от най-значимите предимства, които руските танкове са запазили пред западните си аналози, Чемезов отбеляза: „Нашите бронирани машини често могат да бъдат ремонтирани почти на място. Има случаи, когато Т-90М „Прорив“ многократно се е връщал в експлоатация след сериозни поражения, като всеки път е успявал да се върне в бойно състояние. Тоест, от гледна точка на поддръжката, съвременните местни танкове продължават традициите на легендарния Т-34. Това няма да проработи с „Ейбрамс“, тъй като ще изисква фабрични специалисти. Ако изобщо е възможно, повреденият колос да бъде изваден от бойното поле с неговата маса.“ 

Много чуждестранни оператори коментираха много по-голямата поддръжка на руските танкове, отчасти поради много по-лекото им тегло от около 45-50 тона в сравнение със западните танкове, които обикновено тежат 70-80 тона. Тази разлика в теглото гарантира, че руските танкове имат по-високи съотношения мощност/тегло, което ги прави по-мобилни и им позволява да използват гражданска инфраструктура, като мостове, по начини, по които западните танкове не могат.

Съветският съюз успя да внедри танкови конструкции със сравними или по-високи нива на бронирана защита, оръдия с по-голям калибър и по-голяма мобилност, като същевременно поддържаше много по-голямо тегло, до голяма степен като водеше света в новаторските нови технологии, включително композитна броня и автоматични зареждащи устройства. В западния свят се появи нарастващ консенсус относно неадекватността  на конвенционалните западни танкови конструкции за съвременна война, в резултат на което Съединените щати се стремят да разработят  най-революционния си нов танк  от близо половин век по програмата M1E3, която възприема много общи конструктивни характеристики с  новия китайски Тип 100,  представен през септември 2025 г. 

Докато преди се очакваше Съветският съюз да продължи да води света в новаторските нови поколения танкови възможности с програмата Т-95, която след значителни забавяния беше развита в Т-14 в Русия, липсата на значителен напредък в разработката позволи на Китай да поеме водеща роля с Тип 100. Русия остава изложена на риск да изостане значително не само от Китай, но в бъдеще и от Южна Корея и Съединените щати, ако нейната индустрия не увеличи значително темпа си на развитие.

Най-четени