Дават 20 млн. лв. на университетите, които отговарят на изискванията в ЗВО
След острата реакция на академичната общност
Депутати от ИТН са на път да блокират реформата на просветния министър Николай Денков във висшето образование, след като внесоха законопроект за промяна на параграф 17 от закона за бюджета за тази година.
Според спорния текст, за да получат 20 млн. лв. допълнителна субсидия, университетите трябва да погазят автономията си и да приемат правила за атестиране, спуснати ти им от Министерски съвет по предложение на просветния министър.
Текстът върви срещу Закона за висшето образование и Конституцията, която гарантира автономия на висшите училища, смятат народни представители и академични преподаватели.
Параграф 17 е абсурден, а законодателят в нарушение на Конституцията и Закона за нормативните актове е допуснал такъв параграф да мине между първо и второ гласуване, коментира пред “Труд” зам.-председателят на парламента Ива Митева (ИТН), която е сред вносителите на законопроекта. Ако бъде приет, това ще означава реформата да тръгне отначало и по правилния начин, обясни още тя.
Очаква се предложената промяна да бъде разгледана в образователната комисия в парламента още следващата седмица, а нея да присъства и министър Денков.
“Няма как една такава голяма реформа, една такава сменена концепция да бъде направена през параграф 17 на закона за държавния бюджет, а точно това наблюдаваме. Защото параграф 17 казва, че университетите трябва да приведат критериите и показателите, които са им в правилниците, в съответствие с методика. Тоест тези критерии и показатели са там в съответствие в чл. 57 от ЗВО. Изведнъж обаче в изречение второ от параграф 17 се появява, че до 30 април вузовете трябва да имат показатели и критерии, че и методика, одобрена от МС. Виждате какво противоречие. От една страна, Законът за висшето образование не е променен, от друга страна, изведнъж те трябва да приведат правилниците си към показатели и критерии на МС. Това е абсурдно”, обясни мотивите към законопроекта Митева.
Това е и позицията на голяма част от академичната общност, която вече се обяви против предложените от Денков критерии и методика за атестиране.
Ако се приеме параграфът, както сме предложили, ще могат да се дофинансират висшите училища, така както направихме за музеите. Случаят е подобен. Както дадохме пари за средно образование, за лекари, тоест каквито критерии и показатели има в момента в Закона за висшето образование, каквито са изискванията там, университетите просто трябва да отговарят на тях, за да могат да получат тази допълнителна субсидия от 20 млн. лв.
Вие знаете, че ние сме за такава реформа, да започне говореното и правеното є. Но сме категорични, че тя трябва да се направи след обществено обсъждане, след вземане на становище на всички заинтересовани и не през преходни и заключителни разпоредби и то в закона за бюджета.
Ако се промени законът за бюджета, няма опасност тези 20 млн. лв. да се загубят. След като ние премахваме това условие за методики, за показатели, за акт на МС, казваме, че това, което е в ЗВО, това трябва се прилага и тези пари трябва да бъдат изплатени. Това трябва да се случи веднага.
Смятам, че не е справедливо това, което се е случило и ние сме длъжни да оправим този текст, да се направи реформата както трябва да се направи. За да не дадем възможност да се опитат да изменят чл. 57 от ЗВО, решихме да внесем отделно законопроекта и да поведем дебата.
Структура за аналитични доклади и широки обществени обсъждания
След като вчера ИТН внесе своя законопроект за промяна на спорния параграф, от МОН съобщиха, че в същия ден са учредили Обществен съвет за развитие на висшето образование в Република България.
Той ще бъде оглавен от акад. Христо Белоев, ректор на Русенския университет „Ангел Кънчев“.
Съветът ще помага за реализацията на основите цели в Стратегията за развитие на висшето образование. Сред тях са осъвременяване на съществуващите и създаване на нови учебни програми, включване в международни образователни и научни мрежи, стимулиране на младите преподаватели. Съветът е работи също за активизиране на научната дейност и изграждане на ефективна връзка образование-наука-бизнес, уточниха от МОН и допълниха, че новата структура ще подготвя периодични аналитични доклади към отчетите на МОН и ще организира също широки обществени обсъждания по актуални въпроси.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш